در جستجوی خوشبختی؛ چه چیزی در انتظار کاروان مهاجران آمریکای مرکزی خواهد بود؟

در جستجوی خوشبختی؛ چه چیزی در انتظار کاروان مهاجران آمریکای مرکزی خواهد بود؟

کاروانی متشکل از ۴.۰۰۰ مهاجر اهل کشورهای آمریکای مرکزی که در طی هفته های اخیر از سمت شمال به سمت مرزهای ایالات متحده در حرکتند در روزهای گذشته و پس از این که امیدهایشان مبنی بر این که با اتوبوس به مکزیکو سیتی منتقل خواهند شد شروع به متلاشی شدن کرد. اگر چه دولت دونالد ترامپ تهمیدات زیادی را برای تامین امنیت مرزهای خود با مکزیک به منظور جلوگیری از ورود این مهاجران به خاک خود اندیشیده و به دولت مکزیک فشار آورده تا مانع از نزدیک شدن این کاروان از مهاجران به مرزهای ایالات متحده شود، بخش زیادی از این کاروان همچنان در جستجوی خوشبختی به راه پرمشقت خود ادامه می دهند.

کاروان مهاجران

کاهش تعداد افراد حاضر در این کاروان در روزهای اخیر ناشی از همان ماجرای انتقال با اتوبوس بود که به آن اشاره شد و باعث ایجاد دودستگی میان مهاجران گردید. اوایل هفته گذشته، دونالد ترامپ در یک کنفرانس خبری در مورد این کاروان صحبت کرده و در سخنانی تند و تهدید آمیز به آن ها هشدار داد که در صورت تلاش این مهاجران برای عبور غیرقانونی از مرز، به آن ها پناهندگی داده نخواهد شد. در ادامه این مطلب می خواهیم در مورد این کاروان مهاجران و اتفاقاتی که ممکن است در روزهای آینده در مرکز مکزیک و ایالات متحده رخ دهد صحبت کنیم.

کاروان مهاجران

بیشتر بخوانید: وفای به عهد جنجالی؛ اتمام اولین فاز از دیوار مرزی ۱۰ متری «دونالد ترامپ» در مرز مکزیک

کاروان مهاجران الان در چه نقطه ای هستند و چه زمان به مرز ایالات متحده خواهند رسید؟

کاروان مهاجران

بسیاری از مهاجران که درمانده و خسته شده اند به انتقاد از سازمان دهندگان این کاروان پرداخته اند که نتوانسته اند انتقال این مهاجران را آنطور که برنامه ریزی کرده بودند انجام دهند. چندین هزار نفر به شهر خوان رودریگز کلارا ایزلا در ایالت وراکروز مکزیک رسیده اند، در حالی که برخی دیگر به سمت شمال و منطقه تیرا بلانکا در همین ایالت می روند. این گروه روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ مایل (۳۲ تا ۴۸ کیلومتر) راه می روند. اغلب این مسیر با پای پیاده طی می شود اما در صورتی که امکان داشته باشد برخی نیز سوار کامیون ها شده و یا مخفیانه در پشت خودروهای وانت خود را قایم می کنند.

کاروان مهاجران

هنوز مشخص نیست که این کاروان از مهاجران چه زمان به مرزهای ایالات متحده می رسد زیرا هنوز کسی از مسیری که آن ها برای رسیدن به مرز در پیش خواهند گرفت اطلاعی ندارد. همچنین مشخص نیست که این مهاجران در چه نقطه ای از مرز ۲.۰۰۰ مایلی بین ایالات متحده و مکزیک قصد وارد شدن به خاک ایالات متحده را دارند. با این وجود، با توجه به متمایل شدن آن ها به سمت خلیج مکزیک می توان اینطور برداشت کرد که قصد آن ها احتمالاً ورود به شهر تگزاس باشد. نزدیک ترین نقطه به آن ها جنوب شرقی تگزاس خواهد بود که هنوز حدود ۷۰۰ مایل (بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر) با آن فاصله دارند.

کاروان مهاجران

با این وجود این احتمال نیز وجود دارد که آن ها بخواهند از مرز سن دیگو در کالیفرنیا وارد خاک ایالات متحد شوند، منطقه ای که هنوز بیش از ۲.۰۰۰ مایل با آن فاصله دارند، جایی که بهار سال گذشته نیز کاروانی از مهاجران سعی در ورود از آن نقطه را داشت. چندین کاروان دیگر از مهاجران نیز در هفته های اخیر شکل گرفته اند که تعدادشان بسیار کمتر بوده و از کاروان اصلی بسیار عقب تر هستند.

بیشتر بخوانید: شرایط کشورهایی که بیشترین مهاجران غیرقانونی را در ایالات متحده دارند چگونه است؟

دولت ترامپ چگونه می خواهد مانع از ورود این مهاجران به کشور شود؟

کاروان مهاجران

دولت دونالد ترامپ در هفته های اخیر چندین رویکرد را در پیش گرفته و در روزهای اخیر دستور اعزام بیش از ۷.۰۰۰ نیروی نظامی به مرز مکزیک را صادر کرده است. پنج شنبه هفته گذشته نیز رییس جمهور ایالات متحده اعلام کرد که قصد دارد محدودیت های شدیدی برای مهاجرانی که قصد دارند در ایالات متحده درخواست پناهندگی کنند به اجرا خواهد گذاشت و در صورتی که این مهاجران پس از ورود غیرقانونی به کشور درخواست پناهندگی دهند، درخواست آن ها رد خواهد شد.

کاروان مهاجران

او در مورد طرحی سخن گفته که هفته آینده ارائه خواهد شد و تغییراتی در قانون پناهجویی کشور ایجاد خواهد کرد، هر چند جزییات بیشتری از این موضوع ارائه نکرد. در حال حاضر، بر اساس قانون مهاجرت و ملیت در ایالات متحده، مهاجران بدون توجه به اینکه چگونه وارد خاک این کشور شده باشند اجازه دارند که درخواست پناهندگی خود را ارائه دهند و هنوز معلوم نیست که دولت ترامپ چگونه و به چه مقدار این قوانین را تغییر خواهد داد. دونالد ترامپ در سخنان خود در مورد کاروان مهاجران و قانون پناهندگی در کشورش چنین گفت: «بر اساس این طرح، افراد خارجی غیرقانونی دیگر اجازه ورود آزادانه به این کشور را نخواهند داشت. به جای آن، مهاجرانی که قصد پناهندگی دارند باید به صورت قانونی و در هنگام ورود به کشور درخواست پناهندگی بدهند».

کاروان مهاجران

مخالفان آقای دونالد ترامپ بلافاصله به این موضوع واکنش نشان داده و او را به تحریک احساست ضد مهاجران پیش از انتخابات میان دوره ای هفته آینده و نادرست جلوه دادن سیاست ها و سیستم پناهجویی متهم کردند.

بیشتر بخوانید: با ثروتمندترین مهاجران امریکا آشنا شوید

سیاست های مکزیک در قبال کاروان مهاجران چه بوده است؟

کاروان مهاجران

دولت مکزیک در روزهای اخیر سرعت حرکت این کاروان را به شدت کاهش داده و تلاش های آنان برای مسافرت با اتوبوس به صورت دسته جمعی به سمت شهر مکزیکو سیتی را ناکام گذاشته است. آن ها همچنین با بازداشت ۱۵۳ مهاجر از میان گروه دوم این کاروان توانسته اند از تعداد مهاجران بکاهند. همچنین نیروهای پلیس مکزیک با حضور در بزرگراه ها و جاده ها، مهاجرانی که سوار کامیون ها و وانت ها شده اند را نیز پیاده می کنند.

کاروان مهاجران

اگر چه این کشور صدها افسر پلیسی فدرال را به سمت مرزهای کشور با گواتمالا گسیل داشته اما کاروان مهاجران همچنان بدون اعتنا به این سختگیری ها سعی در ورود به خاک این کشور و حرکت به سمت ایالات متحده دارند. گزارش هایی نیز مبنی بر ارائه کارت شناسایی موقت و کار به این مهاجران در مکزیک وجود دارد تا مانع از حرکت آن ها به سمت مرزهای ایالات متحده شوند.

اگر کاروان مهاجران به مرزهای ایالات متحده برسد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

کاروان مهاجران

هنوز مشخص نیست که رسیدن سیل مهاجران به پشت مرزهای ایالات متحده چه تبعاتی را در پی دارد زیرا همانطور که گفته شد هنوز مسیر حرکت و تعداد دقیق این مهاجران که می توانند خود را به مرزهای ایالات متحده و مکزیک برسانند مشخص نیست و از آن مهم تر این که کسی نمی داند آن ها چه زمان به مرزهای این کشور می رسند. همچنین هنوز مشخص نیست که این مهاجران چگونه می خواهند وارد خاک ایالات متحده شوند. آن ها چندین گزینه دارند و هر کدام از این گزینه ها چالش های خاص خود را در پی خواهد داشت:

  • مهاجران می توانند به صورت غیرقانونی و بدون دستگیری و شناسایی شدن وارد خاک ایالات متحده شوند اگر چه عبور آن ها در تعداد زیاد از چشم افسران گشت مرزی ایالات متحده دور نخواهد ماند.
  • آن ها می توانند رویکرد کاروان بهار سال گذشته را در پیش گیرند که اعضای آن در مرز به صورت قانونی درخواست پناهندگی دادند. این موضوع می تواند برای آن دسته از مهاجرانی که از کشورهای خود به دلایل فقر یا نداشتن شغل فرار کرده اند مشکل ساز شود زیرا بر اساس قانون پناهندگی در ایالات متحده، این دو دلیل برای درخواست پناهندگی معتبر و قابل قبول نخواهند بود.
  • آن ها می توانند ترکیبی از هر دو روش را در پیش بگیرند، به صورت غیرقانونی از مرز عبور کرده اما پس از ورود، بلافاصله پس از دستگیر شدن توسط مقامات پلیس درخواست پناهندگی کنند. در این صورت بدون توجه به این که چطور از مرز عبور کرده اند به درخواست پناهندگی آنان رسیدگی خواهد شد. با این وجود، دونالد ترامپ هفته گذشته اعلام کرد که بر اساس طرح جدید، کسانی که به صورت غیرقانونی وارد کشور شوند دیگر اجازه درخواست پناهندگی نخواهند داشت.

کاروان مهاجران

موضوع دیگری که هنوز مشخص نیست این است که در صورت رسیدن این کاروان به مرز ایالات متحده، نیروهای نظامی مستقر در مرز چه عکس العملی نشان خواهند داد. نیروهای نظامی بر اساس قانون اجازه ورود به حوزه اعمال قوانین مربوط به داخل کشور را ندارند و به همین دلیل نمی توانند به صورت مستقیم مهاجران را دستگیر و اخراج نمایند. بدین ترتیب انتظار می رود که نظامیان نقش حمایتی برای گشت مرزی داشته باشند، که میزان این حمایت به تعدادی از مهاجران که بتوانند خود را به مرز برسانند وابسته است.

بیشتر بخوانید: کدام کشورها از نگاه مهاجران بهترین کیفیت آموزش را دارا هستند؟

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود