ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

hyundai-kia-solar-roof (3)
علمی

هیوندای و کیا محصولات خود را به پنل های خورشیدی مجهز می کنند

نصب پنل های خورشیدی بر روی سقف خودروها ایده جدیدی نیست، اما تاکنون هیچ یک از خودروسازان تولید انبوه به سمت آن نرفته و شاهد ارایه مدلی با این ویژگی نبوده ایم. اما ظاهرا کره ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۴ آبان ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰

نصب پنل های خورشیدی بر روی سقف خودروها ایده جدیدی نیست، اما تاکنون هیچ یک از خودروسازان تولید انبوه به سمت آن نرفته و شاهد ارایه مدلی با این ویژگی نبوده ایم.

اما ظاهرا کره ای ها پیشقدم شده و قصد دارند به زودی اتومبیل هایی مجهز به پنل های خورشیدی راهی خیابان ها کنند. بر این اساس دو برند هیوندای و کیا از تمایل خود برای تجهیز مدل های تولیدی به پنل های خورشیدی تا سال آینده خبر داده اند.

هدف از اقدام کره ای ها، فراهم کردن امکان شارژ برای خودروها اعلام شده است. این تکنولوژی برای مدل های بنزینی، هیبریدی و تمام برقی به شکلی اختصاصی توسعه خواهد یافت.

hyundai-kia-solar-roof (2)

اتومبیل های هیبریدی، نخستین مدل هایی هستند که به پنل های خورشیدی مجهز می شوند. این پنل ها جنسی از سیلیکون داشته و بر روی سقف خودروها قرار می گیرند.

هیوندای و کیا ادعا می کنند سقف خورشیدی می تواند در روز بین 30 الی 60 درصد از ظرفیت باتری یک خودروی هیبریدی را شارژ کند. این مساله طبیعتا به شرایط جوی و وضعیت هوای مناطق مختلف بستگی دارد.

از آنجایی که اتومبیل های هیبریدی دارای باتری های کوچک تری هستند، این دسته از خودروها نقطه خوبی برای اجرای ایده مورد بحث محسوب می شوند.

2018 Hyundai IONIQ Hybrid

اما نسل دوم از شارژرهای خورشیدی هیوندای و کیا در مدل های بنزینی به کار گرفته خواهند شد، اتفاقی که در ابتدا چندان منطقی به نظر نمی رسد. با نصب پنل های نیمه شفاف خورشیدی بر روی سقف، اولا نور زیادی به داخل کابین راه پیدا خواهد کرد، ثانیا امکان شارژ باتری خودرو نیز وجود خواهد داشت.

مشخص نیست که آیا برای این خودروها باتری های بزرگتری در نظر گرفته می شود یا خیر؛ شاید هم با نصب این پنل ها بر روی مدل های بنزینی، بخشی از بار موجود بر روی دینام کاسته شود. در هر صورت به گفته گروه هیوندای کیا، این تکنولوژی در آینده به سازگاری بهتر محصولات با قوانین و استانداردهای زیست محیطی کمک خواهد کرد.

hyundai-kia-solar-roof (1)

نسل سوم از سیستم ابداعی کره ای ها، انرژی بخش اتومبیل های تمام برقی خواهد بود. به منظور مهار حداکثری انرژی خورشیدی، علاوه بر سقف، کاپوت این اتومبیل ها نیز به پنل های خورشیدی مجهز می شوند. ناگفته پیداست که در این حالت میزان وابستگی مدل های الکتریکی به شبکه برق شهری کاهش یافته و انرژی مورد نیاز این دسته از وسایل نقلیه از راهی پاک تر بدست می آید؛ همچنین دامنه حرکتی آنها نیز به واسطه در دسترس بودن نور خورشید در زمان زیادی از روز، افزایش پیدا می کند.

همانطور که اشاره شد، هیوندای و کیا برای استفاده از نسل اول پنل های خورشیدی در سال 2019 برنامه ریزی کرده اند. با این حال درباره زمان بکارگیری پنل های نسل دوم و سوم هنوز اطلاعاتی منتشر نشده است.

در صورت اثبات کارایی این تکنولوژی، پیش بینی می شود دیگر خودروسازان نیز به سمت آن رو بیاورند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی