ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بازی Jurassic World Evolution
ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Jurassic World Evolution ؛ دایناسورها ایستاده نمی‌میرند

سری پارک ژوراسیک از زمان تولد خود تاکنون دستمایه ساخت ده‌ها بازی شده که به دو دسته تقسیم می‌شوند، یک سری بازی اکشن و یک سری هم بازی‌های استراتژی. این فرنچایز سالیان سال بود که ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۹ آبان ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

سری پارک ژوراسیک از زمان تولد خود تاکنون دستمایه ساخت ده‌ها بازی شده که به دو دسته تقسیم می‌شوند، یک سری بازی اکشن و یک سری هم بازی‌های استراتژی. این فرنچایز سالیان سال بود که از داشتن یک بازی ویدئویی خوب بی‌بهره بود و با وجود احیای بسیار موفق آمیزش در سالیان گذشته با ساخت فیلم Jurassic World، برنامه‌ای برای ساخت یک بازی اختصاصی نریخته شد. ناگفته نماند در این بین عنوان درخشان لگو ژوراسیک عرضه شد و مرور جالبی روی تمامی عناوین سینمایی این سری سینمایی داشت، اما در نهایت چندی پیش اعلام شد که بازی‌های ژوراسیک به اصالت خود بازخواهند گشت و یک عنوان استراتژی-مدیریتی با نام Jurassic World Evolution در راه است.

بازی Jurassic World Evolution

بازی Jurassic World Evolution همانطور که از اسمش بر می‌آید، قرار است یک دگردیسی و تکامل را در این سری برای گیمرها به ارمغان بیاورد و دیدن نام سازنده بازی که تبحر خاصی در ساخت بازی‌های مدیریتی-استراتژی دارد، این موضوع را پر رنگ‌تر می‌کند. استودیوی Frontier Developments با ساخت بازی‌هایی معروف به تایکون Tycoon در بین گیمرهای علاقه‌مند به این سبک بازی‌ها، نام شناخته شده‌ای هست و بازی‌های مدیریت پارکی زیادی را ساخته، حالا روی دوش این استودیو اما پارکی به مراتب عظیم‌تر و وحشتناک‌تر از یک شهربازی و یا باغ وحش قرار گرفته و وظیفه ساخت پارکی به وسعت دنیای ژوراسیک به آنها سپرده شده است، بیایید ببینیم آیا بازیسازان فرانتیر توانسته‌اند این لقمه بزرگ را درست به بهم بپیچانند و به خورد مخاطب دهند یا اینکه آنها را می‌خواهند به زور در دهان گیمر بچپانند!

بازی Jurassic World Evolution

  • سازنده:Frontier Developments
  • ناشر: Frontier Developments
  • پلتفرم ها: پی‌سی، پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان
  • پلتفرم بررسی: پی سی

مایکل کرایتون، خالق فقید پارک ژوراسیک از اعماق ذهن خود و قدرت تخیل خویش پارکی را پدید آورد که در آن، انسان‌ها به وسیله فناوری‌های نوین می‌توانستند از دل فسیل‌ها و آثار بازمانده از زمان عصر دایناسورها، این موجودات غول آسا را از نو خلق کنند. جالب اینجاست کرایتون بعدها که علم به سمت و سوی هوش مصنوعی و ربات‌ها گرایش پیدا کرد، پارک دیگری را ساخت که امروزه آن را به نام وست ورلد West World می‌شناسیم. پارک دایناسوری مایکل از سال ۱۹۹۳ به صورت فیلمی تخیلی و با هزینه بودجه‌ای بالا به تصویر کشیده شد و در بازی Jurassic World Evolution، مدیریتش به دستان شما سپرده می‌شود.

بازی Jurassic World Evolution

۵ جزیره در طول بازی وجود دارد (در فیلم دوم به این ۵ جزیره اشارات کوچکی شده بود) که به ترتیب برای شما باز خواهند شد. شما با رفتن به هر جزیره، یک سری ماموریت جلوی پایتان گذاشته می‌شود که باید آنها را تکمیل کرده تا بتوانید به جزایر دیگر برسید و سیطره قلمرو مدیریت پارک خود را گسترش دهید. این ماموریت‌ها شامل موارد متعددی از جمله ساختن فلان ساختمان و فلان پروژه و رسانیدن پارک به N‌مقدار در زمینه سوددهی و... هست و البته شامل ساخت و خلق دایناسورها هم می‌شود.

بازی Jurassic World Evolution

به طور کلی بیش از ۴۰ گونه دایناسور در بازی حضور دارد که به تدریج و با پیشروی در بازی می‌توانید به تکنولوژی ساخت همه آنها دست بیابید. ساخت دایناسورها در بازی نقطه قوت و وجه تمایز این بازی با تمامی ساخته‌های قبلی استودیو فرانتیر به شمار می‌رود و در این حالت شما باید با فرستادن کاشفان و باستان شناسان تیم خود، به فسیل‌هایی از این موجودات دست بیابید و با کندوکاو و پژوهش روی این فسیل‌ها (که بسته به نوع دایناسور مدت زمان خاصی را می‌طلبد) به DNA آنها دست پیدا کنید.

بازی Jurassic World Evolution

بعد از داشتن DNA فرایند ساختن دایناسور شکل می‌گیرد و می‌توان با توجه به گزینه‌هایی که در دسترس شما قرار می‌گیرد، جزییات کوچکی از قبیل رنگ پوست و ...دایناسور را نیز شما انتخاب کنید.

بازی Jurassic World Evolution

بعد از ساخته شدن دایناسور، شاهد یک کات سین کوچک سینماتیک به همراه موسیقی پس زمینه زیبای بازی خواهیم بود که نوید از آمدن دایناسور به داخل پارکتان می‌دهد. باید بگویم که همه دایناسورها در یک منطقه قرار ندارند و برای کشف همه آنها باید به ترتیب جزایر بازی را طی کنید و ماموریت‌های خرد آنها را تکمیل کنید.

بازی Jurassic World Evolution

نگهداری از دایناسورها کار طاقت فرسایی است، آنها زود به زود گشنه می‌شوند و هر یک هم به یک سری مواد غذایی احتیاج دارند. برخی از آنها گیاهخوار هستند و برخی گوشتخوار و باید حواستان هم به ساخت و پرورش جنگل باشد و هم به آذوقه گوشتی دایناسورهای گوشتخوار. جدا از این مسائل، دایناسورها غالبا رم می‌کنند و در بسیاری از مواقع سعی در تلاش و فرار از محیطی که برای آنها پدید آورده‌اید دارند. در این حالت گهگاهی پیش می‌آید که یک دایناسور از فضای امن به بیرون می‌رود و به سوی مردم و تماشاگران پارک ژوراسیک حمله‌ور می‌شود!

بازی Jurassic World Evolution
می‌توانید خودتان آستین بالا بزنید و در یک مینی گیم اکشن طوری! دایناسور را از پا در بیاورید

در این بخش از بازی با فرستادن نیروهای ویژه سوار بر جیپ یا هلیکوپتر باید دایناسور مذکور را بیهوش کنید و او را به محیط امین برگردانید و البته از خسارات جانی و مالی هم حدالامکان پیشگیری کنید! راستی دایناسورها به شدت از طوفان و رگبار می‌ترسند و وقتی آب و هوا به این شکل در آمد، بهتر است کمربندتان را محکم‌تر ببندید.

بازی Jurassic World Evolution

همچنین در حین پرورش دایناسورها باید حواستان باشد چه نژادهایی را در کنار هم قرار می‌دهید و آنها را بپایید چرا که ممکن است هرازگاهی با یکدیگر شاخ به شاخ شده و شروع به نبرد با هم کنند. البته گاهی مواقع شاید کنجکاوی خودتان هم باعث شود که دلتان بخواهد دو دایناسور به جان یکدیگر بیفتند و همدیگر را لت و پار کنند اما باید توجه داشته باشید که به عنوان مثال، تیراناساروس‌های موجود در بازی هر یک چند میلیون دلار قیمتشان است و نبرد آنها با یکدیگر که به کشتن یکی‌شان سرخواهد انجامید، ضرر مالی هنگفتی به بدنه مدیریت شما وارد خواهد کرد!

بازی Jurassic World Evolution

اصولا در بازی Jurassic World Evolution پول در آوردن کار بسیار سختی است و پول از دست دادن کاری بس آسان و راحت. بازی هم تا جایی که می‌تواند برای شما خرج می‌تراشد و شما مجبور هستید هرچقدر هم که قصد رعایت کردن دارید، سر کیسه را شل کنید. مثلا برای هر ساختمان و پژوهشگاهی که می‌سازید، نیازمند یک واحد تامین انرژی و برق هستید و باید سیم کشی را از سمت این واحد به بناهای خود انجام دهید. این موضوع جدا از اعصاب خرد کن بودن، خرج زیادی هم برای شما دارد و بدتر از اینها ساخت و سازها در بازی فرایندی بسیار طولانی دارند و هیچ راهی برای رد کردن (یا به اصطلاح Skip کردن) این وقت کشی وجود ندارد.

بازی Jurassic World Evolution

نهایت راهی که تیم بازیسازی پیش رویتان گذاشته اینست که می‌توانید به جای زل زدن به صفحه مانیتور و ضرب گرفتن روی میز، سوار بر جیپ شخصی شده و در پارک ژوراسیک چرخی بزنید؛ پارکی مملو از تماشاگر و دایناسورها که معمولا گشت و گذار در آن باعث دیدن صحنه‌های جالبی می‌شود، هرچند در کمال شگفتی و تعجب باید عرض شود که در هیچ کجا از بازی اثری از یک بازدیدکننده خردسال و کودک دیده نمی‌شود. (وقتی مجبور هستم چند ساعت در محیط بازی بچرخم، به این موضوع هم پی‌ میبرم و به آن گیر می‌دهم!)

بازی Jurassic World Evolution

در جمع بندی این بخش اما نکته‌ای را عرض کنم، تمام مواردی که در بالا ذکر شد نوید از یک بازی خوب و یا در بدبینانه‌ترین حالت، یک بازی متوسط رو به بالا را می‌دهد اما باید اعتراف کرد که بازی Jurassic World Evolution روی کاغذ جذاب است و پیاده کردن مواردی که در بخش گیم‌پلی بازی گفته شد بعد از انجام چند ساعت خسته‌کننده و تکراری می‌شوند. بازی Jurassic World Evolution آن پتانسیل و کشش را برای به دنبال کشانیدن گیمر ندارد و نمی‌تواند در مدت زمان ۲۰ ساعته خود، المان‌های جذابی را رو کند و همه حرف‌هایش را در همان دو سه ساعت اول خود می‌زند.

بازی Jurassic World Evolution

گرافیک بازی Jurassic World Evolution را نیز می‌توان یک گرافیک نسل هشتمی عنوان کرد اما در همین حد نه چیزی بیشتر. بازی برخلاف تریلرهای قبل از انتشار و وعده‌های سازندگان از گرافیک خارق‌العاده‌ای برخوردار نیست و یک گرافیک خوب و روان را عرضه می‌کند که البته بدون اشکالات فنی هم نیست. طراحی دایناسورها که برگ برنده اصلی بازی هم هستند به مراتب بهتر از طراحی محیط و انسان‌ها صورت گرفته ولی کماکان نحوه راه رفتن برخی از این گونه‌ها بیشتر شبیه مرغ است تا دایناسور و انیمیشن‌ها آنها در حین نبرد با یکدیگر نیز بسیار کم است و بعد از مدتی هیجان نبرد دو دایناسور با یکدیگر تبدیل به خسته‌کننده‌ترین سکانس می‌شود. حقیقتش را بخواهید اینکه بتوان نبرد دو دایناسور غول‌آسا را تبدیل به یک سکانس کسل کننده کرد خودش یک پا هنر است که از دست تیم بازیسازی برآمده است.

بازی Jurassic World Evolution

موسیقی بازی خوشبختانه همان موزیک استفاده شده در سری فیلم‌هاست و تمام قطعات موسیقایی این فرنچایز سینمایی به صورت لایسنس شده در بازی وجود دارد. جدا از این مورد، برخی از بازیگران فیلم هم صدایشان را به کاراکترهای خود در بازی قرض داده‌اند که معروف‌ترینشان جف گلدبلوم هست و نقش راوی داستان بازی را برعهده دارد. این دو موضوع می‌تواند برای طرفداران آثار سینمایی ژوراسیک جالب توجه باشد و کمی تا قسمتی حس نوستالژیک آنها را نیز برانگیخته کند.

بازی Jurassic World Evolution

من بازی را روی کامپیوتر شخصی تجربه کردم و اساسا بازی کردن یک عنوان استراتژی در پی سی با توجه به ماهیت کیبرد و ماوس، تجربه بهتری نسبت به بازی کردن همین عناوین روی کنسول‌هاست. ولی آنطور که دیگر گیمرها می‌گویند، بازی در نسخه‌های کنسولی نیز از کنترل بسیار نرم و روانی بهره می‌برد که این موضوع خودش جای تشکری از استودیو Frontier را دارد، هرچند قیمت بالای این بازی (۵۵ دلاری) می‌تواند گیمرها را نسبت به خرید این بازی به عقب نشینی وادار کند.

بازی Jurassic World Evolution

بازی Jurassic World Evolution برخلاف فیلم‌های جدید این سری که توانسته‌اند پارک ژوراسیک را دوباره احیا کنند، نمی‌تواند این سری را در زمینه بازی‌های ویدئویی به اوج برساند و نفرینی که همیشه گریبانگیر این دایناسورها در این عرصه بوده کماکان پابرجاست. شاید وقتش باشد که کپکام Capcom‌دست از تنبلی و لجاجت بردارد و عنوان جدیدی از سری Dino Crisis را بسازد تا بلکه بتوان با این مارمولک‌های عظیم، بار دیگر انس گرفت و تجربه یک بازی تمام عیار را با حضور آنها سپری کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • علی
    علی | ۲۰ بهمن ۱۳۹۷

    سلام ممنون بابت نقدتون،عارضم به حضورتون اینه که گرافیکه سیستمه من 2 هستش و رمم 4 سی پی یو هم کُرای فایوه ویندوزمم 10 هستش میخواستم ببینم با توجه به اینکه شما روی پی سی یازی اجرا کردین با توجه به مشخصاته سیستمه من که بالا گفتم بازی اجرا میشه به خوبی یا نه اجرا نمیشه یا اگه اجرا میشه هنگ میکنه؟ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.
    *سیستم عامل مورد نیاز بازی میدونم،فقط از این جهت پرسیدم چون خیلی از سایتارو دیدم که گفتن گرافیکش چندان خوب نیست.

  • Mohy
    Mohy | ۲۰ آبان ۱۳۹۷

    ممنونم از این بررسی عالی آقای پارساپور

مطالب پیشنهادی