ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

کمبود گیربکس بلای جان کوییک اتوماتیک، ساینا اتوماتیک و دنا اتوماتیک شد

گیربکس اتوماتیک سال هاست که به پاشنه آشیل صنعت خودروسازی ایران مبدل شده است. خودروسازان ایرانی با توجه به افزایش شدید ترافیک و ازدحام کلان شهرها به خوبی از تمایل مشتریان نسبت به خرید خودروهای ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۵ آبان ۱۳۹۷ | ۱۲:۲۱

گیربکس اتوماتیک سال هاست که به پاشنه آشیل صنعت خودروسازی ایران مبدل شده است. خودروسازان ایرانی با توجه به افزایش شدید ترافیک و ازدحام کلان شهرها به خوبی از تمایل مشتریان نسبت به خرید خودروهای اتوماتیک آگاهند اما طی سال های اخیر نتوانسته اند تا با بومی سازی تکنولوژی مربوط به تولید گیربکس اتوماتیک خود را از این مشکل رها سازند و حالا با اعمال دور تازه تحریم ها، بار دیگر طیف وسیعی از خودروهای اتوماتیک پر تیراژ، گرفتار کمبود این قطعه حیاتی شده اند.

جالب است بدانید که در دور قبلی تحریم ها نیز چنین مشکلی روی داده بود و با خروج پژو از ایران، شاهد توقف ناگهانی تولید مدل های اتوماتیک پژو 206 تیپ شش و پژو 207 و افزایش قیمت مدل های قدیمی این خودروها در بازار بودیم. متاسفانه به نظر می رسد که خودروسازان کشور علیرغم آگاهی از این مسئله، نتوانستند در دوران برجام نسبت به خرید تکنولوژی های مربوطه اقدام نمایند و در دور تازه تحریم ها نیز چنین مشکلی حتی با شدت و حدت بیشتر تکرار خواهد شد.

گیربکس اتوماتیک کوییک

به گفته منابع آگاه، کمبود گیربکس اتوماتیک ساخت شرکت پانچ، دلیل توقف تحویل خودروهای کوییک اتوماتیک سایپا بوده است که اخیرا توسط این شرکت به متقاضیان اعلام شده است. همچنین با پایان ظرفیت انبارهای ساینا اتوماتیک (که در ماه های اخیر تولید شده اند) این احتمال وجود دارد که عرضه این خودروها نیز متوقف شود.

گیربکس اتوماتیک

این همه ماجرا نیست، ایران خودرو نیز قصد داشت تا پس از سال ها تاخیر، نسخه اتوماتیک دنا پلاس توربو را طی سال جاری به بازار معرفی کند و در صورت خروج یا تعلیق همکاری کمپانی بلژیکی پانچ در ایران، احتمال دارد که عرضه این خودرو نیز به تاخیر افتاده یا فعلا از دستور کار خارج شود. البته باید تاکید کرد که تاکنون پانچ بلژیک یا طرفین ایرانی، هیچ یک رسما تعلیق فعالیت در ایران را اعلام نکرده اند اما همانطور که گفته شد توقف عرضه کوییک اتوماتیک می تواند، اولین نشانه از تعلیق فعالیت پانچ در ایران باشد.

ماجرا وقتی بغرنج تر می شود که قضیه خروج رنو از بازار ایران و توقف عرضه تندر 90 اتوماتیک و ساندرو اتوماتیک نیز به شرایط فوق افزوده شود. با این حساب طی ماه های پیش رو، عملا عرضه درصد بالایی از خودروهای اتوماتیک به بازار کُند خواهد شد و افزایش قیمت نمونه های دست دوم این خودروها نیز قابل پیش بینی به نظر می رسد.

در چنین شرایطی تنها انتخاب باقی مانده مشتریان خواهان خودرو اتوماتیک، نمونه های چینی خواهد بود که احتمالا فعالیت در ایران را ادامه خواهند داد. شاید خودروسازان داخلی نیز بهتر باشد تا هرچه سریعتر به سراغ کمپانی های چینی رفته و به نوعی تکنولوژی ساخت گیربکس اتوماتیک را از ایشان خریداری نمایند تا بلکه در آینده از تکراری چنین اتفاقی برای بار سوم، جلوگیری به عمل آید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • Mohsen Bagherian
    Mohsen Bagherian | ۲۰ آبان ۱۳۹۷

    یاد این مطلب افتادم که " بیا تا یک امشب تماشا کنیم ، چو فردا شود فکر فردا کنیم "
    اگه مسئولین بی عرضه ، بی لیاقت ، بی سواد و بی فکر این کشور فقط یک ثانیه زحمت فکر کردن به خودشون میدادن ، مملکت و مردم بیچاره الان تو این وضعیت نبودن .

