ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

Diablo: Immortal عهد نانوشته‌ی بلیزارد و طرفدارانش را شکست

بازی Diablo: Immortal در BlizCon معرفی شد و واکنش‌های منفی بسیاری را متوجه بلیزارد کرد. بسیاری از این واکنش‌ها در کنفرانس معرفی بازی و در بخش پرسش و پاسخ رقم خورد. به همین دلیل «بن ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۱۶ آبان ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

بازی Diablo: Immortal در BlizCon معرفی شد و واکنش‌های منفی بسیاری را متوجه بلیزارد کرد. بسیاری از این واکنش‌ها در کنفرانس معرفی بازی و در بخش پرسش و پاسخ رقم خورد. به همین دلیل «بن کوچرا» نویسنده‌ی وبسایت پولیگان در مقاله‌ای به مسائلی که باعث این واکنش منفی شد پرداخته است. در این مطلب ترجمه‌ای از مقاله‌ی یاد شده را مطالعه خواهید کرد.


بلیزارد به هیچ عنوان انتظار بازخورد شدیدا منفی طرفدارانش از معرفی Diablo: Immortal را نداشت. همچنین از مصاحبه‌های بعد از کنفرانس جنجالی بلیزارد به نظر می‌رسد که این شرکت دقیقا نمی‌داند که چرا طرفداران تا این حد از معرفی این بازی عصبانی شده‌اند. «الن ادهم» تهیه کننده‌ی اجرایی و همچنین یکی از بنیانگذاران بلیزارد می‌گوید:

من نظرات متفاوت طرفداران را اینطور تعبیر می‌کنم که آن‌ها شدیدا و از اعماق وجودشان منتظر اتفاق بزرگ بعدی هستند. بنابراین فکر می‌کنم ما شاهد ادغامی از دو نوع متفاوت [از نظرات] هستیم. ما مطمئنیم که مخاطبان بسیار زیادی سرتاسر دنیا منتظر این عنوان (Diablo: Immortal) هستند.

من با این ارزیابی مخالفم چرا که انتظارات ایجاد شده توسط بلیزارد را نادیده می‌گیرد و از همه مهمتر توجهی به روشی که بلیزارد طی سال‌های طولانی برای داشتن طرفداران بیشتر پیش گرفته بود، ندارد.

اما واقعا این رونمایی چه ایرادی داشت؟ چطور بلیزارد نتوانست ارائه‌ی جذابی از یک بازی مورد انتظار ترتیب دهد؟ چرا Diablo: Immortal یک تغییر جهت عجیب و غریب برای بلیزارد تلقی می‌شود و چرا تا این حد باعث شده که طرفداران بلیزارد نسبت به این عنوان عصبانی شوند؟

برای دریافت پاسخ به این سوالات باید نگاهی جامع تر به موضوع داشت. چرا که منطق قابل تاملی پشت این اتفاقات قرار دارد.

بلیزارد

بلیزارد چطور بازی‌هایش را به اوج رساند؟

برای درک بهتر از بلیزارد ابتدا باید بدانیم که بلیزارد توسعه دهنده‌ای است که بیشتر روی ایده‌های کار شده تمرکز می‌کند و کمتر به سراغ ساخت عناوین جدید می‌رود. بلیزارد بازی‌هایی که کاربران همین حالا عاشقشان هستند را انتخاب می‌کند، آن‌ها را نو نوار کرده و با طراحی و شخصیت پردازی جذاب‌تر، آن را برای طرفدارانش به ارمغان می‌آورد.

بلیزارد نیازی به ساخت یک ژانر ندارد. بلیزارد فقط در مسیر عالی کردن یک ژانر گام بر می‌دارد. «سم دیدیه» سال ۲۰۱۴ در یک مصاحبه به پولیگان گفت:

یک بازی که همه عاشقش هستیم را انتخاب می‌کنیم، کاری که نیاز است تا برای ما باشد را رویش انجام می‌دهیم. دقیقا مثل تک تک بازی‌هایی که در گذشته ساخته‌ایم. وایکینگز از لمینگز برداشته شده بود، راک اند رول ریسینگ را در بسیاری از بازی‌های ماشینی گذشته دیده بودیم. وارکرفت از Dune ساخته شد، بنابراین می‌توانید انتظار مشابهی از Heroes of the Storm داشته باشید.

بازی Heroes of the Storm قرار بود تلاش بلیزارد برای ساخت یک بازی شبیه به دوتا ۲ یا لیگ آو لنجدز باشد -بازی‌هایی که خودشان برگرفته از وارکرفت ۳ بلیزارد بودند. دیدیه در ادامه گفته بود:

ما عنوانی که دوست داریم را برمی‌داریم و نسخه‌ی خاص خودمان را از آن تولید می‌کنیم. اگر ما این بازی را دوست داشته باشیم، قطعا بقیه هم آن را دوست خواهند داشت.

بنابراین روندی کاملا مشخص برای رونمایی از بازی‌های جدید بلیزارد وجود داشت. بلیزارد Everquest را برداشت و World of Warcraft را ساخت. Dune را برداشت و وارکرفت را تولید کرد. اورواچ از روی تیم فورترس ۲ ساخته شد. هارتستون برگرفته از عنوان Magic: The Gathering است و همانطور که لحظاتی پیش به آن اشاره کردیم، Heroes of the Storm تلاش بلیزارد برای ساخت یک بازی مثل دوتا ۲ بود.

اما Diablo: Immortal دنباله‌ای نیست که طرفداران بلیزارد انتظارش را می‌کشیدند و همینطور از روی هیچ ژانر مطرح دیگری ساخته نشده. به نظر می‌رسد که همه چیز برعکس شده و انگار یک شرکت خارجی -در این مورد خاص NetEase- از فرمول مورد استفاده‌ی بلیزارد تقلید می‌کند. طرفداران منتظر بودند تا ببینند بلیزارد می‌خواهد چه بر سر یکی از عناوین مطرح دنیا بیاورد نه اینکه یک شرکت دیگر، از ایده‌های بلیزارد برای تولید یک بازی جدید استفاده کند.

NetEase در پروژه‌ی Diablo:Immortal قرار است که با بلیزارد همکاری کند. اما بلیزارد همیشه با ایجاد سوال‌هایی در ذهن هوادارانش باعث ایجاد شور و شوق و هیجان می‌شد که تا زمان عرضه‌ی بازی جوابی برایشان وجود نداشت.

وقتی بلیزارد می‌خواست یک بازی کارتی بسازد، این سوال مطرح شد که بلیزارد در این تجربه چگونه عمل خواهد کرد؟‌ و هیچ جوابی برای آن وجود نداشت چون بلیزارد اولین بار بود که به سمت تولید یک بازی در این سبک می‌رفت.

حالا Diablo: Immortal این سوال را ایجاد می‌کند که تجربه‌ی یک شرکت شخص ثالث برای ساخت یکی از عناوین بلیزارد در پلتفرم موبایل چگونه خواهد بود؟‌ سوالی که بار‌ها به آن جواب داده شده و نتیجه همیشه یک عنوان متوسط بوده است. ما به خوبی می‌دانیم که دیابلو زیر نظر یک شرکت شخص ثالث چطور خواهد بود.

«رایان گیلیام» از وبسایت پولیگان در یک مقاله بعد از تجربه‌ی بازی Diablo: Immortal نوشته بود:

با Diablo: Immortal علی رغم اینکه فکر می‌کنید در حال تجربه‌ی دیابلو هستید، اما همه چیز شبیه به یک توهم تو خالی است. همه چیز شبیه به دیابلو است، اما انگار جای خالی شور و شوقی که هربار با از بین بردن اهریمن‌ها به شما دست می‌داد را حس می‌کنید. روح دیابلو در این بازی زنده نیست.

طرفداران دیابلو به بازی‌هایی که شبیه به دیابلو هستند اما شور و هیجان عنوان اصلی را ندارند عادت کرده‌اند. اما این اولین بار است که طرفداران دیابلو باید با عنوانی متوسط رو به رو شوند، که نام دیابلو را یدک می‌کشد و از طرف بلیزارد تحسین شده است.

بسیاری در فضاهای مجازی بر این عقیده‌اند که بلیزارد عهد نانوشته‌ی خود با طرفدارانش را برای سودآوری بیشتر از بازار بازی‌های موبایل شکسته است. اما از همه‌ی این مسائل نا امید کننده تر اینجاست که این عنوان برای PC عرضه نخواهد شد.

چرا این پلتفرم مهم است؟

«دیوید برویک» مدیرعامل پیشین ‌Blizzard North در یک مصاحبه با IGN در سال ۲۰۱۷ راجع به یکی از اولین ملاقات‌های شرکت تحت امرش با بلیزارد سخن گفته بود. او در این ملاقات علاقه‌ی بلیزارد به ساخت بازی برای پلتفرم کامپیوتر را درک می‌کرد و وانمود می‌کرد که اعضای شرکت عاشق تولید بازی برای پلتفرم کامپیوتر هستند. موضوعی که اهمیت بلیزارد به این پلتفرم را نشان می‌دهند. وی در این باره می‌گوید:

[در این ملاقات] ما می‌گفتیم: ما عاشق بازی‌های کامپیوتر هستیم. ما از بزرگترین گیمر‌های این پلتفرم هستیم و این پروژه‌ها را تنها برای درآمدزایی انجام می‌دهیم، اما یک ایده‌ی قوی داریم.

این ایده را برای ۵۰ کمپانی توضیح داده‌ایم و همه به بهانه‌ی این که سبک RPG‌ مرده رد کرده‌اند. اما ما این ایده‌ی نقش آفرینی را داریم و دوست داریم روزی آن را بسازیم.

ایده‌ای که برویک از آن صحبت می‌کند تبدیل به دیابلو شد.

بلیزارد به خاطر بازی‌های پلتفرم کامپیوتر شناخته شده است و بازی‌های دیابلو همیشه در ابتدا برای پی سی و مک عرضه می‌شدند و بعد‌ها پورت به کنسول‌ها انجام می‌پذیرفت. عنوان Overwatch یکی از معدود عناوین بلیزارد به شمار می‌رود که همزمان با پی سی، برای کنسول‌ها نیز منتشر شد. به طور کلی اصلی ترین طرفداران بلیزارد پی سی گیمر‌ها به شمار می‌روند.

در ویدیوی زیر شما می‌توانید به راحتی تعجب و ناراحتی فردی که می‌پرسد آیا Diablo: Immortal برای کامپیوتر عرضه خواهد شد یا نه را می‌بینید. در ادامه واضح است که وقتی طرفداران با جواب «خیر» مواجه می‌شوند نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند.

اما جالب جایی است که «وایات چنگ» توسعه دهنده‌ی بلیزارد در جواب می‌پرسد: «شما گوشی ندارید؟!». موضوعی که نشان می‌دهد نه تنها متوجه اصلی‌ترین مشکل حضار نشده، بلکه به طور کلی اصلی ترین موضوع را فراموش کرده است.

همه‌ی افرادی که در این جلسه حضور داشتند تلفن همراه دارند و احتمالا از بازی کردن در گوشی لذت می‌برند. اما دیابلو در پی سی متولد شد و به شهرت رسید. حالا با یک عنوان جدید از دیابلو طرف هستیم که بسیار شبیه به دیابلو ۳ است و هیچ برنامه‌ای برای عرضه‌ی آن در پلتفرم پی سی در دستور کار بلیزارد نیست.

بلیزارد یک بار دیگر روی یکی از اصلی ترین انتظارات مخاطبان پا گذاشت. انتظاری که پس از ده‌ها سال تولید بازی برای هواداران ایجاد کرده بود و از همه بدتر هیچکدام از اعضای بلیزارد متوجه نشدند که چرا طرفداران از این اتفاق خشمگین هستند.

حالا چه اتفاقی خواهد افتاد؟

حالا «الن برک» مدیرعامل شرکت بلیزارد باید طرفداران قدیمی دیابلو را راضی کند که این شرکت برای سودآوری بیشتر کیفیت را قربانی نخواهد کرد و روی حفظ باور‌های قدیمی خود اصرار دارد.

این اتفاق برای بلیزارد چالشی بزرگ است. این شرکت تمام قوا و برتری خود را از طریق اعمال ایده‌های جذاب به ژانر‌های موجود، فراموش نکردن پی سی گیمر‌ها و حفظ کیفیت بالای عناوین خود به دست آورده است.

Diablo: Immortal هر سه عهد نانوشته‌ و قدیمی را در BlizzCon زیر پا گذاشت. به هر ترتیب اتفاقی که در ادامه برای این پروژه رقم می‌خورد، نوع نگاه طرفداران نه تنها به این بازی، بلکه به این شرکت را رقم خواهد زد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • LOGANLEGEND
    LOGANLEGEND | ۱۷ آبان ۱۳۹۷

    میتونه بهترین بازی موبایل بشه یا یک شکست بزرگ.

  • محمد کریمی
    محمد کریمی | ۱۶ آبان ۱۳۹۷

    دیابلو ایمورتال به‌نظرم یکی از بهترین اتفاقاتی بود که می‌تونست بیافته، نینتندو با پوکمون گو نشون داد که گوشی‌ها چه قدر می‌تونن در گسترش جامعه یک بازی و در کنارش فروش بیشتر مجموعه روی پلتفرم‌های خانگی نقش داشته باشند.

    هر چند بازخوردها خوب و بد بوده و نگرانی‌ها مبنی بر شباهت‌هاش با Crusaders of Light،حضور حالت Auto Battle (لطفا این یکی نباشه) و P2W بودن وجود داره ولی اگر بلیزارد مستقیما نظارت داشته باشه میشه امیدوار به اثری ماندگار بود.

    اگر به سبک بتسدا و مثل فال اوت شلتر بازی رو معرفی کرد این انتقادات رو نمی‌دیدیم مطمئنا ولی هر چی که هست، سال بعد اکتیویژن بلیزارد با این بازی و نسخه موبایل کال آف دیوتی می تونه حسابی روی گوشی سر و صدا کنه

مطالب پیشنهادی