ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

زمین دو ماه پنهان دارد

هفته‌ی گذشته بسیاری از نشریات، مقالات زیادی درباره‌ی دو همسایه‌ی ماه منتشر کردند و تیتر زدند که زمین اکنون سه ماه یا دو ماه پنهان اضافی دارد. حال محققان پس از یک هفته بررسی به ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | ۱۷:۳۰

هفته‌ی گذشته بسیاری از نشریات، مقالات زیادی درباره‌ی دو همسایه‌ی ماه منتشر کردند و تیتر زدند که زمین اکنون سه ماه یا دو ماه پنهان اضافی دارد. حال محققان پس از یک هفته بررسی به این نتیجه رسیده‌اند که دو جرم آسمانی مذکور با این که در تعریف فضایی قمر می‌گنجند اما پایداری لازم برای این عنوان را ندارند و بهتر است به نامی دیگر خوانده شوند.

در ابتدا یک تیم تحقیقاتی مجارستانی به وجود چنین جرم‌هایی در اطراف زمین پی برد و گزارش نمود ابرهایی از غبار که سال ۱۹۶۱ توسط Kazimierz Kordylewski لهستانی دیده شده بودند اکنون وضیعتی شبیه به ماه دارند.

این ابرها که در نقطه‌ی پایداری میان زمین و ماه قرار گرفته‌اند L4 و L5 نام گرفته‌اند. این دو میان میدان گرانشی زمین و ماه گیر افتاده‌اند و به طور مرتب دور زمین می‌گردند.

در آن زمان کارشناسان شک داشتند که این ابرها درواقع قمر باشند اما تکنولوژی لازم برای بررسی دقیق آنها مهیا نبود. در نظر داشته باشید که طبق تعریف هر جرم آسمانی که به دور یک سیاره بچرخد فارق از اندازه یا سرعت گردش، قمر آن سیاره محسوب می‌شود. به همین دلیل از نظر فنی می‌توان آنها را دو ماه پنهان اضافی زمین نامید چرا که هر دو آنها میان زمین و ماه قرار گرفته اند و به دور زمین می‌چرخند.

با این وجود با در نظر داشت که آنها ثباتی ندارند و ذرات غبار با تغییر جاذبه مسیر و محل خود را عوض می‌کنند. این در حالی است با کشیده شدن ذرات بیشتر به مدار زمین، شکل و تراکم آنها طی زمان تغییر می‌کند.

به همین دلیل کارشناسان سعی دارند که اصطلاح غلط مطرح شده توسط رسانه‌های اصلاح کند و به این ابر غبار، لقب ماه یا قمر نسبت ندهد. در عوض قرار است آنها در دسته‌ی شبه ماهواره‌ها طبقه بندی شوند و عموم آنها را به این نام بخوانند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی