ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تغییرات جدید در مارکت‌پِلیس دیجی‌کالا: توسعه ابزارهای نظارتی برای کنترل قیمت‌ها

دیجی‌کالا با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی، گزارشی از تغییرات و ابزارهای نظارتی جدید در پلتفرم مارکت‌پِلیس ارائه داده است. به گفته روابط عمومی این فروشگاه، برخی از این ابزارها که هم‌اکنون اجرایی شده‌اند با تکنیک‌های ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۴ آبان ۱۳۹۷ | ۱۳:۴۷

دیجی‌کالا با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی، گزارشی از تغییرات و ابزارهای نظارتی جدید در پلتفرم مارکت‌پِلیس ارائه داده است. به گفته روابط عمومی این فروشگاه، برخی از این ابزارها که هم‌اکنون اجرایی شده‌اند با تکنیک‌های داده‌کاوی توسعه پیدا کرده‌اند.

این بیانیه با ارائه آمارهایی جدید اشاره می‌کند که در حال حاضر ۱۵ هزار فروشنده، ۷۰۰ هزار کالای خود را در دیجی‌کالا به شکل مستقیم ارائه می‌کنند: «کنترل و نظارت بر این تعداد کالا در دسته‌های محصولی مختلف و متنوع در شرایط پرتلاطم قیمتی با ابزارهای کنترل دستی و تنها استفاده از نیروی انسانی، به شدت دشوار و پیچیده است. از این روی طراحی این ابزارهای هوشمند آغاز شده است تا خطاها در کنترل و نظارت به حداقل ممکن کاهش یابد.»

دیجی‌کالا برای جلوگیری از مشکلاتی که پیشتر مشاهده شده بود، کالاها را به سه دسته تقسیم کرده است که به این شرح هستند:

۱. کالاهایی که روی آن‌ها قیمت مصرف‌کننده درج شده است: تا کنون 20 هزار نوع از این کالاها شناسایی شده‌ (این آمار روزانه در حال افزایش است) و امکان ثبت قیمت‌ بیشتر از قیمت درج شده روی محصول برای هیچ فروشنده‌ای ممکن نیست. این کالاها در وب‌سایت دیجی‌کالا با ذکر عبارت «قیمت مصرف‌کننده» از بقیه متمایز شده‌اند. مواد غذایی و محصولات تند مصرف نمونه‌ای از این گروه کالایی است.

۲. کالاهایی که قیمت روی آن‌ها درج نشده است اما لیست قیمت قطعی و به‌روز از طرف واردکنندگان رسمی، تولیدکنندگان یا اتحادیه‌های مربوطه برای آن‌ها وجود دارد. برای این گروه از کالاها نیز، قیمت‌های موجود در لیست به عنوان حداکثر قیمت مجاز در نظر گرفته شده است و هیچ فروشنده‌ای در پنل خود مجاز نیست که قیمتی بیشتر از آن برای این گروه از کالاها تعیین کند. محصولات برخی از برندهای معتبر لوازم خانگی در این دسته قرار می گیرند. برای گسترش این لیست‌ها به کمک اتحادیه‌ها و سایر نهادهای نظارتی نیازمندیم.

۳. دسته‌ی سوم کالاهایی هستند که نه قیمتی بر آن‌ها درج شده است و نه لیست قیمت قطعی برای آن‌ها وجود دارد. با بهره گیری از تکنیک‌های تشخیص تغییرات قیمتی نامتعارف (Price Anomaly Detection) و قوانین طراحی شده، از افزایش ناگهانی و غیرمنطقی قیمت‌ها توسط فروشندگان برای این گروه از کالاها جلوگیری خواهد شد. این روش در مراحل ابتدایی کار خود قرار دارد و به مرور زمان دقت آن افزایش و خطاها کاهش می‌یابد.

دیجی‌کالا خبر می‌دهد که با استفاده از امکانات داخلی، در کنار ظرفیت علمی و فنی کشور در تلاش برای توسعه ابزارهای نظارتی جدیدی جهت کنترل قیمت‌های مارکت‌پلیس است: «تجربه‌ی با اطمینان خرید برای کاربران، حتی در شرایط پرچالش اقتصادی، اصل تخطی‌ناپذیر دیجی‌کالاست و بدین منظور مجموعه‌‌ای از ‌ اقدامات برای همین شرایط طراحی شده که همزمان با اجرایی شدن آن‌ها اطلاع‌رسانی خواهند شد.»

این فروشگاه اینترنتی بیانیه خود را با یک فراخوان به پایان می‌رساند؛ فراخوانی که از دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و استارت‌آپ‌ها دعوت می‌کند تا پیشنهادهای جدید و نوآورانه خود را برای توسعه بیشتر ابزارها و فرآیندهای کنترلی با دیجی‌کالا به اشتراک بگذارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • Ghasem shikhy
    Ghasem shikhy | ۱۶ آبان ۱۳۹۷

    مردم دنیا دارن از آفر های واقعی آمازون استفاده می کنند ما باید اینجا مواظب باشیم سر مون رو کلاه نگذارن

    لعنت به جبر جغرافیا ???

  • امیر
    امیر | ۱۵ آبان ۱۳۹۷

    یه فکری هم باید برای اشتباه فرستادن جنس بکنن. من یه شارژر ۴.۵ آمپر هوآوی سفارش دادم ۶۰ تومن. بعد واسم شارژر ۲ آمپر ۴۵ تومنی فرستاد! رسما سرمو کلاه گذاشت. بعدم که پسش فرستادم ۳ هفته طول کشید تا پولمو پس دادن!! ۳ هفته!!!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی