ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دامپزشکان و مهندسان با کمک پرینتر‌های سه بعدی سرطان پرنده‌ای را درمان کردند

این روزها تکنولوژی نه تنها به یاری انسان آمده بلکه موجب شده که پروسه‌های درمانی بهتری حتی برای حیوانات در نظر گرفته شود. در همین راستا مهندسان و دامپزشکان موفق شدند با کمک پرینتر‌های سه ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۴ آبان ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۵

این روزها تکنولوژی نه تنها به یاری انسان آمده بلکه موجب شده که پروسه‌های درمانی بهتری حتی برای حیوانات در نظر گرفته شود. در همین راستا مهندسان و دامپزشکان موفق شدند با کمک پرینتر‌های سه بعدی عضوی مصنوعی برای یک پرنده‌‌‌ مبتلا به سرطان تولید کنند و آن را روی منقار قبلی نصب نمایند.

کارکنان باغ پرندگان شهر جورونگ سنگاپور متوجه شدند یک نوک‌شاخ بزرگ که پرنده‌ای متعلق به مناطق گرمسیری است، به سرطان مبتلا شده و به همین دلیل مجبور شدند قسمتی از منقار این پرنده را خارج کنند.

این عمل موجب شد زخم بزرگی به وسعت ۸ سانتیمتر روی منقار این نوک‌شاخ بزرگ که جری نام دارد، ایجاد شود. پیش از این چنین زخم‌هایی موجب شده بود که دو پرنده‌ی دیگر این باغ وحش تلف شوند. به همین دلیل مسئولین پارک سعی کردند با استفاده از تکنولوژی، اندامی مصنوعی برای این پرنده ایجاد کنند.

سرطان

مهندسان و دامپزشکان سعی کردند با یکدیگر همکاری کنند و عملیاتی نجات بخش را برای جری انجام دهند. به همین منظور جای زخم و منقار جری چندین بار با دستگاه‌های مختلف اسکن شد تا جایگزین مصنوعی آن با کمک یک پرینتر سه بعدی تولید شود.

پس از آن متخصصان کلینیکی در سنگاپور طی عمل جراحی یک ساعته موفق شدند این منقار پرینت شده که ۴۶ گرم وزن داشت را به منقار قبلی متصل کنند.

سرطان

دکتر Xie Shangzhe معاون ارگان حفاظت از حیات وحش سنگاپور درباره این عمل خاطر نشان کرد:

«این عملیات نشان داد که مهندسان و دامپزشکان می‌توانند با همکاری یکدیگر از علم و تکنولوژی به صورت همزمان استفاده کرده و سرطان را در تمامی گونه‌های جانوری نظیر پرندگان درمان کنند.»

دامپزشکان این عمل را صد درصد موفقیت آمیز خواندند چرا که اکنون جری می تواند بدون مشکل غذا بخورد. گفته شده او تقریباً این عضو مصنوعی را پذیرفته و از منقارش همانند قبل استفاده می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی