ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جرم آسمانی Oumuamua
علمی

موجودات فرازمینی؛ منشاء احتمالی جرم آسمانی سیگاری شکل Oumuamua

سال گذشته شناسایی یک جرم آسمانی مرموز در منظومه خورشیدی که شکلی شبیه به سیگار داشت در سرخط خبرهای مهم قرار گرفت. کشف این جرم آسمانی سیگار شکل این ذهنیت را در محققان دانشگاه هاروارد ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۵ آبان ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰

سال گذشته شناسایی یک جرم آسمانی مرموز در منظومه خورشیدی که شکلی شبیه به سیگار داشت در سرخط خبرهای مهم قرار گرفت. کشف این جرم آسمانی سیگار شکل این ذهنیت را در محققان دانشگاه هاروارد به وجود آورد که متعلق به موجودات فرازمینی است و برای بررسی زمین وارد منظومه ما شده.

این جرم آسمانی که Oumuamua به معنای «پیام رسانی که از گذشته آمده» نام داشت نخستین بار توسط تلسکوپ Pan-STARRS 1 در هاوایی شناسایی شد و از زمان کشفش تا امروز دانشمندان هیچگونه توضیح قانع کننده در رابطه با شکل و یا منشاء ارائه نکرده اند. آنها در ابتدا آن را شهاب سنگ خواندند و بعد لقب سیارک را به آن دادند و در نهایت این جرم آسمانی سیگاری شکل را در گروه جدیدی از اجرام آسمانی تحت عنوان «اجرام بین ستاره ای» جای دادند.

حالا محققان مرکز اخترفیزیک اسمیتسونیان در دانشگاه هاروارد مقاله تازه ای در این باره منتشر کرده اند که براساس آن این شی قرمز رنگ که طولی ۱۰ برابر عرض خود دارد و با سرعت بیش از ۳۱۵ هزار کیلومتر بر ساعت در حرکت است احتمالا منشاء مصنوعی دارد.

در واقع Oumuamua ممکن است یک سفینه کاملا عملیاتی باشد که توسط تمدن های بیگانه به زمین فرستاده شده است.

فرضیه مطرح شده توسط این گروه از محققان بیشتر بر پایه شتاب بالای این جرم حین سفرش در فضا و در نهایت خروج آن از منظومه خورشیدی در سال ۲۰۱۸ مطرح شده. با در نظر داشتن امکان مصنوعی بودن این شی یکی از احتمالات این است که Oumuamua در اصل نوعی بادبان نوری است که از بدنه تجهیزات تکنولوژیک پیشرفته تری جدا شده و در فضای بین ستاره ای سیر می کند. در واقع این مقاله سعی دارد نشان دهد که شی سیگاری شکل کشف شده از پرتوهای خورشیدی برای حرکت خود کمک می گیرد.

مقاله منتشر شده در این باره که به قلم Abraham Loeb پروفسور و ستاره شناس و با همکاری Shmuel Bialy محقق دوره پسادکترا در دانشگاه هاروارد نگاشته شده اینطور اشاره دارد که مکانیزم مشابه به بادبان های نوری همین حالا نیز در زمین وجود دارد و توسط بشر طراحی و توسعه یافته. تکنولوژی بادبان نوری پیشتر برای انتقال محموله های مختلف میان سیارات و ستاره ها مورد استفاده قرار گرفته است. این دو محقق در مقاله ای که پیرامون همین موضوع منتشر کردند این فرضیه را مطرح کرده اند که سرعت بالای جرم مورد نظر و همچنین مسیر عجیب و غریب حرکت آن احتمالا به خاطر خارج شدن آن از فاز عملیاتی است.

این در واقع علت اصلی خصوصیات نامتعارف Oumuamua نظیر ظاهر هندسی، تصاعدات حرارتی اندک (که حاکی از خاصیت بازتاب دهندگی اش است) و خروجش از مدار Keplerian بدون باقی گذاشتن هرگونه نشانه یا دنباله است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۱۶ آبان ۱۳۹۷

    پس از منظومه شمسی خارج شده العان ؟ پس نمیشه کاوشگر فرستاد ؟

  • قل مراد
    قل مراد | ۱۵ آبان ۱۳۹۷

    شبیه سیگار؟؟

    • مریم موسوی
      مریم موسوی | ۱۵ آبان ۱۳۹۷

      بله همونطور که در رندرگرافیکی می بینید این جرم آسمانی شکلی شبیه به سیگار برگ داره

    • nima.namdar
      nima.namdar | ۱۵ آبان ۱۳۹۷

      سیگار برگ دیگ

    • Reza Bahadori
      Reza Bahadori | ۱۵ آبان ۱۳۹۷

      شلوار بگ هدفونو ی سیگار برگ?
      نشنیدی مگه؟

مطالب پیشنهادی