ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راهنمای خرید

راهنمای خرید هیوندای آوانته دست دوم؛ مشخصات فنی، تجهیزات، قیمت

هیوندای از آن دسته خودروسازانی‌ست که همواره تلاشش دستمایه تحسین و ستایش سایرین بوده است. همانطور که اطلاع دارید قدمت این خودروساز تقریبا به اندازه عمر صنعت خودروسازی در ایران است اما پیشرفتی که در ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۱۳ آبان ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

هیوندای از آن دسته خودروسازانی‌ست که همواره تلاشش دستمایه تحسین و ستایش سایرین بوده است. همانطور که اطلاع دارید قدمت این خودروساز تقریبا به اندازه عمر صنعت خودروسازی در ایران است اما پیشرفتی که در کار خودروساز کره‌ای مشاهده می‌شود اصلا قابل قیاس با صنعت اتومبیل‌سازی کشورمان نیست.

امروزه بسیاری از محصولات هیوندای در جاده‌های کشورمان در حال تردد هستند که از جمله معروف‌ترین آنها می‌توان به انواع مدل‌های الانترا، سانتافه و سوناتا اشاره نمود.

الانترا از دهه ۹۰ میلادی در سبد محصولات هیوندای جای گرفت و از آن زمان تاکنون، ما شاهد پیشرفت روز افزون این عضو مهم خانواده بزرگ هیوندای همچون سایر اعضای آن هستیم.

نسل سوم هیوندای الانترا که در ایران آن را با نام آوانته می‌شناسیم، از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ روی خط تولید هیوندای قرار داشت و در بازه زمانی ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ نیز توسط خودروسازان راین به صورت مونتاژ داخل روانه بازار کشورمان می‌شد.

به دلیل حضور این مدل در بازار دست دوم خودروهای کشورمان، سعی داریم تا در مقاله پیش رو نگاهی به ویژگی‌های اصلی این خودروی دسته دوم بیاندازیم. بنابراین لطفا در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی ظاهری و بدنه هیوندای آوانته

با توجه به زبان‌های مختلف طراحی که در خودروهای مدرن امروزی مشاهده می‌شود، هیوندای آوانته به هیچ وجه از ظاهری مدرن و زیبا برخوردار نیست؛ حتی در مقابل حریفان همرده نظیر مزدا3 قدیم نیز هیچ حرفی برای گفتن ندارد و شاید بهتر باشد ظاهر آن را با مدل‌های بسیار ارزانتر داخلی همچون پژو پارس مقایسه نمایید.

چراغ‌های جلو شمایلی بسیار قدیمی و شبه چهارضلعی دارند. جلوپنجره‌ای نسبتا کوچک نیز با حالتی برجسته در فضای خالی بین دو چراغ اصلی تعبیه شده است.

بر روی سپر جلو از نوارهای پهن پلاستیکی مشکی رنگ به عنوان ضربه‌گیر و نوع تزیین استفاده شده است. یک مجرای نسبتا کشیده نیز به جهت تامین هوای مورد نیاز پیشرانه و سیستم خنک کننده، بخش عمده نیمه پایینی سپر را به تسخیر خود درآورده است تا به نوعی کوچک بودن ابعاد جلوپنجره و در نتیجه کاهش میزان هوای ورودی از طریق آن را جبران نموده باشد.دو مه‌شکن دایره‌ای نیز در طرفین آن خودنمایی می‌کنند.

همچنین دو خط حجم‌دهنده از ستون‌های A شروع شده و پس از گذر از روی درب محفظه موتور، تا کناره‌های جلوپنجره در نمای جلویی تداوم یافته‌اند.

در نمای کناری هیوندای آوانته، ضخامت نسبتا اندک ستون‌های A و C و همچنین طراحی نه چندان زیبای فریم پنجره‌ها تا حدی جلب توجه می‌نماید.

به جهت افزایش حس جسارت و پویایی ظاهری در نمای جانبی، یک خط حجمی شانه‌ای از انتهای چراغ عقب تا نزدیکی گلگیر جلو کشیده شده است. یک حجم منفی نیز بر روی قسمت پایین درب ها و ناحیه کناری هر یک از سپرها مشاهده می‌شود.

نمای عقبی آوانته حرف چندانی برای گفتن ندارد. چراغ‌های نسبتا بزرگ با طراحی شبه مثلثی به رنگ قرمز و رگه‌های سفیدرنگ که به صورت یک تکه در کناره‌های درب صندوق عقب خودنمایی می‌کنند، از این زاویه قابل مشاهده هستند.

محل نصب پلاک در یک فرورفتگی بر روی درب صندوق عقب جانمایی شده و سپر عقب نیز از نوار ضربه‌گیر پلاستیکی مشکی رنگ سراسری بهره برده است. ضمنا در این زاویه هیچ اثری از سر اگزوز مشاهده نمی‌شود.

به طور کلی، از نظر ظاهری هیوندای آوانته خودرویی چندان زیبا و مهیج جلوه نمی‌کند و اگر مهمترین فاکتور در انتخاب یک خودرو از نظر شما ظاهرا آن اتومبیل باشد، احتمالا آوانته گزینه اول شما نخواهد بود.

طراحی داخلی و کابین هیوندای آوانته

در باب طراحی بیرونی اعلام کردیم که ظاهر خودرو چندان زیبا نیست؛ اما در مورد فضای داخلی و به ویژه بخش داشبورد که تاثیر بسزایی بر زیبایی کلی کابین یک خودرو دارد، باید بگوییم که کابین آوانته اصلا زیبا تلقی نمی‌شود.

حال و هوای کابین این خودرو بیشتر مشابه خودروهای دهه ۹۰ میلادی است و رنگ و بویی از مدرن سازی نبرده است.

سبک طراحی دریچه‌های میانی تهویه، دکمه‌ها، غربیلک فرمان، پنل کیلومترشمار، کنسول میانی داشبورد و پنل درب‌ها هیچ‌گونه حس هیجان انگیزی را در ذهن بیننده تداعی نمی‌کند. متریال داشبورد از جنس پلاستیک بوده اما نسبتا باکیفیت به نظر می‌رسد.

صندلی‌های جلو نیز در قیاس با نمونه های داخلی خوش فرم‌تر و راحت‌تر احساس می شوند. صندلی‌های عقب فرمی نیمکتی داشته و باید با آنها به اصطلاح سر نمایید.

از نظر جادار بودن، کابین آوانته فضای مناسبی را به ویژه در ردیف عقب برای سرنشینان مهیا کرده است؛ البته افراد با قد بیش از ۱۹۰ سانتیمتر در ردیف عقب با محدودیت نسبی از نظر فضای سر و پاها مواجه خواهند بود. حجم صندوق عقب آوانته نیز معادل 500 لیتر است که کافی به نظر می‌رسد.

به طور کلی کابین آوانته از نظر بصری، زیبا و مدرن جلوه نمی‌کند و نمی‌تواند حس زیبایی شناختی شما را برانگیزاند. اما از سوی مقابل کیفیت آن در قیاس با نمونه‌های داخلی و برخی خودروهای چینی موجود در بازار کاملا برتری داشته و از این حیث در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد.

تجهیزات و امکانات هیوندای آوانته

نوع چراغ‌ها در جلو و عقب چراغ مه شکن در جلو و عقب ، چراغ ترمز سوم .
ایربگ راننده و سرنشین ( دارای سنسور سرنشین جلو ) .
صندلی‌ها تنظیم دستی قابلیت تنظیم افقی و عمودی و گودی کمر، کمربندهای ایمنی با سه نقطه اتصال در جلو و عقب ، کنسول وسط با تکیه گاه آرنج و دارای محفظه در جلو ، استراحتگاه آرنج درعقب ، روکش ها و تودری های پارچه‌ای .
سیستم تهویه تنظیم دستی .
آینه‌ها جانبی تنظیم برقی و گرمکن دار.
کامپیوتر سفری دارد .
سایر قفل مرکزی با ریموت کنترل ، دزدگیر و آژیر ، سیستم ضد سرقت ( ایموبیلایزر ) ، رادیو CD دارای صفحه نمایش تک رنگ و 4 عدد بلندگو ، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب ، برف پاکن تایمردار قابل تنظیم ، آنتن رادیو برقی ، سپر جلو و عقب پلاستیکی .

پیشرانه و مشخصات فنی هیوندای آوانته

  • تعداد و آرایش سیلندر/سوپاپ : 4خطی/16
  • حجم موتور (سی سی) : 1975
  • قدرت(اسب بخار/دور در دقیقه) : 140/6000
  • گشتاور(نیوتن متر/دور در دقیقه) : 182/4500
  • شتاب 0 تا 100 کیلومتر برای نمونه‌های دست دوم به طور میانگین(ثانیه): 11(اتوماتیک)- 10(دستی)
  • طول/عرض/ارتفاع(میلیمتر) : 1415/1725/4525
  • وزن خالص(کیلوگرم) : 1280
  • مشخصات تایر :185/65R15
  • مصرف ترکیبی(لیتر) : 8.1
  • استاندارد الایندگی :یورو 3
  • حجم مخزن سوخت(لیتر) : 55

قیمت و رقبای هیوندای آوانته

هم اکنون (اواخر مهر 97) بهای مدلهای 87 تا 1390 نسخه دستی آوانته در بازار به طور میانگین معادل 80 تا 100 میلیون تومان ارزش‌گذاری شده است. همچنین نسخه اتوماتیک آوانته در مدل‌های 88 تا 1390 نیز به طور متوسط در بازه 120 تا 135 میلیون تومان معامله می‌شوند.

هیوندای آوانته

از جمله رقبای آوانته در بازار ایران میتوان به دنا پلاس توربو صفر کیلومتر، چری آریزو5 صفر کیلومتر و رنو مگان اشاره کرد. همچنین خودروهایی نظیر هیوندای سوناتا و اپتیما (مدلهای 2006-2007) نیز در بازار ایران از نظر قیمتی نزدیک به متوسط بهای آوانته هستند و با کمی ارفاق (به آوانته)، می‌توان آنها را نیز به عنوان رقیب آوانته به حساب آورد.

مزایا و معایب هیوندای آوانته

نقاط قوت

  • عملکرد متناسب پیشرانه و مجموعه قوای محرکه
  • شتاب مناسب در هر دو نسخه دستی و اتوماتیک
  • کابین نسبتا آرام و جادار
  • دوام فنی فوق العاده
  • کیفیت سواری خوب

نقاط ضعف

  • طراحی بیرونی و داخلی نه چندان دلچسب
  • بهای گرانتر خدمات و قطعات یدکی نسبت به سایر محصولات هم رده داخلی
  • کمبود نسبی قطعات یدکی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی