ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جهرمی: اگر مجلس واگذاری گذرگاه اینترنت به نیروهای مسلح را تصویب کند اجرا می‌کنیم

امروز در حاشیه همایش پدافند غیرعامل، «محمدجواد آذری جهرمی» در جمع خبرنگاران در خصوص واگذاری مدیریت گذرگاه اینترنت کشور به نیروهای مسلح گفت که نظرات کارشناسی وزارت ارتباطات به مجلس داده شده‌اند و اگر این ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۵ آبان ۱۳۹۷ | ۱۵:۴۰

امروز در حاشیه همایش پدافند غیرعامل، «محمدجواد آذری جهرمی» در جمع خبرنگاران در خصوص واگذاری مدیریت گذرگاه اینترنت کشور به نیروهای مسلح گفت که نظرات کارشناسی وزارت ارتباطات به مجلس داده شده‌اند و اگر این طرح (موسوم به ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی) تصویب شود، وزارت ارتباطات ملزم به اجرا کردن آن است.

وزیر ارتباطات ریشه چنین طرحی را در «اعتقاد برخی» در عدم صلاحیت وزارت ارتباطات بر اعمال مقررات حاکمیتی و پالایش فضای مجازی دانست و گفت:

«در حقیقت اکنون وظیفه پالایش فضای مجازی مطابق با ماده ۲۱ قانون جرایم رایانه‌ای به اپراتورهای اینترنتی سپرده شده است. قانونگذار این موضوع را در نظر داشته که برای کیفیت ارائه خدمات نمی توان بخش پالایش و فیلترینگ را از شبکه جدا کرد. به همین دلیل مقرر شد کسانی که ارائه کننده خدمات هستند موضوع پالایش دسترسی را نیز بر عهده بگیرند. این وظیفه بر عهده اپراتورها قرار داده شده است و طبق یک توافق ضمنی، شرکت ارتباطات زیرساخت نیز بخشی از این مسئولیت را بر عهده گرفته و هم اکنون در حال انتقال تجهیزات و واگذاری آن به اپراتورهای اینترنتی است تا این نظام قانونی به صورت کامل اجرایی شود.»

جهرمی یکی از موارد مبهم واگذاری مدیریت گذرگاه اینترنت کشور را هزینه‌های آن بیان کرد که مشخص نیست بر عهده چه نهادی است. به عقیده او اگر این طرح تصویب شود و بار مالی آن نیز بر عهده دولت باشد، شورای نگهبان با آن موافقت نخواهد کرد. او همچنین پای قوه قضاییه را به این مسئله باز کرد و گفت:

«بخشی از موضوع نظارت بر فضای مجازی و اینترنت بین الملل مطابق با اصل ۲۵ قانون اساسی در اختیار قوه قضائیه است که مقررات گذار این حوزه، متناسب با آئین دادرسی کیفری آن را در حیطه اختیارات قوه قضائیه قرار داده است و اگر بخواهند نظارت بر گیت وی اینترنت را به نیروهای مسلح بسپارند، مجلس باید در مورد اختیارات قوه قضائیه تصمیم گیری کند.»

در ماده ۱۹ طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی می‌خوانیم که «وزارت ارتباطات مکلف است درآمد حاصل از فروش ترافیک و پهنای باند بابت مصرف پهنای باند بین‌الملل و پیام‌رسان‌های خارجی را دو برابر تعرفه‌های عادی اینترنت محاسبه و 90 درصد مابه التفاوت آن را در قالب صندوق حمایت از پیام رسان‌های داخلی تحت نظارت هیات نظارت واریز کند

جهرمی در رابطه با این نوع از حمایت می‌گوید:

«در این طرح پیشنهاد شده که نرخ استفاده از پیام رسان های خارجی دو برابر و یا حتی ۱۰ برابر پیام رسان های داخلی شود و مابه التفاوت این هزینه به حسابی در صندوقی برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی واریز شود. این موضوع نوعی ضد تبلیغ برای حمایت از پیام رسان های داخلی است و معتقدیم که اثری معکوس خواهد داشت.

او می‌گوید جای حمایت از پیام رسان های داخلی در چارچوب بودجه است و نباید در نظام معماری تعرفه گذاری، چنین نظراتی اعمال شود. چرا که این موضوع به لحاظ روانی مشکلاتی را به همراه دارد و باعث می شود مردم از شیوه های غیرقانونی برای استفاده از اپلیکیشن و دور زدن نحوه شمارش اقدام کنند.

وزیر ارتباطات عقیده دارد که بعید است نیروهای مسلح درخواستی در رابطه با مدیریت گذرگاه اینترنت در کشور داشته باشند و این طرح از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده است. با این حال دقایقی قبل از گفته‌های جهرمی در جمع خبرنگاران، سردار «غلامرضا جلالی»، رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز در جمع خبرنگاران گفته بود که در فضای سایبری هم مرز وجود دارد و در آن مرز هم مانند مرزهای فیزیکی، باید مشارکت همه دستگاه‌های مسئول و دارای وظیفه در این حوزه پیش‌بینی شود، با این حال این مسائل جوسازی «دوستانی» است که همه چیز را در انحصار خودشان می‌خواهند.

سردار جلالی در پاسخ به دیجیاتو، وزارت ارتباطات را برقرارکننده زیرساخت مرز سایبری و کنترل کننده آن را نیز وزارت اطلاعات عنوان کرد. او گفت که همانطور که در مرزهای زمینی چندین دستگاه حاضر هستند و مسئولیت دارند «در مرز سایبری هم هر دستگاهی وظیفه خودش را دارد و بخش دفاع هم وظیفه مرزبانی دفاعی در فضای سایبر را دارد که باید تعریف و دنبال شود.»

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در اصل عقیده دارد که این طرح باید دنبال شود و باید دید در نهایت شاهد تغییری در مدیریت گذرگاه ورودی و خروجی اینترنت کشور به بهانه ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی خواهیم بود یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (33 مورد)
  • mohammad ghorbani
    mohammad ghorbani | ۲۰ آبان ۱۳۹۷

    آقا ما که آب از سرمون گذشته! سورنا جان عزیزم! ناز تو و هم تیمی هاتو برم من! ببین من کاملا موافق تو هستم، بگو کی بیاد چیکار کنه مملکت گل و بلبل میشه تا ما پشتتون باشیم؟ بچه ها بیاین بذاریم آخرین برگشون رو هم بازی کنن تا بدونن بازی بلد نیستن. اما بترسین از اون روزی که آخرین برگتون هم بازی کنین و بازی رو ببازین!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی