ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دستکاری خاطرات با چیپست های جدید ممکن خواهد شد

اخیراً محققان سعی کرده‌اند که چیپست‌های تحریک کننده‌ی عصبی توسعه دهند. این مسئله موجب می‌شود که هکرها بتوانند خاطرات دروغین طراحی کرده و آنها را به وسیله همین چیپست ها در ذهن یک کاربر جاسازی ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۰

اخیراً محققان سعی کرده‌اند که چیپست‌های تحریک کننده‌ی عصبی توسعه دهند. این مسئله موجب می‌شود که هکرها بتوانند خاطرات دروغین طراحی کرده و آنها را به وسیله همین چیپست ها در ذهن یک کاربر جاسازی کنند. بدین ترتیب با این چیپست‌های داخل مغز، دستکاری خاطرات امکان پذیر خواهد شد.

گروه محققان عصب شناسی دانشگاه آکسفورد انگلستان و شرکت امنیتی کسپرسکی متوجه شده‌‌اند که در آینده‌ای نزدیک می‌توان ابزار‌های پزشکی در ذهن کاربران جاسازی کرد و بیماری‌های زیادی نظیر پارکینسون را درمان نمود.

به گفته‌ی کارشناسان طی ۱۰ سال آینده، تکنولوژی این حوزه به جایی می‌رسد که شرکت‌‌ها می‌توان چیپست‌های تقویت حافظه‌ تجاری برای کاربران تولید کنند. در این صورت هر کاربر می‌تواند با خرید این چیپست‌ها و جاسازی آنها در مغز، کارایی ذهن و حافظه‌ی خود را تقویت کند.

این درحالی است که بیست سال بعد و با پیشرفت تکنولوژی، هکرها قادر خواهند بود روی خاطرات کاربران کنترل بیشتری داشته باشند و حتی ممکن است بتوانند خاطرات دروغین در ذهن آنها قرار دهند.

توسعه چنین تکنولوژی هایی، فواید زیادی بر سلامت انسان خواهد گذاشت و به وجود آمدن تکنولوژی های بیولوژیکی زیادی نظیر افزایش ظرفیت ذهن را ممکن خواهد کرد. از سوی دیگر ممکن است همین پیشرفت موجبات هک شدن ذهن آدمی را نیز فراهم آورد.

محققان مدعی شده‌اند در صورت پیشرفت این تکنولوژی ممکن است که هکر‌ها بتوانند خاطرات جعلی در ذهن بسیاری از کاربران یک کشور قرار دهند یا یک حادثه‌ی سیاسی را از خاطرات ساکنین منطقه‌ای خاص پاک کنند. بدین ترتیب ممکن است حملات سایبری رنگ دیگری به خود بگیرند و هکرها از موقعت خاص خود برای دزدی، پاک کردن یا قرار دادن خاطره‌ای خاص در ذهن کاربر استفاده نمایند.

شایعه شده دارپا که بازوی تحقیقاتی وزارت دفاع آمریکا به شمار می‌رود، هم اکنون آزمایشات زیادی در این زمینه انجام داده و اکنون می تواند توانایی حافظه‌ی کوتاه مدت انسان ها را برای مدتی تقویت کند. گفته شده هم اکنون سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز برای استفاده از این چیپست ها اکنون طراحی و ساخته شده و پس از توسعه موفقیت آمیز این چیپست‌های تحریک کننده‌ی عصبی می‌توان از کمک آنها استفاده کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی