ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

مروری بر تاریخچه تسلا؛ خودروسازی کوچک که جهان را تکان داد

احتمالاً برای تمامی دوستداران دنیای خودرو، تسلا موتورز، نامی کاملاً آشنا است. گروه خودروسازی آمریکایی که در سال ۲۰۱۷ با پیشی گرفتن از شرکت جنرال موتورز به عنوان ارزشمندترین شرکت خودروسازی در بازار بورس سهام ...

سبحان نظری
نوشته شده توسط سبحان نظری | ۱۷ آبان ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

احتمالاً برای تمامی دوستداران دنیای خودرو، تسلا موتورز، نامی کاملاً آشنا است. گروه خودروسازی آمریکایی که در سال ۲۰۱۷ با پیشی گرفتن از شرکت جنرال موتورز به عنوان ارزشمندترین شرکت خودروسازی در بازار بورس سهام آمریکا قرار گرفت. ارزش خالص سهام تسلا به بیش از ۵۳ میلیارد دلار میرسد که پس از دو شرکت خودروسازی فولکس واگن و تویوتا، به عنوان بزرگترین شرکت خودروسازی جهان به حساب می آید. امروز در دیجیاتو قصد داریم مروری کنیم بر تاریخچه این شرکت خودروسازی. با ما همراه باشید.

پیش از آغاز

برخلاف تصورتان آیلان ماسک که در حال حاضر مدیرعامل و همه کاره تسلا به حساب می آید این شرکت آمریکایی را تاسیس نکرده است. چرا که شرکت تسلا موتورز در سال ۲۰۰۳ توسط ابرهارد و مارک تارپنینگ تاسیس شد. هر دوی این افراد نقش بسیار فعالی در توسعه اولیه شرکت پیش از حضور ایلان ماسک داشته اند. در هر صورت ماسک که اکنون سیاست کلی و هدایت این شرکت بزرگ را برعهده دارد در فوریه ۲۰۰۳ به هیئت مدیره پیوست. در ابتدا هدف اصلی تسلا تجاری سازی خودروهای برقی بود و به همین دلیل نیز کار خودش را با تولید ماشین های اسپرت و لوکس آغاز کرد. اما پس از آن مسیر کمی متفاوت شد. و در حال حاضر این شرکت اهدافی بسیار بزرگ تر از صرفا ساخت خودروهای لوکس و اسپرت دارد.

تسلا

به احتمال زیاد می توانید حدس بزنید که نام تسلا از دانشمند مشهور و مظلوم نیکولا تسلا گرفته شده است! ایده اصلی این نام گذاری برمیگردد به ابرهارد که با همسرش در رستوران معروف دزدان دریایی بود و برای اولین بار این نام از ذهن اش عبور کرد. بد نیست در همین جا به لوگوی این کمپانی نیز اشاره ای داشته باشیم.

این لوگو هر چه بیشتر که به جلو می رویم با ارزش تر و همه گیر تر می شود. تسلا آینده ای بزرگ در انتظارش است و همه این اعتبار در پشت این T معروف نقش خواهد بست. در ادامه خواهید دید که چگونه محصولات جدید این شرکت نیز به سمت همان T به لطف درب های از بالا لولا شده پیش می روند تا هر چه بیشتر نمایانگر این برند مشهور آمریکایی باشند.

سال های اولیه

در ابتدا این شرکت با بودجه اولیه توسط مارتین ابرهارد و تارپنینگ شروع به فعالیت کرد. در سال ۲۰۰۴ یعنی یک سال پس از تاسیس این شرکت، ایلان ماسک با ارائه طرح اولیه موتورهای سری A موفق شد سرمایه و بودجه این شرکت را به ۷ و نیم میلیون دلار افزایش دهد. روند جذب سرمایه و برنامه ریزی و همچنین ساخت خط تولید نزدیک به ۵ سال طول کشید تا اولین خودروی الکتریکی تسلا رسما ساخته و عرضه شود.

آنچه به عنوان اولین محصول تسلا و خودروی الکتریکی عرضه شد تسلا رودستر نام دارد. بررسی اولین محصول تسلا یعنی رودستر برایمان اهمیت به سزایی دارد، چرا که ما را به شناخت بهتری از این شرکت خودروسازی می رساند.

اولین نسل رودستر

تسلا رودستر

رودستر اولین خودرویی بود که مجهز به باتری یون لیتیومی بود که می توانست برای بیش از ۳۲۰ کیلومتر یا همان ۲۰۰ مایل با هر شارژ استفاده شود. این خودرو می‌توانست شتاب صفر تا صد معادل 3.7 ثانیه را به دست آورد. هر چند مجموعاً در بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲، تسلا موفق شد تعداد ۲ هزار و ۲۵۰ دستگاه رودستر را به 32 کشور جهان برساند، اما اهمیت این خودرو فراتر از تنها تعداد فروش است. ( ناگفته نماند که در سال ۲۰۱۶ این مقدار به ۷۶ هزار خودرو رسید).  رویکرد تسلا پس از تولید به رودستر کاملا عوض شد. یعنی پس از تولید یک خودروی اسپرت به سمت طراحی خودروهای سدان و خانوادگی رفت و پس از آن به سمت خودروهای کامپکت ارزان قیمت. اگر هدف این بود چرا رودستر تولید شد؟ آنچه از رودستر به ما منتقل می شود، قدرت نمایی تسلا بر روی کاغذ و اعداد و ارقام است. خودروی تمام برقی ای که می تواند به سرعت و شتابِ سوپر اسپرت هایی با موتورهای سنگین و پر مصرف دست یابد. آن هم تنها با صرف انرژیِ کاملاً غیر فسیلی و پاک. اگر تسلا، رودستر را تولید نمی کرد هرگز اینگونه بر سر زبان‌ها نمی افتاد.

و رودستر در حال حاضر

دوران شهرت

تسلا توانست با رودستر رقیبی جدی برای سوپر اسپرت ها تولید کند. با این تفاوت که این خودرو به جای موتور باطری دارد. همین کافی بود که این شرکت بیش از پیش رسانه ای شود و شهرتی کاملا جهانی پیدا کند. نتیجه آن شد که یک سال پس از آن، در ژوئن سال ۲۰۰۹ از وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا وامی 2.5 میلیون دلاری دریافت کرد. این بودجه، در واقع حمایتی بود از جانب دولت آمریکا برای توسعه تکنولوزی های مدرن و پیشرفته. در کنار حمایت دولت امریکا، تسلا در این دوران رشد چشمگیری داشت. علت رشد سهام شرکت خودروسازی تسلا به چند دلیل عمده برمی گردد. اول آنکه خودروهای الکتریکی به شکل قابل توجهی محبوب تر شدند. پس از آن بهبود عمر باتری ها بود و در نهایت تقاضای رو به رشد مردم برای خرید این نوع خودروها. در چنین شرایطی فرصت آن شد که خودروی تسلا مدل اس عرضه شود.

مدل اس

همانطور که پیش از این نیز گفته شد رویکرد و سیاست‌های کلی تسلا، و حتی بهتر بگوییم، هدف نهایی آیلان ماسک ،تجاری سازی خودروهای برقی بوده. در نتیجه کاملا قابل پیش بینی بود که در آینده نزدیک پس از تولید رودستر اولین خودروی سدان خانوادگی این خودروساز آمریکایی عرضه شود. مدل s تمام مشخصات یک خودروی سدان خوب و کاربردی را دارد. این محصول شتاب اولیه ی بسیار خوبی دارد، طراحیِ ظاهری زیبا و بروز بر آن نقش بسته و در نهایت  با هر بار شارژ می تواند ۴۸۰ کیلومتر مسافت را طی کند. جدا از این ارقام، به مسئله با اهمیت تری باید توجه داشت و آن قیمت گذاری محصولات تسلا است. تسلا در نظر دارد هزینه تمام شده خودروهایش را هرچه بیشتر پایین بیاورد تا آنها با قیمت به صرفه تر و اقتصادی تری عرضه شوند. نمونه کامل آن با بررسی تسلا رودستر و مدل s کاملا آشکار می شود. رودستر قیمت پایه ۱۱۰ هزار دلاری دارد در حالیکه تسلا مدل اس قیمت اش به نیمی از آن می رسد: یعنی ۵۸ هزار دلار. این روند چند سال پس از آن یعنی در سال 2017 با شدت بیشتری پیش می رود. این بار تسلا محصول جدید خود یعنی تسلا مدل 3 را عرضه می کند که باز هم شاهد افت قیمت ۵۰ درصدی در آن هستیم (مدل 3 حدود 35 هزار دلار بهای نسخه بیسیک اش می شود).

مدل 3

و باز هم قدرت نمایی

اکنون نوبت به تسلا مدل ایکس می رسد. این خودروی برقی، اولین محصول چهار در شاسی بلند شرکت تسلا موتورز است. (CUV یا بهتر بگوییم کراس اوور). مدل ایکس به مراتب تسلایی بسیار کامل تر است. از امکانات و قرار گیری در سگمنت لوکس گرفته تا عملکرد فنیِ بسیار چشم گیر و تاثیرگذار. همین قدر بگوییم که مدل ایکس می تواند بدون اینکه کوچکترین صدایی از خودش در بیاورد از هر شاسی بلند دیگری پیشی بگیرد. (جالب است بدانید که این خودرو با اینکه پیشرانه اش مانند خودروهای احتراق داخلی صدایی ندارد، بر روی صدای لاستیک هایش نیز بسیار کار شده تا کاملا صامتِ صامت عمل کند. بیشتر بخوانید ). تسلا توانست تنها با پیشرانه ای برقی محصول شاسی بلندی تولید کند که باعث شرمندگی طیف وسیعی از خودروها و خودروسازان شود. از پورشه کاین گرفته تا لامبورگینی اوروس.

سیستم اتوپایلت

از دیگر ویژگی های مهم خودروهای شرکت تسلا، رانندگی خودکار یا همان اتوپایلت است. البته حتماً اخبار تصادفات مدل های مختلف محصولات تسلا که در تعداد زیادی از آنها جان راننده نیز از وی گرفته شده به گوشتان خورده است. این اخبار به این دلیل بسیار رسانه ای شده اند که تصادف در حالت اتوپایلت اتفاق افتاده. با این وجود تسلا ادعا می کنند که قابلیت رانندگی خودکار می تواند احتمال تصادف را تا حد بسیار زیادی در سطح جهان کاهش دهد. تسلا برای گسترش سیستم رانندگی خودکار فعالیت های زیادی انجام داده و برنامه های بزرگتری را نیز برای آینده خود دارد. اما واقعیتی که انکار ناپذیر است برتری بعضی از رقبا در این عرصه نسبت به این شرکت خودروسازی آمریکایی هستند: نظیر مرسدس بنز. در هر صورت تسلا برنامه های گسترده ای برای پیشبرد و پیشرفت سیستم رانندگی خودکار دارد و باید دید سرانجام در این رقابت کدام خودروساز پیروز می شود.

و داستان مذکور لوگو

اپل و تسلا

اپل و تسلا همواره ارتباط نزدیکی در دنیای فناوری داشته اند. یکی از سرمایه‌گذاران در نشست سالانه‌ای که در مقر اپل در کوپرتینتوی کالیفرنیا برگزار شد به تیم کوک گفت علاقمندم ببینم که این شرکت تسلا را خریداری می‌کند. این اظهارات با استقبال حاضرین همراه شد اما مدیرعامل اپل از پاسخ به این پرسش طفره رفت و گفت ما هیچ رابطه‌ای با تسلا نداریم و سریعا موضوع سیستم اطلاعات و سرگرمی اپل برای خودروها را پیش کشید که یک روز قبل هم در رویداد معرفی اپل واچ به آن پرداخته بود. چرا این پدیده اهمیت دارد؟ چون این اتفاق از دید تحلیلگران پدیده ای بسیار برد برد برای طرفین است و البته باچاشنیِ ریسک برای اپل. قطعا ساخت یک شرکت خودروسازی هزینه‌های بالایی دارد. خصوصا شرکتی که محصولاتی همچون تسلا تولید کند. در این میان کوپرتینویی‌ها با خرید تسلا به خودروسازی دست پیدا می‌کنند که سالانه ۱۰۰ هزار خودروی لوکس الکتریکی به فروش می‌رساند. این آمار در سال جاری و حداکثر تا ابتدای سال ۲۰۱۹ به ۲۰۰ هزار هم خواهد رسید.

تیم کوک، مدیرعامل اپل با خرید تسلا علاوه بر در اختیارگرفتن زیرساخت‌های تجاری این شرکت مانند فروشگاه‌ها، شبکه‌ی شارژ آنها موسوم به Supercharger را نیز تصاحب خواهد کرد. به این موارد، کارخانه‌های ساخت باتری در نوادا و همچنین کسب‌وکار تامین و ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی را نیز اضافه کنید که همگی، اپل را به بازیگری بزرگ در صنعت نیرو تبدیل می‌کند. از طرف دیگر  به عقیده‌ی کارشناسان، این خرید، ایلان ماسک را از خودش (و اشتباهات و غرورش) نجات می‌دهد.

سبزِ سبز

تسلا تاثیر گذار است. تسلا می تواند به مسیر تکنولوژی دنیا، نه فقط سرعت، بلکه جهت بدهد. بی انصافی است که وقتی از تسلا صحبت می کنیم تمام تمرکزمان معطوف به خودرو های این شرکت باشد. شرکت خودروسازی تسلا موتورز در واقع همواره تحت تاثیر انتخاب های مهم رهبرش آقای ماسک قرار دارد. رهبری که با وجود شکست های کوچک و بزرگ، اهدافی بزرگ در سر داشته و در پی آن دست به اقدامات متفاوتی می زند. پرداختن به تمام فعالیت های این شرکت در یک مقاله تقریبا کاری نشدنی است و این نشان از آینده روشن این شرکت دارد. یکبار خبر می رسد تسلا در خفا مشغول به توسعه چیپ هوش مصنوعی است، چندی بعد متوجه می شویم او مشغول به ساخت بزرگترین سقف مجهز به پنل های خورشیدی است.

تسلا نماد ژرف نگری و نگاه به آینده است. این شرکت چه با ماسک اش و چه بدون آن، ثابت کرده که شهامت رسیدن به اهداف بزرگ و عجیب اش را دارد و برای دست یابی به آنها از هیچ تلاشی دریغ نمی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۸ آبان ۱۳۹۷

    بینظیره. در آینده نزدیک به کلوب کمپانی های تریلیون دلاری کنار اپل و آمازون و مایکروسافت میپیونده

    • سبحان نظری
      سبحان نظری | ۱۹ آبان ۱۳۹۷

      موافقم با شما

  • Mohammad hossein
    Mohammad hossein | ۱۷ آبان ۱۳۹۷

    Wow

مطالب پیشنهادی