  • zitanix
    zitanix | ۱۶ آبان ۱۳۹۷

    این منم منمتونه ؟
    همش ادعا
    خاک ⁦?️⁩

  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۱۵ آبان ۱۳۹۷

    عجیبه
    ما که RQ170 رو نمونه داخلی تولید کردیم
    یه گیربکس اتوماتیک درجه چهارم جهان رو هم نتونستیم بسازیم؟
    یا شیخ جریان چیست؟

    • آریا
      آریا | ۱۷ آبان ۱۳۹۷

      rq170 یونولیتی کنترل از راه دور رو میگی؟ توعلی بابا میفروشن اتفاقا

  • مجید
    مجید | ۱۵ آبان ۱۳۹۷

    دوران برجام که اینا فقط مشغول مسافرت خارجی و به به و چه چه از آشغالای فرانسوی بودند، پس از برجام هم که مشخصه...
    هرچند ازاولش مشخص بود آخر عاقبت برجام روحانی چی میشه. فقط مردم ما کم حافظه اند. هروقت تیم روحانی و ظریف، مذاکره کردند، علیرغم تبلیغاتشون، آخرش ما ضرر کردیم، حالا میخواد ۹۴ باشه، میخواد ۸۲ (سعدآباد) باشه یا قبل تر. روی ناصرالدین شاه رو سفید کردند...

    • Shahinbarfi
      Shahinbarfi | ۱۵ آبان ۱۳۹۷

      دوست عزیز اگر برجام نبود این بلا همون چند سال پیش سرمون میومد.برجام دستاورد بزرگی بود اما کاشکی تو این مدت شرکت های بی عرضه ایران خودرو و سایپا یکم از سودشون میزدن و خرج تکنولوژی های جدیدتر میکردن.درسته از دولت خوشمون نمیاد و همش نفرین میکنیم اما برجام بهترین دستاورد دولت بود و هست

  • arman12
    arman12 | ۱۵ آبان ۱۳۹۷

    اسم خودشون رو هم گذاشتن خودروساز باید بزارن کپی کار و منتاژکار

    • Pesar kohestan
      Pesar kohestan | ۱۵ آبان ۱۳۹۷

      آرمان عزیز حتی خودرو سازهای قدیمی و مطرح جهان هم 100 در صد خودرو هاشون رو در کشور خودشون نمیسازن
      میتونی تحقیق کنی
      حالا ایران بماند که با این همه تحریم و نداشتن علم روز خودرو سازی باز جای تقدیر رو داره که اینجوری پیش آمده
      کشور مصر با جمعیت 80 ملیون (هم جمعیت ایران) تمام خودرو هاش رو از خارج وارد میکنه حتی قطعه سازی در اونجا وجود نداره

      • ح.کامکار
        ح.کامکار | ۱۵ آبان ۱۳۹۷

        به بهانه تولید ملی ورود خودرو خارجی رو ممنوع میکنند یا ۱۳۰ درصد تعرفه میزنن، وقتی میگیم پس چرا ملی نیستن میگید هیچ جا کامل ملی نیست؟

      • آریا
        آریا | ۱۵ آبان ۱۳۹۷

        واردات خودروهای استاندارد با قیمت معقول بدون عوارض و مزخرفات و مالیات بسیار بهتر از مونتاژ و تولید خودروهای بی کیفته
        تکنولوژی و علم روز شوخی بردار نیست باید شریک تجاری و جهانی پیدا کرد باید از کارشناسها و مهندسهای خارجی استفاده کنن و نیروی کارآمد تربیت کنن و کم کم صنعتی شد نه با مونتاژ و سرهم بندی و بوجود آوردن محصولات من در آوردی و بی کیفیت...وقتی رقابت نباشه وضع همینه
        اینها هنوز توانایی تولید یک ترانزیستور را ندارن چه برسه دیگر قطعات .وقتی تولید تو این مملکت نمیصرفه و کیفیت نداره مردم چرا باید بهای آنرا بپردازند .
        این جماعت فقط دارن ثروتهای مملکت دارن غارت میکنن نه سرمایه گذاری نه ساخت زیر ساخت برا آینده نخبه ها که از این مملکت فرارین چون آینده ای نداره... با همه دنیا درگیرن ته فکرشون دستیابی به ایدئولوژی احمقانه است.... ژاپن که هیچ منابع نفتی و گازی و طبیعی نداره حتی خاک و جای کافی برای کشاورزی از هیچ به اینجا رسیده اگه خاک ایران دستش بود کل دنیا زیر دستش بود

        • arman12
          arman12 | ۱۵ آبان ۱۳۹۷

          احسنت، اگه واردات ازاد بود بجای این ماشین کپی شده از بیست سال پیش الان خودرو روز سوار می شدیم یا اینکه خودرو بروز و با کیفیت داخلی سوار میشدیم چون مجبور بودن خودرو بروز تحویل بدن، وقتی که رقیبی نیست،راحت هرچی با هرکیفیتی با هر قیمتی میسازن ببخشید منتاژ میکنن، فروش هم میره اونم به صورت پیش فروش.

مطالب پیشنهادی