ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

پایان سلطه فرانسوی ها بر جاده مخصوص؛ عواقب تحریم ها بر بازار خودرو کشور

شش سال پیش زمانی که دور اول تحریم ها شروع شد گروه خودروسازی "پژو سیتروئن" یا همان "PSA" که در آن زمان با جنرال موتورز آمریکا شراکت داشت بر اثر فشار شریک آمریکایی خود مجبور ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۶ آبان ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰

شش سال پیش زمانی که دور اول تحریم ها شروع شد گروه خودروسازی "پژو سیتروئن" یا همان "PSA" که در آن زمان با جنرال موتورز آمریکا شراکت داشت بر اثر فشار شریک آمریکایی خود مجبور به ترک بازار خودرو کشور شد. این خروج باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات دو خودروساز بزرگ کشور شد اما در عمل فقط پژو 206 و 207 در تولید با مشکل مواجه شدند.

بازار خودرو

در آن زمان شرکت رنو اعلام کرد که از بازار کشور خارج نخواهد شد و تولید تندر 90 را با وجود تحریم ها و کاهش تولید ادامه خواهد داد هرچند تولید بقیه مدل ها مانند ساندرو تا رفع تحریم ها به تعویق افتاد. حال بعد از 6 سال بازار خودرو کاملا متحول شده و شاهد خروج هر دو خودروساز فرانسوی از بازار خودرو کشور هستیم.
یکی از تبعات ناگوار بازگشت تحریم ‌ها، قطع ارتباطات خارجی در صنعت خودرو کشور است. بر این اساس، آمریکا به شرکت‌ های خارجی به ‌ویژه برندهای خودروساز هشدار داده که در صورت عدم‌ ترک ایران، آنها را با جریمه های سختی مواجه خواهد کرد.

در این شرایط خروج رنو با تبعات منفی بیشتری نسبت به پژو همراه خواهد بود. خروج شرکت رنو از ایران هم در حالی اتفاق افتاد که این شرکت فرانسوی پیش از این تضمین کرده بود که علی رغم تهدیدات و تحریم های آمریکا در ایران باقی خواهد ماند و به فعالیت خود ادامه می دهد. خروج گروه PSA از کشور باعث توقف خودروهایی مانند پژو 2008 و 301 تا چند ماه شد و بقیه مدل ها نیز از دستور کار خارج شد، ولی تولید خودروهایی مانند پژو 405، 206 و پارس همچنان ادامه خواهد یافت.

همچنین توقف تولید خودروی سیتروئن C3 متوقف و شرکت سیتروئن و سایپا متحمل ضرر زیادی خواهند شد، اما خروج رنو اثرات منفی بیشتری خواهد داشت و تولید خودروهایی مانند تندر 90 و رنو ساندرو متوقف خواهد شد. همچنین تولید خودروهایی مانند سیمبل و داستر نیز به سرانجام نمی‌ رسد. باید به این نکته هم اشاره کرد که تبعات منفی توقف تولید خودروهای پرفروش و مردمی مانند تندر 90 و ساندرو بسیار بیشتر از اثرات منفی توقف تولید پژو 2008 و 301 خواهد بود. اتفاقی که 6 سال پیش با خروج پژو اتفاق افتاد حال با خروج شرکت رنو و توقف تولید تندر 90 و ساندرو باعث عرضه مجدد سدان و هاچ بک های چینی در بازه قیمتی 50 تا 100 میلیون تومان خواهد شد.

ikco_samand_06-w600-h800

البته باید گفت که متاسفانه چینی ها نیز برخلاف گذشته، شرکای چندان قابل اعتمادی نیستند و در برخی موارد عدم تمایل خود را برای گسترش همکاری با طرف ایرانی اعلام کرده اند. هرچند هنوز هیچ یک از این شرکت ها خروج رسمی از بازار ایران را اعلام نکرده است اما در برخی موارد می توان گفت که چینی ها نیز اهداف بلند مدت خود در کشورهای اروپایی و آمریکایی را نسبت به حضور نه چندان قدرتمند در ایران ارجح می دانند و تمایلی به پذیرفتن ریسک مواجهه با تحریم ها نشان نمی دهند.

از این رو به نظر می رسد که طی چند هفته آتی سرنوشت نهایی صنعت خودرو کشور مشخص خواهد شد و چینی ها نیز سرانجام موضع خود را در قبال ادامه حضور در جاده مخصوص اعلام خواهند کرد، اما آنچه که در شرایط فعلی قطعی به نظر می رسد این است که حالا حیات کارخانجات خودروسازی داخلی بیش از هر زمان دیگر به ادامه تولید پلت فرم های قدیمی خانواده پژو 206 و پراید و پژو 405 گره خورده است و در صورت سخت گیری سازمان استاندارد (توقف تولید خودروهای قدیمی از دی ماه امسال) عملا احتمال توقف فعالیت کارخانجات تولیدی خودرو کشور وجود خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • rezamo
    rezamo | ۱۶ آبان ۱۳۹۷

    دفعه قبلم تحریم شدیم این فرانسوی ها بودن که اولین نفر از ایران رفتن و این بار هم نشون دادن خیانتشون چقدر اشکاره به نظرم ادم از یه سوراخ دوبار نباید گزیده بشه و برای همیشه باید دور خودرو سازی فرانسه خط بکشیم امیدوارم روابط با امریکا برقرار بشه و خیانت کار های داخلی اجازه بدن به سمت خودرو سازی برقی و هیبریدی بریم ما صنعت خودرو مون نابود شده اگه تحریم هامون روزی به هر دلیلی برداشته شد و بخواهیم در خودرو سازی کار کنیم دیگه به طور کامل باید خودرو های فقط برقی تولید کنیم در غیر اینصورت تصویر ایرانی قدیمی کهنه و غیر پیشرفته در اینده خاهیم بود و چه بیماری ها و هزینه هایی رو به مردم و دولت وارد خواهد کرد

  • FarzinFaria
    FarzinFaria | ۱۶ آبان ۱۳۹۷

    وقتی ماشین با کیفیت و خارجی وارد و تولید نمیشه.میخوایم صدسال سیاه این آشغال های بی کیفیت تولید نشه

  • مجید
    مجید | ۱۶ آبان ۱۳۹۷

    ببین روحانی و ظریف چه گندی زدن و چه توافق محکمی بستن که اینطوری به گوه کشیده شد!

    • rezamo
      rezamo | ۱۶ آبان ۱۳۹۷

      وقتی ما میریم پشت روسیه خیانت کار و چی کمونیسم قایم میشیم اونا ام با کارت ما بازی میکنن

  • پوریا
    پوریا | ۱۶ آبان ۱۳۹۷

    همون بهتر که این لگن سازا ورشکست بشن

  • ilyma13
    ilyma13 | ۱۶ آبان ۱۳۹۷

    نگران نباشید تا دلتون بخواد خر و اسب و ...برای تردد داریم

مطالب پیشنهادی