ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جنگ ویتنام
تکنولوژی

توفان خورشیدی عظیم عامل انفجار مین های جنگ ویتنام

اسناد نظامی قدیمی فاش شده نشان می دهند که یک توفان خورشیدی عظیم بمب های نیروی دریایی آمریکا را در جریان جنگ ویتنام منفجر کرده است. این رویداد اوایل اوت سال ۱۹۷۲ میلادی و در ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

اسناد نظامی قدیمی فاش شده نشان می دهند که یک توفان خورشیدی عظیم بمب های نیروی دریایی آمریکا را در جریان جنگ ویتنام منفجر کرده است. این رویداد اوایل اوت سال ۱۹۷۲ میلادی و در جریان دوره مختصری از فعالیت های خورشیدی رخ داده که اختلالات بزرگی را در سطح زمین رقم زد. براساس پژوهشی که به تازگی در این باره منتشر شده این توفان خورشیدی ده ها مینی که نیروی دریایی آمریکا در جنگ ویتنام در بستر دریا کار گذاشته بود را به صورت همزمان منفجر کرد.

در ماه مه سال ۱۹۷۲ میلادی نیروی دریایی آمریکا عملیاتی را برای کارگذاری مین در بستر دریا کلید زد که پاکت مانی یا پول توجیبی نام داشت. هدف از این عملیات نیز حذف مسیرهای تدارکاتی در شمال ویتنام بود. برخی از این بمب ها که شمارشان به هزاران عدد می رسید طوری طراحی شده بودند که در اثر میدان های مغناطیسی منفجر شوند و به همین خاطر این بمب ها به شدت در برابر فعالیت های خورشیدی آسیب پذیر بودند.

جنگ ویتنام

اما در ماه اوت همان سال یک توفان خورشیدی بزرگ رخ می دهد و آنطور که وبسایت آموزشی ناسا می گوید پرتوهای خورشیدی ایجاد شده در نتیجه این توفان بسیار پرقدرت بودند و فعالیت شان به بروز اختلال های گسترده در سیستم های مخابراتی آن دوران منتهی شد. پژوهشی که اخیرا در نشریه آب و هوای فضایی منتشر شده نیز به اسنادی در آرشیو جنگ ویتنام اشاره دارد که اثرات قابل توجهی را روی مینهای بستر دریا داشته اند.

طبق این پژوهش ده ها مین کار گذاشته شده در اقیانوس به صورت کاملا ناخواسته و «تقریبا همزمان» در تاریخ ۴ اوت ۱۹۷۲ میلادی دچار انفجار شدند. اسناد نظامی حاکی از آن است که نیروی دریایی آمریکا ضمن اشاره به فعالیت های خورشیدی در اوایل اوت ۱۹۷۲ میلادی توفان خورشیدی را عامل این مساله دانسته است.

در اتفاقی مشابه ۴۰۰۰ بمب دیگر نیز در نتیجه توفان خورشیدی منفجر شده بودند

این انفجارها طبق گزارشات توسط جنگنده TF-77 رهگیری شدند و ظاهرا تنها مین هایی نبودند که به واسطه فعالیت های خورشیدی دچار انفجار می شوند چراکه ظاهرا اوایل اوت سال ۱۹۷۲ میلادی نیز مجموعه ای از پرتوهای خورشیدی به شدت قدرتمند باعث انفجار بیش از ۴۰۰۰ مین حساس به میدان مغناطیسی شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی