ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فیلترینگ هوشمند اینستاگرام
تکنولوژی

فیلترینگ هوشمند اینستاگرام از نظر عملیاتی غیرممکن است

چند ماهی می‌شود که زمزمه‌های فیلترینگ اینستاگرام به گوش می‌رسد و عده‌ای باور دارند که در صورت وقوع فیلترینگ این شبکه اجتماعی محبوب بین ایرانیان، دیجیتال مارکتینگ در ایران دستخوش تغییراتی خواهد شد. روز گذشته ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۹ آبان ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۰

چند ماهی می‌شود که زمزمه‌های فیلترینگ اینستاگرام به گوش می‌رسد و عده‌ای باور دارند که در صورت وقوع فیلترینگ این شبکه اجتماعی محبوب بین ایرانیان، دیجیتال مارکتینگ در ایران دستخوش تغییراتی خواهد شد. روز گذشته سایت ایسنا در مصاحبه‌ای با رییس پلیس فتای ناجا، خبر از اعمال فیلترینگ هوشمند در اینستاگرام داد؛ خبری که مصادف با اختلالات جهانی این شبکه اجتماعی شد و برخی از کاربران تصور مسدودسازی آن را پیدا کردند. اما در نهایت روابط عمومی وزارت ارتباطات این خبر را تکذیب کرده و  از قول رییس پلیس فتای کشور خبر داده که اساسا چنین مصاحبه‌ای صورت نگرفته است.

فیلترینگ هوشمند اینستاگرام

ایسنا از قول سردار هادیانفر به سرویس جدیدی از سوی وزارت ارتباطات اشاره کرده بود که می‌تواند اینستاگرام را پالایش کند:

«وزارت ارتباطات سرویس جدیدی را طرح کرده که اگر این سرویس جدید بیاید می تواند با عبور از SSL جدید اینستاگرام ، فیلترینگ هوشمند را در اینستاگرام ارائه دهد که اگر این طرح را ارائه دهد بخشی از محتوای مجرمانه کم می شود.»

«جمال هادیان طبایی» رییس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات پیرو انتشار این خبر در فضای مجازی تاکید داشته که وزارت ارتباطات در دولت جدید، تاکنون طرحی برای پالایش هوشمند اینستاگرام به هیچ مرجعی اراٍئه نکرده و در صورت داشتن پیشنهادی، آن را از مردم پنهان نمی‌کند. او همچنین گفته که برخی نهادها پیشنهاداتی در این زمینه ارائه کرده‌اند که به دلیل غیرفنی بودن قابلیت اجرایی نداشته است:

«همچنین صبح امروز در تماس تلفنی که با سردار هادیان‌فر، رییس پلیس فتا، داشتیم، ایشان انجام چنین مصاحبه‌ای را تکذیب کردند. از اصحاب محترم رسانه انتظار می رود در انتشار اخبار به منبع و صحت آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.»

فیلترینگ هوشمند شبکه اجتماعی اینستاگرام البته سابقه درازمدتی در کشور دارد و پیش‌تر هم به مرحله عملیاتی رسیده بود. طرح نخست این ماجرا در سال‌ 1394 رقم خورد وابتدا روی صفخات غیراخلاقی این شبکه اجتماعی و سپس به صفحات سیاسی آن راه پیدا کرد؛ هرچند آزمون و خطاهایی در مراحل عملیاتی شدن آن صورت گرفت که گهگاه باعث اختلالات گسترده‌ای برای کاربران ایرانی می‌شد و در نتیجه این طرح برای مدتی متوقف شد.

فیلترینگ هوشمند اینستاگرام

فاز دوم این طرح نیز بعد از مدتی آغاز به کار کرد ولی پس از گذشت چند ماه و در بدو آغاز فاز سوم آن، با چالشی عظیم روبرو شد، چالشی که در تابستان سال گذشته رخ داد و اینستاگرام تغییراتی در الگوریتم خود ایجاد کرد و با رمزنگاری کردن صفحات خود، مانع از اعمال فیلترینگ هوشمند هر کشوری در آن شد. وزیر ارتباطات وقت، «محمود واعظی» هم خبر داد که با مدیران این شبکه تماس گرفته‌اند و قرار شده تا مسئولان با آنها جلساتی بگذارند و درباره صفحاتی که بر اساس قانون ما جرم مرتکب می‌شوند، به گفتگو بپردازند؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد چندان ثمر بخش نبوده است.

اینستاگرام در قوانین خود با پست‌های ضداخلاقی و ترویج خشونت و امثالهم برخورد خواهد کرد و خودش آنها را مسدود می‌کند. همچنین قابلیت‌هایی همچون ریپورت (گزارش) کاربران در آن گنجانده شده که منجر به بسته شدن صفحات مشکل‌دار می‌شود؛ نمونه این موضوع را در هفته گذشته با مسدودسازی صفحه خواننده ایرانی، امیر تتلو، بر پایه گزارشات مردمی شاهد بودیم.

فیلترینگ هوشمند اینستاگرام

در هر حال به نظر می‌رسد که فعلا خبری از فیلترینگ هوشمند اینستاگرام نیست و اجرایی شدن آن نیز از نظر فنی غیرقابل اجراست، البته این موضوع باعث نمی‌شود که شبهات در مورد فیلتر شدن کلی این مجموعه نیز فراموش شود و تاکنون بسیاری از مقامات دولتی و حکومتی نسبت به لزوم بسته شدن و فیلترینگ این شبکه اظهاراتی داشتند که کماکان چراغ هشدار و سایه خطر فیلترینگ را بر سر اینستاگرام روشن نگه داشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • gramophon music
    gramophon music | ۱۹ آبان ۱۳۹۷

    یا کلا ببنیدیدش یا بزارید مردم استفاده کنن این فیلتر هوشمند دیگه چیه شما فکر کنید اینستاگرام کار کنه بعد بخش اکسپلور باز نشه اینجوری دیگه ارزش نداره مثل این میمونه بگن کباب و دوغ رو بزارن جلوت بعد بگن فقط دوغ میتونی بخوری .از اونور تلگرام رو چرا فیلتر کردید بعد هاتگرام تلگرام طلایی باز هستن خوب چرا تلگرام اصلی رو برای مردم باز نمیکنید

  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۱۹ آبان ۱۳۹۷

    تلویزیون اومد جماعت متحجر مقابله کردند
    شکست خوردند
    ویدیو اومد همچنین
    خودرو اومد همچنین
    ماهواره اومد همچنین
    حالا اینم اینترنت
    زور بزن ببینم چیکار میتونی بکنی
    جریان آب خلاف شماست
    هرچی میتونی زور بزن...اخرش رفتنی ای

    • Ahmad
      Ahmad | ۱۹ آبان ۱۳۹۷

      جو الکی نده مخالفت‌ها به خاطر فیلم‌های مستهجن و خشونت آمیز و ترویج تروریست بوده،،، هیچ کسی مخالف نبوده دشمن تراشی شما عجیبه توهم اصولا زیاد میزنید

      • GEEEEK
        GEEEEK | ۱۹ آبان ۱۳۹۷

        لاقل پست مخالف میزاری حجمشو زیاد کن فک کنی پولش حلاش شده واست. میدونم سرت شلوغه و همه جا باید کامنت بزاری و این باعث میشه 3 خط بیشتر نتونی تفت بدی. ولی دوستاتو ببین. به مباحثه میشینن.اگه میخوای تو این کار آینده داشته باشی روشتو عوض کن و بیشتر بنویس.حالا درسته علی الحساب یه چیزی زدن به حسابت ولی کلی گفتم.تو لیاقتت!! بیشتر 5 تومن 10 تومنه.

        • Ahmad
          Ahmad | ۱۹ آبان ۱۳۹۷

          خجالت آور هست طرز تفکرتون هر کی مخالف نظر شما باشه انواع انگ و تهمت باید بهش بزنید، پیشنهاد میکنم در خودتون تجدید نظر کنید اساسی

      • ErfanMTI
        ErfanMTI | ۱۹ آبان ۱۳۹۷

        استفاده درست و غلط همه جا هست اما اولا خشک و تر باهم نباید بسوزن و دوما شما وکیل کی باشی که برای بقیه خوب و بد تعیین کنی؟
        تو و بزرگتر هات انسان بالغ اجتماعی نیستین که بقیه رو بچه فرض کنین و خوب و بد براشون جدا کنین پس یه پایی هست و یه گلیم نباید ازش درازتر بشه حد و حدود رو باید فهمید اگر فهمی هست!
        سوما تروریسم؟
        میدونی که مفهوم تروریسم میتونه متفاوت باشه؟
        ضمن این که من تو تلگرام و اینستاگرام و هر شبکه دیگه ای عضوم تا حالا ترویج تروریسم ندیدم شما کجا پیدا میکنی اینا رو نکنه دنبالشونی؟
        بعدشم زمان داعش مگه شعار نمیدادین ایرانی ها جزو نهاد های تروریستی دنیا نیستن اگه نیستن چرا بیشتر از نقاط دیگه دنیا نگرانی دارین برای ترویج تروریسم؟
        خلاصه که وکیل نمیخوایم تا وقتی هم حس بزرگتری نسبت به مردم دارین سیلی خواهید خورد!

        • Ahmad
          Ahmad | ۱۹ آبان ۱۳۹۷

          مفهوم مستهجن و خشونت و تروریست براتون تعریف نشده ظاهرا،، همه دنیا مخالف چنین چیزهایی هستن چه برسد به ما که فرهنگ چندهزار ساله ما بسیار متدمنتر از اون غربیهایی هست که تاریخشان پر از توحش و درندگی هست

          • ErfanMTI
            ErfanMTI | ۱۹ آبان ۱۳۹۷

            تو حتی همون چارخطی که من بالا نوشتم رو متوجه نشدی بیشتر حرف زدن چریان آب و هاون هست

  • hossein021
    hossein021 | ۱۹ آبان ۱۳۹۷

    در روز دو ساعت فیلنر شکن خاموش میکردیم که یه استراحتی بکنه
    فیلتر بشه اون دو ساعت روشن نگه میداریم !

    • abbasalim
      abbasalim | ۱۹ آبان ۱۳۹۷

      عزیز فیلترشکنا رو هم میتونن فیلترکنن خیلی دلت خوش نباشه

      • آرش پارساپور
        آرش پارساپور | ۱۹ آبان ۱۳۹۷

        البته مسدودسازی فیلترشکن‌ها کار هزینه بر و سخت و پیچیده‌ای هست و سر ماجرای تلگرام هم تا چند وقتی این کار انجام شد ولی بعدش دیدین که اختلال در اونها کمتر شد.

      • آریا
        آریا | ۱۹ آبان ۱۳۹۷

        بانکها برای تبادلاتشون از وی پی ان استفاده میکنن.درصورت بستن وی پی ان سیستم بانکی مختل میشه. وگرنه از همون 15 سال پیش همینکار رو میکردن

      • enrix
        enrix | ۱۹ آبان ۱۳۹۷

        من که خیلی وقته میگم ببندن فیلترشکنارو! خیلیم خوشحال میشم چون از شبکه سردرمیارم و میدونم تهش چی میشه! میدونم تهش به چه مشکلی برمیخوردن و باز مردم پیروز میدون هستن ! حالا شما تخصص فنی دارید بگید براموون

مطالب پیشنهادی