ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سنگ های ماه جمع آوری شده توسط روسیه به فروش می رسد

اگر شما به دنبال خرید یک هدیه برای یک عزیز علاقه‌مند به فضانوردی و ستاره‌شناسی هستید، فرصت خوبی پیش آمده تا کالایی را برای او بخرید که می‌دانید در حال حاضر آن را ندارد. یک ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۱۳ آبان ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

اگر شما به دنبال خرید یک هدیه برای یک عزیز علاقه‌مند به فضانوردی و ستاره‌شناسی هستید، فرصت خوبی پیش آمده تا کالایی را برای او بخرید که می‌دانید در حال حاضر آن را ندارد. یک حراجی در نیویورک قصد دارد سه سنگ کوچک از ماه که توسط فضاپیمای بدون سرنشین لونا 16 شوروی در سال 1970 جمع‌‌آوری شده است را به فروش برساند.

این سه سنگ کوچک از آن‌جایی مهم هستند که تنها نمونه‌های شناخته شده برای مالکیت خصوصی از ماه به حساب می‌آیند. سنگ‌های ماهی که توسط ایالات متحده یا شوروی جمع‌آوری شدند اکثرا در نزد دولت باقی مانده اند. همچنین قانون منعی وجود دارد که هدیه دادن آن‌ها را به اشخاص ممنوع می‌کند و به همین دلیل نمونه دیگری از مالکیت سنگی از ماه توسط یک شخص عادی دیده نمی‌شود.

سنگ‌هایی که قرار است به حراج گذاشته شوند متعلق به یکی از اولین مهندسان ارشد برنامه فضایی شوروی در دهه‌های ۶۰ و ۵۰ یعنی سرگئی کارالیوف هستند. این سنگ‌ها پیش از این و در سال 1993 به یک خریدار خصوصی آمریکایی با قیمت 442 هزار دلار فروخته شدند.

ماه

انتظار می‌رود که سه سنگ‌ باقی مانده از قمر زمین با قیمتی بین 700 هزار الی 1 میلیون دلار در روز حراجی به فروش برسند. گفته می‌شود که سنگ‌های به جا مانده از ماه جدا از آن که به خاطر جسمی خارج از زمین بودن ارزشمند هستند، مقداری کانی بلورین ارزشمند هم در خود جای داده‌اند.

اگر نگران هستید که دستتان به این سنگ‌ها نرسد و موجودی دیگری از ماه روی زمین پیدا نشود، بهتر است بدانید که ناسا چندی پیش خبر از قصد خود برای بازگشت به ماه برای انجام آزمایش‌های فضایی داده بود.

اخیرا بعضی از دانشمندان هم مشغول شبیه سازی خاک مریخ برای انجام بعضی از آزمایش‌های کشاورزی هستند و هر کیلو از این خاک‌ مصنوعی ۲۰ دلار قیمت دارد و موسسه‌های فضایی مختلف می‌توانند مقدار مورد نیازشان را خریداری کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی