ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

فروش چینی ‌ها موقتاً کاهش یافت

افکار عمومی هنوز در شوک جنگ تجاری جدیدی است که دونالد ترامپ با کمک آن توانسته حلقه ارتباطات خودروسازی داخلی را تنگ و تنگ‌ تر کند و در این شرایط کمتر کسی از چینی شدن ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۷

افکار عمومی هنوز در شوک جنگ تجاری جدیدی است که دونالد ترامپ با کمک آن توانسته حلقه ارتباطات خودروسازی داخلی را تنگ و تنگ‌ تر کند و در این شرایط کمتر کسی از چینی شدن صنعت خودرو اطلاعی دارد.
ممنوعیت واردات خودرو در تیرماه سال جاری و رشد نرخ ارز، باعث افزایش شدید قیمت خودروهای وارداتی شد. بدین‌ ترتیب فرصت برای گرفتن سهم بازار وارداتی ‌ها توسط چینی‌ ها فراهم شد اما همه چینی‌ ها این فرصت را مغتنم ندانستند و به‌ درستی از آن استفاده نکردند.

چرا که چینی‌ ها به‌ دلیل افزایش قیمت ارز و همچنین سخت‌ شدن شرایط نقل و انتقال پول، مجبور به افزایش قیمت محصولات خود شدند و از آن بدتر شرایط فروش اقساطی خود را نیز به دلیل واهمه از تداوم کاهش ارزش ریال قطع کردند. این وضعیت باعث شد چینی ‌ها نتوانند از فرصت موجود، برای به ‌دست آوردن سهم حداکثری از بازار خودروهای وارداتی پرطرفدار استفاده کنند.
در حالیکه مقامات آمریکایی هشدار داده ‌اند که طرف‌ های تجاری ایران باید بین ادامه روابط تجاری با ایران و برخورداری از ارتباط با آمریکا یکی را انتخاب کنند، احتمالا اکثر شرکت‌ های خارجی چشم پوشی از ارتباط با ایران را به از دست دادن منافع روابط با آمریکا ترجیح خواهند داد و بعید است دولت‌ هایشان هم برای اثبات حمایت از ایران موانعی جدی برای آنها ایجاد کنند.

دولت چین برخلاف صحبت‌ های سیاسی خود در بحث مراودات اقتصادی و تجاری با ایران تصمیم معقولی نگرفته است و متاسفانه در خصوص مباحث بانکی بین دو کشور این روزها خبرهای خوبی به گوش نمی‌ رسد.
همچنین توقف فروش اقساطی که برگ برنده آنها در بازار بود، باعث شد خریداران به گزینه‌ های دیگر که به صورت نقدی عرضه می‌ شدند، فکر کنند. در نتیجه همزمان شاهد افزایش تقاضا برای خودروهای وارداتی دست‌ دوم طی چند ماه اخیر بودیم. در واقع وارداتی ‌های دست ‌دوم و کم‌ کارکرد به رقیبی برای خودروهای چینی صفر کیلومتر  تبدیل شدند، درحالی‌ که اگر چینی‌ ها شرایط فروش اقساطی خود را متوقف نمی‌ کردند، می‌ توانستند سهم بالایی از بازار خودروهای وارداتی دست ‌دوم در محدوده قیمتی ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون ‌تومان را آن هم ظرف دوماه به خود اختصاص دهند.

فروش اقساطی

در سال گذشته میلادی، حجم مبادلات تجاری آمریکا و چین (بدون توجه به سرمایه گذاری‌های دو طرف) به بیش از ۵۵۰ میلیارد دلار رسید که بخش قابل توجه آن شامل صادرات کالای چینی به آمریکا بود. فراموش نباید کرد که ادامه رشد اقتصادی چین هنوز هم به رشد صادرات آن کشور وابسته است. در همان سال، مبادلات تجاری ایران و چین (که بیش از نیمی از آن شامل صادرات نفت ایران بود) از ۳۳ میلیارد دلار بالاتر نرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی