ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شرکت AMD از معماری Zen 2 برای چیپست ها رونمایی کرد

شرکت AMD از معماری Zen 2 رونمایی کرد و گفته که پردازنده‌های مختلفی از این خانواده از سال میلادی جدید به بازار خواهند آمد. این حرکت ادامه‌ای بر طراحی‌های AMD از پردازنده‌های Zen است که ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۱۷ آبان ۱۳۹۷ | ۱۴:۱۵

شرکت AMD از معماری Zen 2 رونمایی کرد و گفته که پردازنده‌های مختلفی از این خانواده از سال میلادی جدید به بازار خواهند آمد. این حرکت ادامه‌ای بر طراحی‌های AMD از پردازنده‌های Zen است که از سال ۲۰۱۷ آغاز شده و وعده‌ی بهبود دو برابری در کارایی را داده است.

AMD امیدوار است که پردازنده‌های Zen 2 بهتر از اینتل عمل کنند. اینتل در حال حاضر به عنوان بزرگترین تولید کننده‌ی پردازنده‌های خانگی شناخته می‌شود. طراحی‌های پیشین Zen چیپ‌هایی را ایجاد کرد که می‌توانستند به ازای هر چرخه‌ی کلاک تا ۵۲ درصد فرایند‌های بیشتری را نسبت به نسل گذشته به انجام برسانند.

مدیرعامل شرکت AMD، «لیزا سو» موضوع یاد شده را در رویداد شب گذشته در سان فرانسیسکو اعلام کرد:

در دو سال گذشته اتفاقات بسیار زیادی افتاده است. من چهار سال است که مدیرعامل AMD‌ هستم. این چهار سال فوق العاده بود اما ما در ابتدای سفر طولانی خود قرار داریم.

«لیزا سو» مدیر عامل شرکت AMD

Zen در دهه‌ی گذشته چیپ‌های قابل توجهی را از AMD به ارمغان آورد. رایزن برای دسکتاپ، ترادریپر (تا ۳۲ هسته) برای گیمر‌ها، رایزن موبایل برای لپتاپ‌ها و اپیک برای سرور‌ها نمونه‌ای از این چیپ‌ها به شمار می‌روند.

تمرکز AMD روی تولید CPU، پردازنده‌ی گرافیکی یا GPU‌ و APU است که دو واحد پیشتر گفته شده را با هم در یک چیپ قرار می‌دهد.

سو اعلام کرد که Zen 2 معماری نسل آینده‌ی سیستم‌های AMD‌ خواهد بود. همچنین یادآور شد که تولید این پردازنده‌ها از تکنولوژی تولید ۷ نانومتری استفاده می‌کند که ضخامت هرکدام از مدار‌ها ۷ میلیاردم متر است.

سو گفت که چیپ‌های جدید برای استفاده در دستگاه‌های آینده نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت تا بتوانند در اعمالی مثل یادگیری ماشین، آنالیز ابر داده‌ها و دیگر فرایند‌ها مفید واقع شوند.

سو همچنین اعلام کرد که تولیدات کنونی AMD سال‌ها پیش طراحی شده‌اند و در حال حاضر هم همه‌ی طراحی‌های این شرکت آینده را هدف قرار داده‌.

معماری ذن 2

چیپ‌های Zen 2 امروز با تکنولوژی ۷ نانومتری تولید خواهند شد در حالی که چیپ‌های Zen که در سال ۲۰۱۷ معرفی شده بودند از تکنولوژی ۱۴ نانومتری استفاده می‌کردند. AMD‌ برای تولید تراشه‌های خود از کمپانی تایوانی TMC کمک می‌گیرد.

این در حالیست که اینتل تولید چیپ‌های معادل خود تحت عنوان چیپ‌های ۱۰ نانومتری -که البته در یک سطح از تکنولوژی با چیپ‌های ۷ نانومتری قرار دارد- را تا سال ۲۰۱۹ به تعویق انداخته است.

Zen 2 می‌تواند حدود ۲ برابر بازدهی بیشتری نسبت به نسل گذشته‌ی خود داشته باشد. همچنین توانایی ذخیره سازی و بارگذاری ۲۵۶ بیتی ممیز شناور بهتری دارد: چیزی حدود دو برابر.

همچنین از لحاظ امنیتی Zen 2 نسبت به گذشته پیشرفت‌های چشمگیری داشته و همه‌ی اطلاعات درون آن و هنگام انتقال به حافظه کدگذاری می‌شوند.

اینتل هنوز به طور رسمی اعلام نکرده که چه زمانی از معماری نسل بعد پردازنده‌های خود رونمایی خواهد کرد، اما به نظر می‌رسد این اتفاق ۲۰ آذرماه اتفاق بیفتد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • سعید
    سعید | ۱۷ آبان ۱۳۹۷

    عالی

مطالب پیشنهادی