ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نبرد با عزراییل؛ ابتکار مرسدس بنز در تست نمونه اولیه ترمز ABS [تماشا کنید]

بیراه نیست اگر بگوییم ترمز ضد بلوکه تاکنون جان هزاران یا حتی میلیون ها انسان را در جاده ها و خیابان ها نجات داده است. این سیستم که با سه حرف ABS شناخته می شود، ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۰ آبان ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰

بیراه نیست اگر بگوییم ترمز ضد بلوکه تاکنون جان هزاران یا حتی میلیون ها انسان را در جاده ها و خیابان ها نجات داده است. این سیستم که با سه حرف ABS شناخته می شود، از قفل شدن چرخ ها در حین ترمزگیری های شدید و ناگهانی جلوگیری کرده و نقشی انکارناپذیر در بهبود ایمنی عبور و مرور خودروها ایفا می کند.

Mercedes-Benz ABS test

برخلاف باور عموم، ABS ربطی به قدرت ترمزها ندارد، بلکه هنگام ترمزگیری در مسیرهای لغزنده و یا پیچ ها باعث پایداری بهتر خودرو شده و کنترل آن را آسان تر می کند.

مثل بسیاری از سیستم هایی که اکنون در خودروهای روز به یک استاندارد تبدیل شده اند، سابقه استفاده از ABS در خودروهای مسافربری و کامیون های سنگین به گذشته و دهه 80 میلادی باز می گردد.

طبق انتظار مرسدس بنز یکی از اولین خودروسازانی بود که تمام مدل های تولیدی خود را به این سیستم تجهیز کرد؛ طوری که اتوبوس های این شرکت از سال 1987 و تمامی کشنده های سنگین آن از سال 1991 به صورت استاندارد با ترمزهای ABS به فروش می رسند.

photos_mercedes-benz_sk-series_trucks_1988_1_b

قبل از تجهیز خودروهای سنگین به سیستم ABS، اشتوتگارتی ها تست های زیادی را بر روی نمونه های اولیه انجام دادند تا نسبت به عملکرد آن اطمینان خاطر پیدا کنند.

به تازگی کانال یوتیوبی OldBenz ویدیویی را از تست ها و آزمایش های مرسدس بنز بر روی اتوبوس ها و خودروهای سنگین منتشر کرده که از حس نوستالژیک و جذابیت زیادی برخوردار است.

در این ویدیو که می توانید آن را در ادامه مشاهده فرمایید، شاهد تست اتوبوس ها و کشنده های مجهز به ABS بر روی سطوح مرطوب و برفی هستیم. نکته جالب اینکه در حین تست، برخی از این خودروها کنترل خود را از دست داده و بر روی مسیر سر می خورند که دیدن چنین صحنه هایی گاها دلهره آور می شود.

بد نیست اشاره کنیم مکانیسم سیستم ABS بر اساس اصل ترمزگیری پیاپی تا آستانه قفل شدن استوار است. پیش از ابداع این سیستم، برخی از رانندگان به واسطه مهارت خود می توانستند این اصل را در عمل انجام دهند. پس از ظهور این سیستم اکنون رانندگان عادی نیز قادر هستند با خیالی آسوده تر از ترمز اتومبیل خود در مسیرهای لغزنده استفاده کنند.

car brake

ناگفته نماند از سال 2004 تمامی خودروهای سواری نو در قاره اروپا به استفاده از سیستم ABS ملزم شده اند. این در حالی است که در آن سوی دنیا یعنی ایالات متحده، به کارگیری این سیستم به همراه سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) از اول سپتامبر 2013 اجباری شده است. در حال حاضر استفاده از سیستم ABS بر روی موتور سیکلت ها نیز اجباری است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • nemox
    nemox | ۲۰ آبان ۱۳۹۷

    سیستم ABS درون خودروهای ساخت داخل به معنیه اینکه بگیری و رد کنه و بکوبی به ماشین جلو، تازه قفل هم میکنه اونم بهتر و سریعتر تا ما تحت آدم هیجان رو بهتر احساس کنه

مطالب پیشنهادی