ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی بازی Lego DC Super Villains
ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Lego DC Super Villains؛ آدم بد بودن چقدر خوب است

احتمالا گروه جاستیس لیگ یا همان لیگ عدالت را بشناسید. تیمی متشکل از ابرقهرمانان دنیای دی سی که حکم اونجرز (انتقامجویان) دنیای مارول را برای این انتشارات دارند (هرچند جاستیس لیگ ۳ سالی زودتر از اونجرز ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۷ آبان ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

احتمالا گروه جاستیس لیگ یا همان لیگ عدالت را بشناسید. تیمی متشکل از ابرقهرمانان دنیای دی سی که حکم اونجرز (انتقامجویان) دنیای مارول را برای این انتشارات دارند (هرچند جاستیس لیگ ۳ سالی زودتر از اونجرز تشکیل شد و کتاب‌هایش منتشر شد). شاید دی سی تا به امروز در دنیای سینما نتوانسته آنچنان که باید جلوی رقیبش قد بکشد ولی در مدیوم بازی‌های ویدیویی، دی سی با بازی‌های بتمن خود جولان می‌دهد. ترکیب لگو با دنیای ابرقهرمانان نیز در هر دو ناشر صورت گرفته (اینجا هم اولین ترکیب بازی لگو بتمن محصول سال 2008 بود و بعد شاهد لگو ماورل بودیم) و حالا بازی Lego DC Super Villains آخرین عنوان ترکیب لگو-ابرقهرمانان است؛ البته اینجا بیشتر صحبت آدم بدهاست تا قهرمانان.

  • سازنده: Traveller's Tales, TT Games
  • ناشر: Warner Bros. Interactive Entertainment
  • پلتفرم ها: پی‌سی، پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ
  • پلتفرم بررسی: پی سی

بازی Lego DC Super Villains همانند فیلم Suicide Squad پیکان خود را به سمت دیگری هدف گرفته و قصد دارد این بار گیمر را در نقش شخصیت‌های منفی فرو ببرد. شما به جای بازی کردن در قالب سوپرقهرمانانی چون بتمن و واندروومن، قرار است در نقش خبیث‌هایی چون جوکر و لکس لوثر و هارلی کویین ظاهر شوید و کنترل گروه آدم بدهای دی ‌سی را به دست بگیرد.

بررسی بازی Lego DC Super Villains

اما سازندگان بازی برای اینکه چنین داستانی را خلق کنند و منطقی هم پشت این بگذارند چه کار کرده‌اند؟ خبر خوب آنکه آنها بسیار هوشمندانه داستان بازی را پیش برده‌اند و بازی Lego DC Super Villains از معدود بازی‌های دنیای لگوست که یک داستان نسبتا اورجینال و جالب را در خود جای داده است.

داستان بازی طوری نگاشته شده که هم طرفداران کمیک را به وجد بیاورد و هم کسانی که چندان با کمیک سر و کار ندارند را با ابعاد جدید و تازه‌ای از جهان دی سی آشنا کند. البته در این میان باید یادمان نرود که با یک عنوان لگویی طرف هستیم و طبعا در اینجا خبری از آن رنگ و بوی دارک و خشن دی سی نیست و همه چیز به شوخی گرفته شده و تلطیف شده است؛ امری که نه تنها بازی را لوس نکرده بلکه روحیه طنز خاصی به آن نیز بخشیده است.

بررسی بازی Lego DC Super Villains

بازی از زمانی آغاز می‌شود که گروه جاستیس لیگ به طرز مرموزی از روی زمین محو شده‌اند و کسی نمی‌داند که ابرقهرمانان کجا رفته‌اند. در همین میان گروهی ظاهر می‌شوند که بسیار شبیه به اعضای جاستیس لیگ هستند ولی تفاوت‌های جزیی در آنها وجود دارد، مثلا رهبر آنها شخصیست بسیار شبیه به سوپرمن اما نامش آلترامن است و روی سینه‌اش حرف U نگاشته شده و یا فرد دیگری که شبیه به بتمن لباس پوشیده، نامش اولمن (مرد جغدی) است.

این گروه بعد از ظاهر شدن ناگهانی‌شان روی زمین اعلام می‌کنند که قصد دارند از مردم محافظت کنند و کمیسر گوردون نیز در ابتدای ماجرا به آنها اعتماد می‌کند، اما کم کم مشخص می‌شود که این افراد آنچنان هم نیت پاکی ندارند و در حقیقت خرابکارانی در هیبت ابرقهرمان هستند.

از آنسو آدم‌های شرور و خبیث‌ دنیا را داریم که با دیدن این گروه جدید، رقیبی در مقابل چشم خود می‌بینند. آنها هیچ خوش ندارند تا گروه سندیکای جنایت (نام همان گروه شبه جاستیس لیگ ولی با خلوص نیت بد!) آدم بدهای دنیا باشند و از آنها در امر بد بودن! بهتر باشند.

بررسی بازی Lego DC Super Villains

از همین رو لکس لوثر و جوکر تمامی آدم بدها را دور هم جمع کرده و با آنها پیمان می‌بندند که باید در غیاب جاستیس لیگ، جلوی گروه جایگزین آنها یعنی سندیکای جنایت قد علم کرده و نگذارند که آنها تبدیل به آدم بدهای شماره یک دنیا شوند. ابرشرورهای دی سی نام خودشان را گروه اینجاستیس (بی‌عدالت) می‌گذارند و با اعضای سندیکای جنایت در میفتند...

همانطور که خواندید بازی از دو گروه بسیار معروف دی سی الهام گرفته، یکی گروه اینجاستیس (که پیش‌تر در بازی‌های رزمی به همین نام کم و بیش شاهد آنها بودیم) و دیگری گروه سندیکای جنایت که تا به امروز در جایی جز مدیوم کمیک، حدودا ناشناخته بود. دست گذاشتن روی این گروه بسیار جذاب، بازی را وارد داستانی جذاب کرده که شاید اگر ماهیت لگویی و مخاطب اصلی کودک آن نبود، می‌شد از آن یک داستان بسیار دارک زیبا ساخت. با این حال چیزی که در حال حاضر به گیمرها عرضه شده یک بازی لگویی است و انتظارات بیشتری نمی‌توان از آن داشت.

  • سری بازی‌های لگو راه حل نسبتا جدید و جالب توجهی است که بیشتر فرنچایزها آن را طی کرده‌اند. عناوینی همچون سری جنگ ستارگان و یا سری ایندیانا جونز، دنیای مارول، ارباب حلقه‌ها و دزدان دریایی کاراییب و...بازی‌های لگویی مخصوص به خود را دارند و عمده آنها با فروش بسیار بالایی همراه بوده است.
  • بررسی بازی Lego DC Super Villains
  • محبوبیت برند لگو و فرنچایزهای فوق با یکدیگر باعث شده که تضمین فروش این بازی‌ها از پیش از ساخت داده شود و حالا بازی‌های لگو آنقدر با بخت و اقبال روبرو شده‌اند که در سال‌های اخیر تقریبا در هر سال دو عنوان لگویی (بلکه بیشتر) را شاهد بوده‌ایم.

بازی Lego DC Super Villains به معنای تمام یک بازی نسل بعد لگویی است. اگر تا پیش از این تصور می‌کردید که بازی‌های جدید لگو کماکان از سیستمی بهره می‌برند که می‌شد در نسل قبلی هم آنها را بازی کرد، با انجام این بازی می‌توانید رسما شاهد یک بازی نسل بعدی تمام عیار باشید.

وسعت بیش از اندازه بازی به همراه گرافیک کارتونی ولی بسیار چشمنواز آن و... از جمله مواردی هستند که برگ برنده بازی به حساب می‌آیند و طرفداران را نیز به وجد می‌آورد. البته فراتر از این موارد بخش جدید ساخت کاراکتر است که دست گیمر را باز گذاشته تا لگوی منحصر به فرد خودش را طراحی کند. بخش ساخت کاراکتر در ابتدای بازی محدودیت‌های بسیاری دارد ولی با هرچه گذر در مراحل بازی و پیشرفت در آن، آیتم‌های متنوع و گوناگونی قابل دسترس خواهند شد که می‌توان با آنها دستی به سر و روی ابرشرور مخصوص خودتان بکشید. شما می‌توانید جزییات بسیاری را در کاراکتر لگویی خود طراحی کنید و یک شخصیت منحصر به فرد برای خودتان بسازید و روی آن هم یک نام بگذارید.

بررسی بازی Lego DC Super Villains

بازی با قرار دادن شما در این بخش، رسما شما را تبدیل به یک طراح کمیک دی سی می‌کند و به شما اجازه می‌دهد تا با ابرشرور خود در کنار دیگر آدم بد‌های معروف به مبارزه علیه دشمنان بپردازید.

جدا از طراحی شخصیت، باید به جهان بسیار بزرگ بازی اشاره کرد که شامل بسیاری از شهرهای معروف دنیای دی سی از جمله گاتهام (شهر بتمن) متروپلیس (شهر سوپرمن) و.. است و با گشت و گذار در آنها متوجه می‌شوید که جای جای این شهرهای فانتزی ساخته شده است و در بازی وجود دارد. به عنوان مثال شاید یکی از بهترین لوکیشن‌های بازی را بتوان زندان آرخام واقع در شهر گاتهام دانست که با جزییات فراوان در بازی پیاده سازی شده است.

بررسی بازی Lego DC Super Villains

  • داستان بازی تا حدی زیادی از کمیک Forever Evil دی سی الهام گرفته و البته باید خاطرنشان کرد که این کمیک ماهیت خشن و نسبتا تاریکی دارد که در بازی مورد نظر بسیار ساده‌تر و بچه‌گانه‌تر بازنویسی شده است.
  • بررسی بازی Lego DC Super Villains
  • در کمیک اصلی شاهد شکست دادن جاستیس لیگ توسط گروه سندیکای جنایت هستیم و خشونت آنها تا حدی پیش‌ می‌رود که ابرقهرمانی چون نایت وینگ را در پخش زنده تلویزیونی مورد شکنجه قرار می‌دهند!

بررسی بازی Lego DC Super Villains

شهرهای فوق در حقیقت بخشی از Hub Worldهای بی‌نظیر سری بازی‌های لگو هستند. گشتن در این شهرها خود به تنهایی ساعت‌ها وقت می‌گیرد و پیدا کردن تمام راز و رمزهای موجود در آن و آیتم‌های Collectible و... از جمله خصایص اصلی بازی لگویی است که در این عنوان بیشتر از همیشه دیده می‌شود. درضمن یادتان نرود که بسیاری از کاراکترها با گشتن در این شهرها باز می‌شوند و بهتر است که سرسری از آنها نگذرید.

اگر با بازی‌های لگو آشنایی داشته باشید، تقریبا حین بازی کردن عنوان Lego DC Super Villains می‌دانید که با چه چیزی طرف هستید ولی تمام آنچه در فکر دارید را چندین برابر بزرگ و بهتر کنید تا متوجه شوید با چه عنوان لگویی طرف هستید. البته شاید فکر کنید که صرف بزرگتر شدن برای پیمودن مسیر تکامل یک سری بازی کافی نیست و خوشبختانه بازی در موارد دیگر هم، چیزهای زیادی در آستینش دارد که شما را شگفت زده کند و کم کم به آنها می‌رسیم.

بازی‌های لگویی شامل ماموریت‌های متنوع در مراحل مختلفی هستند که طراحی بی‌نظیری دارند و در آنها باید با کاراکترهای مختلف، پازل‌ها را حل کنید و برای حل این معماها به قابلیت‌های هر یک از کاراکترها (که منحصرا به آن فرد است) نیاز دارید. در هر مرحله کلی آیتم و موارد دیگر برای یافتن وجود دارد و صد در صد کردن یک مرحله، چیزی فراتر از تمام کردن آن است و کمی وقت و حوصله می‌خواهد؛ هر چند بازی Lego DC Super Villains سعی کرده تا به سختی عناوین قبلی لگویی نباشد و نمی‌دانم این موضوع را باید ضعف قلمداد کرد یا خیر؛ چرا که مخاطبین اصلی بازی بچه‌های کم سن و سال‌تری هستند که بازی در اصل برای آنها طراحی شده است.

بررسی بازی Lego DC Super Villains

خوشخبتانه سازندگان متوجه شده‌اند که مراحل بازی‌های لگویی جدید خود را بسیار طولانی درست می‌کردند به طوری که گاه تمام شدن برخی از آنها یک ساعت و بیشتر هم به طول می‌انجامید و حالا با پی بردن به این اشتباه، مراحل بازی Lego DC Super Villains کوتاه‌تر طراحی شده و هر یک نهایتا نیم ساعت تا سه ربع وقت برای تمام شدن نیاز دارند. این موضوع از کسل کننده بودن مراحل بازی (که در بازی‌های لگویی عمدتا پیش می‌آید) کاسته و روایت داستانی بامزه و جذاب آن در خلال مراحل بازی، باعث شده که کشش گیمر به ادامه دادن آن بیشتر و بیشتر شود.

کات‌سین‌های بازی دو نکته بسیار قوی و مهم را در خود نهفته‌اند، یکی موسیقی بی‌نظیر آنهاست که با حال و هوای حماسی ابرقهرمانان و ابرشروران نیز همخوانی ندارد و از آن مهمتر، تیم صداپیشگان بازیست که بی‌اغراق یکی از بهترین تیم‌های دوبلوری در تاریخ بازی‌های ویدیویی هستند. احتمالا بودجه‌ای که صرف جمع آوری این تیم شده، مبلغ بالایی بوده و این صداپیشگان مشهور، با مهارت و صداهای قوی خود، بازی را تبدیل به یک انیمیشن سینمایی بلند کرده‌اند که گیمر آن را پیش می‌برد.

افرادی چون مارک همیل که از صداپیشگان قهار شخصیت جوکر است در بازی حضور دارند و کوین کانری معروف نیز صدایش را به بتمن قرض داده است. نولان نورث در نقش آلترامن صداپیشگی می‌کند و اسامی دیگری که صدای هر یک برای طرفداران آشناست و کارشان مهارت و کیفیت بسیار بالایی دارد.

بررسی بازی Lego DC Super Villains
با تجربه این بازی آرزو پیدا خواهید کرد که همین کاراکترها در یک بازی کاملا بزرگسالانه و دارک هم حضور داشته باشند تا حالش را ببرید!

جدا از امر صداپیشگان که یک موهبت بزرگ در بازی به شمار می‌رود، سازندگان در بخش‌های فنی دیگر صداگذاری نیز سنگ تمام گذاشته‌اند و تقریبا برای هر اسلحه و کاراکتر صداهای ریز و جزیی زیادی طراحی کرده‌اند.

گیم‌پلی بازی Lego DC Super Villains اکشن ناب و کارتونی در خود دارد که آدم را یاد بازی کردن‌های دوران بچگی با آدمک‌ها و فیگورهایش می‌اندازد. خلاقیتی که سازندگان در بخش نبردها در نظر گرفته‌اند با اینکه چندان زیاد نیست ولی ستودنیست و بازی را یک سطح از دیگر عناوین لگویی قبلی بالاتر برده است.

بررسی بازی Lego DC Super Villains
بازی دو پایان بندی متفاوت بسته به انتخاب گیمر دارد، بودن کنار ابرقهرمانان یا همچنان ابرشرور باقی ماندن

معماهای بازی نیز با اینکه ساده‌اند ولی ماموریت‌های جانبی بسیار جالبی در بازی گنجانده شده که پیش از این در هیچ عنوان لگویی دیگری به چشم نمی‌خورد و سازندگان با رعایت همین نکات ریز سعی کرده‌اند تا بازی خود را از ورطه تکرار نجات دهند و باید گفت که تا حد زیادی در این زمینه موفق شده‌اند.

بازی‌های لگو هر بار شاهد پیشرفت محسوسی هستند و به تکامل می‌رسند و در حال حاضر اوج این تکامل در عنوان Lego DC Super Villains وجود دارد؛ عنوانی متفاوت که این بار آدم بدها را شخصیت اصلی قرار داده و به لطف جذابیت کاراکترهای منفی دی سی و دنیای ناب و رنگارنگ و البته پازلی لگو، توانسته یک بازی جذاب برای همه سنین بیافریند و با صداپیشگان خارق‌العاده‌اش، آن را اثری به یاد ماندنی کند.

  • صداگذاری بی نظیر بازی
  • پیشرفت طراحی مراحل بازی
  • تکامل نسبت به عناوین قبلی لگویی
  • بخش ساخت کاراکتر
  • دنیای وسیع بازی
  • دو نفره بودن بازی
  • مشکلات دوربین بازی های لگویی کماکان وجود دارد
  • برخی باگ های گرافیکی
  • مراحل در یک سوم پایانی بازی تکراری می شوند
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • SaEkra12
    SaEkra12 | ۱۷ آبان ۱۳۹۷

    لگو هم انیمیشناش و هم بازیاش سرگرم کننده و جالبن
    ولی همونطور که گفتین تو بازیاش دیگه از یه جایی به بعد تکراری میشه ماموریتا

مطالب پیشنهادی