پیروز حناچی شهردار جدید تهران شد؛ با کلیددار بهشت بیشتر آشنا شوید

پیروز حناچی شهردار جدید تهران شد؛ با کلیددار بهشت بیشتر آشنا شوید

امروز سه شنبه، ٢٢ آبان ماه، اعضای شورای شهر تهران پیروز حناچی را به سمت شهردار جدید پایتخت انتخاب کردند. به گفته هیئت رئیسه شورای شهر، آقای حناچی ١١ رای و عباس آخوندی، وزیر سابق راه، ١٠ رای به دست آوردند.

در روز یکشنبه هفته جاری، شورای شهر، آقایان عباس آخوندی و پیروز حناچی را به عنوان نامزدهای نهایی تصدی شهرداری معرفی کرده بود.

اعضای شورای شهر تهران امروز در حالی سومین شهردار پایتخت را انتخاب کردند که در کمتر از ۱۵ ماه گذشته دو شهردار و دو سرپرست، ساختمان بهشت شهرداری را ترک کرده‌اند. از زمان تشکیل شوراها در سال ۱۳۷۸، این نخستین بار است که چنین آشفتگی بی‌سابقه‌ای در مدیریت ابر شهر ۱۲ میلیونی تهران را شاهد هستیم.

محمد علی نجفی، نخستین شهردار منتخب شورای شهر، پس از کمتر از یک سال در این سمت، به دلیل بیماری در اواخر فروردین ماه سال جاری از کار کناره‌گیری کرد.

در پی استعفای آقای نجفی، با تصمیم شورای شهر سمیع‌الله حسینی مکارم، از معاونان شهردار تهران به عنوان سرپرست شهرداری برای چند هفته این سمت را تا انتخاب شهردار جدید در دست داشت.

در اردیبهشت ماه سال جاری، شورای شهر تهران محمدعلی افشانی، از معاونان وزارت کشور را به عنوان شهردار برگزید اما با تصویب قانون منع استخدام بازنشستگان و تایید اینکه این قانون شامل شهرداری نیز می‌شود، ناگزیر از این سمت کناره گرفت.

در حالی که فضای غالب در میان افکار عمومی، نخبگان سیاسی و حتی شورای شهر تهران به نفع عباس آخوندی پیش می رفت، در یک رقابت تنگاتنگ، پیروز حناچی موفق شد اکثریت آراء را به خود اختصاص دهد و شهردار جدید تهران لقب بگیرد.

حالا پس از تغییرات پیاپی شهردار و اختلافات داخلی نمایندگان شورای شهر که با انتقاد صریح محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز مواجه شده بود، این پیروز حناچی ۵۴ ساله است که پا به ساختمان بهشت می‌گذارد؛ حناچی در رشته معماری در دانشگاه تهران تحصیل کرده است. دکترای تخصصی او معماری – مرمت شهری و باز زنده سازی شهرهای تاریخی از دانشگاه تهران است.

پیروز حناچی شهردار جدید تهران
پیروز حناچی با ۱۱ رای شهردار تهران شد.

داستان انتخاب سومین شهردار تهران در دور پنجم شورا

داستان تغییر پیاپی شهرداری تهران در کمتر از ۱۵ ماه  به این شرح است، وقتی مجلس شورای اسلامی نپذیرفت محمدعلی افشانی، شهردار تهران را از شمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان معاف کند، نمایندگان شورای اسلامی شهر تهران برای انتخاب جایگزینش دست به کار شدند.

آنها در ابتدا لیستی ۳۰ نفره را تدارک دیدند. که البته این لیست بسیار شتابزده بود و سازمان اداری و استخدامی آنها را رد کرد زیرا می‌توانستند به همان سرنوشتی دچار شوند که محمدعلی افشانی. سن شماری از نامزدان پیشنهادی شهرداری طوری بود که در کمتر از سه سال بازنشسته می‌شدند.

این غربال‌گری تا جایی پیش رفت که در روز یکشنبه ۲۰ آبان ماه، اعضای شورای شهر تهران در نود و نهمین جلسه این شورا پس از شنیدن برنامه‌های ۴ نامزد شهرداری تهران یعنی آقایان کامل تقوی نژاد، پیروز حناچی، عباس آخوندی و غلامرضا انصاری، در نهایت عباس آخوندی و پیروزحناچی را به عنوان گزینه‌های نهایی انتخاب کردند.

دست آخر هم پیروز حناچی با ۱۱ رای شهردار تهران شد.

باید بدانید براساس قوانین جمهوری اسلامی ایران، پس از انتخاب شهردار توسط اعضای شورا، وزارت کشور باید گزینه معرفی شده را تایید و حکم انتصاب او را صادر کند.

شهردار جدید تهران
شنیده‌ها حکایت از آن دارد اسامی اعضای شورای شهر که به حناچی رأی دادند تا شهردار تهران شود، به شرح زیر است: محسن هاشمی، علی اعطا، حجت نظری، افشین حبیب زاده، علیخانی، شهربانو امانی، محمدجواد حق‌شناس، ابراهیم امینی، الهام فخاری، مجید فراهانی و احمد مسجدجامعی. بر اساس شنیده‌ها علی اعطا بر خلاف سایر اتحاد ملتی‌ها به حناچی رای داده و رای او تعیین‌کننده بوده است. (تابناک)

پیروز حناچی کیست؟

پیروز حناچی متولد خرداد ماه ۱۳۴۲ در شهر تهران و فارغ التحصیل اولین دوره دبیرستان مفید است.

وی ورودی ۱۳۶۳ رشته معماری پردیس هنر‌های زیبا دانشگاه تهران و فارغ التحصیل ۱۳۷۱ از دانشکده معماری، دانش آموخته و فارغ التحصیل ممتاز نخستین دوره دکتری معماری دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۸ است.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزیر راه در دولت یازدهم دانش‌آموخته معماری از دانشگاه تهران و فارغ‌التحصیل دکتری تخصصی مرمت شهری و باززنده سازی شهر‌های تاریخی است.

حناچی در تاریخ بیست و پنجم مهر ماه ۱۳۹۶ طی حکمی از سوی محمدعلی نجفی، شهردار تهران به سمت معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران منصوب گردید.

پیروز حناچی در دولت اول سیدمحمد خاتمی، معاون نظام مهندسی و اجرای ساختمان وزیر مسکن و شهرسازی و نخستین رئیس مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی معماری و شهرسازی و در دولت دوم اصلاحات، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی بوده است.

همچنین پیروز حناچی در دولت اول و دوم سید محمد خاتمی در فاصله سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴ به عنوان دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خدمت کرده است.

پیروز حناچی در حال حاضر رئیس نهاد جهانی غیردولتی فرهنگی دوکومومو در ایران است.

وی همچنین با حکم رئیس جمهور حسن روحانی، یکی از چهار عضو حقیقی شورای عالی میراث فرهنگی کشور است.

شهردار جدید تهران دانش آموخته و فارغ التحصیل ممتاز نخستین دوره دکتری معماری دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۸ است.

حناچی رساله خود را با عنوان «مبانی نظری مرمت شهری در شهر‌های تاریخی ایران» دفاع کرد.

وی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشکده معماری دانشگاه تهران است.

شهردار جدید تهران دانشیار پایه ۲۳ است و تعداد زیادی مقاله را در زمینه‌های مرمت، مرمت بافت‌های با ارزش شهری و روستایی و همچنین تجربیات مرمت شهری در ایران و جهان ترجمه کرده است. همچنین ترجمه کتاب‌های متعددی در زمینه میراث جهانی و تئوری مرمت با ترجمه حناچی از سوی موسسه چاپ و انتشار دانشگاه تهران منتشر شده است؛ و مجلات علمی و پژوهشی داخل و خارج کشور است. وی همچنین اجرای تعداد زیادی از طرح‌های پژوهشی دانشگاه را به عهده داشته است.

برنامه پیروز حناچی برای شهرداری تهران چیست؟

برنامه‌های پیروز حناچی با شعار «تهران شهری برای همه» تدوین شده است.

پیروز حناچی، در برنامه خود از کاهش سهم درآمد شهرداری از محل صدور پروانه‌ها سخن گفت و ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری را یکی از چالش‌های مهم شهرداری تهران عنوان کرد. به گفته وی تنها ۲۵ درصد کل درآمد شهرداری تهران از درآمدهای پایدار است.

از نظر وی سهم پایین حمل و نقل عمومی زیبنده شهر تهران نیست و گسترش شبکه حمل و نقل عمومی و مناسب‌سازی شهر برای گروه‌های خاص از دیگر برنامه‌های او برای شهرداری خواهد بود.

حناچی همچنین از در اولویت قرار گرفتن پسماند و الگوی تولید زباله گفت و اذعان داشت که «تفکیک زباله‌ها باید از خانه‌ها آغاز شود» و از تغییر شیوه جمع آوری زباله سخن گفت.

پیروز حناچی در جلسه علنی شورای شهر تهران در جریان ارائه برنامه‌های خود گفت:

«در ارز یابی‌های انجام شده چالش‌های آلودگی هوا، آلودگی آب، عدم توازن منطقه‌ای، وجود ترافیک، عدم عدالت و برخورداری از خدمات شهر، عدم توجه به بافت فرسوده به عنوان اصلی ترین چالش های شهر مورد توجه بوده است. مهمترین برنامه‌ام در این حوزه، کاهش آلودگی ناشی از تردد وسایط نقلیه، تکمیل شبکه فاضلاب، هدایت و بهره برداری از آبهای سطحی و احیای قنات‌هاست.»

او همچنین در حوزه رفع چالش ترافیک و ایجاد نظام دسترسی مناسب گفت:

«در حال حاضر سهم حمل و نقل عمومی تا ۱۹ درصد است که این عدد باید به ۲۵ درصد افزایش یابد.»

مطالب مرتبط
۲ نظر

ورود

  • صادق آبان ۲۲, ۱۳۹۷

    لطفا فارق از هر موضوعی، به کشورت خدمت کن؛ بذار آیندگان از شما به عنوان تنها کسی که در این ۲-۳ دولت اخیر کار انجام داده و باعث پیشرفت کشور شده یاد کنند.

  • مجید آبان ۲۲, ۱۳۹۷

    میدونی علت این آشفتگی بی سابقه چیه؟ که حتی بعد از این همه آشفتگی، هنوز نتونستن درست ۳۰ تا کاندیدا که بازنشست نباشن انتخاب کنن؟!
    به خاطر تکرار کردن لیست پولی! به خاطر حماقت در انتخاب!