ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

محققان راهی برای دوختن باتری به لباس پیدا کردند

محققان دانشگاه ماساچوست در شهر امهرست راه بسیار جدید و نوآورانه‌ای برای تامین نیرو پوشیدنی‌ های الکتریکی پیدا کرده‌اند. این تیم تحقیقاتی موفق شده باتری جایگزین‌ پارچه‌ای برای تامین انرژی پوشیدنی‌ها توسعه دهد. بدین ترتیب تولید ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

محققان دانشگاه ماساچوست در شهر امهرست راه بسیار جدید و نوآورانه‌ای برای تامین نیرو پوشیدنی‌ های الکتریکی پیدا کرده‌اند. این تیم تحقیقاتی موفق شده باتری جایگزین‌ پارچه‌ای برای تامین انرژی پوشیدنی‌ها توسعه دهد. بدین ترتیب تولید کنندگان می‌توانند با استفاده از این جایگزین‌، الگو هایی برای ذخیره انرژی روی هر تکه پارچه طراحی کنند و اکنون دوختن باتری روی لباس ممکن شده است.

این تیم تحقیقاتی موفق شده با استفاده از پلیمر، ابر خازن های کوچک و رشته نخ‌ های رسانای پوشش داده شده با بخار به این تکنیک دست پیدا کند. به کمک این مواد اولیه و تکنیک دوخت لباس منحصر به فرد، پژوهشگران موفق شده‌‌اند روی یک تکه پارچه، شبکه‌ای از الکترودها را در راستای یکدیگر قرار دهند.

با این روش دستگاهی روی پارچه شکل می گیرد که علیرغم اندازه‌ی کوچکش، توانایی بالایی برای ذخیره سازی شارژ الکتریکی دارد و قادر است انرژی لازم برای تامین قدرت سنسور‌ های پوشیدنی‌‌ های الکتریکی را فراهم آورد.

کارشناسان این پروژه باور دارند که اجزای اصلی مدار های الکتریکی طی این سال ها به شدت کوچک شده‌اند اما دیوایس‌‌ های ذخیره انرژی آنچنان مینیاتوری نشده‌اند. حال تکنیک جدید در راستای کوچک کردن این المان مهم قدم بر می‌دارد.

دانشمندان علوم نساجی پیشتر پروسه‌ی پوشاندن با بخار را برای نخ ها امتحان کرده‌اند اما روند یاد شده هزینه زیادی می‌برد و انجام آن در مقیاس بالا، از لحاظ فنی به شدت سخت است. حال به گفته‌ی تیم تحقیقاتی دانشگاه ماساچوست، تکنولوژی جدید آنها، هزینه اجرای این پروسه را در مقیاس بالا پایین آورده و امکان پذیرتر از قبل کرده است.


فرایند پوشش بخار که به آن اشاره شد نوعی فیلم پلیمری رسانا و متخلخل روی ریسمانهایی ایجاد می کند که محکم به هم پیچیده شده اند. این فیلم های پلیمری با کمک یون های الکترولیت متورم می شوند و ظرفیت ذخیره سازی حجم بالایی از بار الکترونیکی را پیدا می کنند

هم اکنون دانشمندان به دنبال این هستند که دیوایس‌ های تامین انرژی پارچه‌ای جدیدی بسازند که می‌تواند نیروی لازم برای سنسور‌ های الکترونیکی و ریزپردازنده‌ های کم مصرف پوشیدنی هوشمند را فراهم آورد تا آنها بتوانند بدین شکل همواره دیتای موردنیاز خود از فعالیت‌ های بدنی کاربر را تهیه کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • captain
    captain | ۲۱ آبان ۱۳۹۷

    آقای ادمین خان لطفا یه گزارشم بدین که بعد از پایین اوردن سقف حجم بسته های اینترنتی ایرانسل حالا از دیروز وقیحانه یک سری بسته های ترکیبی که شبانه داشتن رو هم ایرانسل در پنل اینترنت ماهانش حذف. کرده. لعنت به این وضعیت که کاملا دارن بی شرمانه هر غلطی که بخوانو میکنن

مطالب پیشنهادی