نخستین موبایل های سازگار با شبکه 5G سال آینده از راه می رسند اما ظاهر اپل عجله ای برای پیوستن به این موج ندارد.

به گفته یکی از منابع آگاه اپل قرار است در آیفون های ۲۰۲۰ از مودم 5G اینتل ۸۱۶۱ استفاده کند. در حال حاضر این کمپانی برای نمونه های آزمایشی آیفون از مودم اینتل ۸۰۶۰ بهره میبرد که علی رغم پشتیبانی از دو طیف فرکانسی شبکه نسل پنجم و پوشش بسترهای قدیمی تر تا 2G، با مشکل اتلاف حرارت موجه شده است. دلیل این مساله نیاز به سیگنال های موج میلیمتری است که باعث افزایش دما و کاهش عمر باتری می شود. شبکه 5G

این مساله آنقدر حاد نیست که اپل را دست به دامان کوالکام کند اما باعث ناخرسندی کوپرتینویی ها از چیپزیلا (اینتل) شده است. بر اساس برخی گزارش ها اپل در حال مذاکره با مدیاتک برای تامین مودم های 5G است اما این مساله تنها در صورتی وارد فاز اجرایی می شود که اینتل از عهده تامین سفارش برنیاید.

با توجه به اینکه هواوی سال آینده اولین موبایل سازگار با شبکه 5G را روانه بازار می کند، تاخیر اپل می تواند باعث ناامیدی برخی کاربران شده و پس گرفتن جایگاه دوم بزرگترین فروشنده موبایل را برای آنها دشوار کند.

با این وجود اپل هیچگاه برای پشتیبانی از نسل های جدید ارتباطی شتاب نکرده است. این شرکت هنگام عرضه اولین آیفون از فناوری 3G چشم پوشی کرد و کاربران برای بهره مند شدن از LTE تا آیفون ۵ منتظر ماندند.

در واقع اپل همیشه تا به بلوغ رسیدن یک فناوری و اطمینان از کارآمد بودن آن  منتظر می ماند. البته این استراتژی چندان هم بی مورد نیست و کافی است نگاهی به تاندربولت HTC به عنوان یکی از نخستین موبایل های سازگار با LTE بیندازید که از ضخامت بیش از حد و عمر باتری کوتاه رنج می برد.

نکته آخری که اپل را از شتاب بی مورد در این زمینه بازداشته پوشش بسیار محدود 5G در سال ۲۰۱۹ است.