ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

رکود مطلق یا تورم مهار نشدنی؛ شما چه سرنوشتی را برای بازار خودرو پیش بینی می کنید؟

شش ماه پس از اعمال تحریم های یکجانبه آمریکا بر صنعت خودروسازی کشور، هنوز ماجرای بازار خودرو و قیمت گذاری خودرو روشن نیست و کشمکش قطعه سازان با خودروسازان و خودروسازان با مسئولان وزارت صنعت ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

شش ماه پس از اعمال تحریم های یکجانبه آمریکا بر صنعت خودروسازی کشور، هنوز ماجرای بازار خودرو و قیمت گذاری خودرو روشن نیست و کشمکش قطعه سازان با خودروسازان و خودروسازان با مسئولان وزارت صنعت و دولتمردان با شدت هرچه بیشتر ادامه دارد. در این شرایط قطعه سازان هر روز خبر از احتمال بیکاری چند صد هزار نفری می دهند و خودروسازان نیز از توقف خطوط تولید و ورشکستگی کامل خود بیمناکند، اما وزیر جدید صنعت در گفتگویی تلویزیونی از جمع بندی نهایی قیمت خودرو تا پایان هفته آینده خبر داده است.

براین اساس به نظر می رسد که دو سناریو متفاوت پیش روی مسئولان امر قرار گرفته که انتخاب هرکدام از آن ها می تواند سرنوشتی منحصر به فرد را برای صنعت و بازار خودرو رقم بزند، در این مطلب قصد داریم تا هر یک از این دو راهکار را بررسیم نماییم.

پیشنهاد اول: آزادسازی بهای خودرو

قطعه سازان و انجمن خودروسازان شدیدا بر این عقیده پافشاری می کنند که آزاد شدن قیمت خودرو تا سطح قیمت بازار (حدود 5 درصد اختلاف تا رقم های فعلی بازار) می تواند باعث مدیریت عرضه و تقاضا شده و بازار سیاه را کاملا از بین ببرد. این راهکار هرچند با الگوی های مربوط به تجارت آزاد مطابقت دارد و شاید در بلند مدت تصمیم درستی به نظر برسد اما در کوتاه مدت با افزایش 80 الی 100 درصدی قیمت خودرو نسبت به قیمت های فعلی همراه خواه شد و زمینه را برای رکود بسیار شدید در بازار خودرو فراهم می آورد.

درواقع بسیاری از خریداران و ثبت نام کنندگان فعلی خودروسازان، با هدف افزایش قیمت و فروش با قیمت بیشتر در این بازار سرمایه گذاری می کنند و از بین بردن یک شبه بازار سیاه می تواند باعث خروج سرمایه ایشان از بازار شود. در این صورت خودروسازان با خیل عظیم انصراف روبرو خواهند شد و ناچار می شوند تا رقم های دریافتی از مشتریان را با سود انصراف به ایشان بازگردانند. چنین روندی از توان خودروسازان خارج است و احتمالا مشابه قضیه موسسات مالی و اعتباری، دولت بار دیگر مجبور خواهد شد تا با تزریق پول، تعهدات خودروسازان به مردم را جبران نماید. این روند به افزایش تورم و بلندتر شدن سد بی اعتمادی به خودروسازان خواهد انجامید.

از سوی دیگر آزاد سازی قیمت خودرو قاعدتا با تحویل شمار زیادی از خودروهای معوقه همراه خواهد بود و سوداگرانی که با هدف کسب سود اقدام به ثبت نام خودرو کرده اند نیز، با عرضه این خودروها در بازار راکد فعلی، به رکود دامن می زنند. چنین اقدامی بازهم می تواند به تعمیق رکود در بازار و کاهش ثبت نام خودروهای جدید منجر شود و به بازار خودرو، نمایشگاهداران و خودروسازان فشار مضاعفی وارد نماید.

پیشنهاد دوم: افزایش پلکانی قیمت و نرخ گذاری دستوری

خودروسازان معتقدند که با توجه به سهم ارز بری در تولید خودروهای مختلف و تورم عمومی موجود در اقتصاد کشور، افزایش قیمت 50 تا 80 درصدی برای محصولات مختلف منطقی است اما چنین افزایشی ممکن است به صورت یکباره اتفاق نیافتد چرا که باعث ایجاد شوک در بازار خواهد شد. بنابراین پیشنهاد دوم می تواند به نرخ گذاری مصنوعی (هماهنگی با وزارت صنعت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان) منجر شود و قیمت های تازه نیز به صورت پلکانی و تدریجی توسط خودروسازان افزایش یابد. این راهکار اگرچه تمام خواسته خودروسازان را پوشش نمی دهد اما باعث ایجاد انتظار تورمی در بازار خواهد شد و احتمالا روند فعلی ثبت نام به قصد دلالی و سوداگری را افزایش می دهد.

به عبارت دیگر مشتریان با آگاهی از روند افزایشی قیمت خودروها، با خیال کسب سود و فروش با نرخ بالاتر، اقدام به پیش خرید خواهند کرد و اینکار باعث افزایش قیمت ها در بازار شده و چرخ خودروسازان را می گرداند، اما در مقابل ممکن است قیمت ها در بازار به سطحی بیش از سطح فعلی افزایش یابد و دست مصرف کنندگان واقعی هر روز از بازار خودرو کوتاه تر شود.

با این توضیح نظر شما چیست؟ شما چه سرنوشتی را برای تراژدی صنعت خودرو در کشور پیش بینی می کنید؟

 

[poll id="10"]

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • robatim2
    robatim2 | ۱۲ دی ۱۳۹۷

    از سامانه نیما دلار ۸تومنی میگیرن پول برق و کارگر ساده هم که فرقی نکرده بیمه و پاداش و ..فقط میمونه پول عیاشی مدیران خودرویی و نیروهای مازاد شون که باید ملت بدن یا مثلا خودرو رو توی بینالود تولید میکنن و بعد مشهد میبرن برای رنگ دوباره برمیگردونن بینالود که بهش میگن رانت ،،

  • OLD
    OLD | ۲۵ آبان ۱۳۹۷

    بنظر ما با هدایت و رهنمود های رهبری و با وجود دلاورمردان سپاه اسلام و بسیجیان خودجوش و همیشه در صحنه و سربازان گمنام و طلاب با غیرت و وطن پرست حوزه علیمه قم آینده کشور جز خوبی و نیکی و پیشرفت چیزی نیست
    من مطمنم ما در اینده نزدیک با وجود این نازنینان بهترین و پیشرفته ترین کشور دنیا خواهیم شد و آمریکا و غرب را از صحنه روزگار محو خواهیم کرد

    • robatim2
      robatim2 | ۱۲ دی ۱۳۹۷

      ? ? ? ? مهندسان خودروساز که پراید وانت و پژو ۲۰۷ وانتو ساختن از قلم انداختی

  • Pesar kohestan
    Pesar kohestan | ۲۳ آبان ۱۳۹۷

    متاسفم برای دیجیاتو.که همچین نظراتی رو.تایید میکنه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی