ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

همه فرا خورشیدی‌ های من؛ ویدیویی از دستاورد ۹ ساله تلسکوپ کپلر [تماشا کنید]

هفته‌ی گذشته تلسکوپ فضایی کپلر که تا به حال شناسایی هزاران سیاره را برای انسان ممکن کرده بود، سرانجام به پایان عمرش رسید و برای همیشه بازنشسته شد. این مسئله موجب شده کاربری به نام ایتان کروز ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۰ آبان ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۰

هفته‌ی گذشته تلسکوپ فضایی کپلر که تا به حال شناسایی هزاران سیاره را برای انسان ممکن کرده بود، سرانجام به پایان عمرش رسید و برای همیشه بازنشسته شد. این مسئله موجب شده کاربری به نام ایتان کروز با استفاده از دیتای سیاره‌های فرا خورشیدی آژانس فضایی ناسا، یک ویدیوی شگفت انگیز از دستاورد ۹ ساله تلسکوپ فضایی کپلر تهیه کرده و آن را در وب سایت یوتیوب به اشتراک بگذارد.

این ویدیو الگو‌های مداری دقیقی را به نمایش می‌گذارد و بر اساس میانگین دمای هر سیاره‌، رنگی مناسب برایشان انتخاب کرده است. علاوه بر این ویدیو تهیه شده، عملکرد شگفت انگیز تلسکوپ فضایی کپلر را به نمایش می‌گذارد. جالب اینجاست که قرار بوده این تلسکوپ تنها ۳ سال و نیم در فضا بماند اما محققان موفق شدند زمان فعالیتش را به ۹ سال برسانند.

همانطور که می‌دانید این تلسکوپ در سال ۲۰۰۹ به فضا ارسال شد و تا به حال موفق به یافتن ۲۳۲۷ فرا خورشیدی شده که ۱۸۱۵ سیاره از آنها به منظومه‌ های چند سیاره‌ای اختصاص داشتند. جالب اینجاست به لطف این تلسکوب فضایی، هم اکنون انسان‌ها ۳۰ سیاره فراخورشیدی با آب هوایی مناسب می‌شناسند که می‌توانند به مسکن دوم بشریت تبدیل شوند.

کپلر
کپلر تا کنون نزدیک به 700 گیگابایت اطلاعات به زمین ارسال کرده است.

اسفند ماه سال گذشته، ناسا اعلام کرده بود که کپلر تنها برای چند ماه دیگر سوخت کافی دارد و به زودی ارتباطش با زمین قطع خواهد شد. پیش از این هم با از کار افتادن یکی از مکانیزم‌ های این تلسکوپ فضایی کهنه‌کار در سال ۲۰۱۳، بسیاری از دانشمندان از ادامه فعالیتش قطع امید کرده بودند.

در ماه‌های اخیر، فضانوردان چند بار به کپلر برای باقی ماندن سوخت در مخزن‌ هایش استراحت داده بودند اما سرانجام ناسا اعلام کرد که سوخت این تلسکوپ تمام شده و ماموریت ۹ ساله‌اش سرانجام به پایان رسیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی