ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مقصد مریخ نورد اگزومارس در مریخ مشخص شد

گزارش شده که هم اکنون ماموریت جدیدی برای مریخ‌نورد اگزومارس که به کشور های روسیه و اروپا تعلق دارد، تعیین شده است. دانشمندان گروه Landing Site Selection Working Group واقع در شهر لستر انگلیس مدعی ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰

گزارش شده که هم اکنون ماموریت جدیدی برای مریخ‌نورد اگزومارس که به کشور های روسیه و اروپا تعلق دارد، تعیین شده است. دانشمندان گروه Landing Site Selection Working Group واقع در شهر لستر انگلیس مدعی شده اند که این ربات جستجوگر قرار است روی منطقه‌ای به نام Oxia Planum در سیاره‌ی مریخ فرود آید. گفته شده این منطقه منبعی غنی از آهن و منیزیم به شمار می‌رود و محل مناسبی برای شروع پروژه تحقیقاتی روی سیاره سرخ محسوب می‌شود.

محققان ۴ سال است که در حال بررسی گزینه‌های موجود برای فرود روی مریخ هستند تا پس از کسب مجوز لازم از آژانس‌های فضایی اروپا و روسیه، بالاخره مریخ نورد اگزومارس را راهی فضا کنند. حال اگر این مختصات توسط آژانس‌های یاد شده رد شود، آنها مجبور می‌شوند محل دیگری بنام  Mawrth Vallis به عنوان مقصد اگزومارس انتخاب نمایند که شمال Oxia قرار گرفته است.

آژانس فضایی اروپا با توجه به تجربیات گذشته می‌داند که فرود آورند ربات‌های کاوشگر روی سیاره مریخ بسیار عمر خطیر و سختی است چرا که سال ۲۰۱۶ میلادی سطح‌نشین EDM اسکیاپارلی نام داشت، هنگام فرود با سریعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت به سطح سیاره سرخ برخورد کرد و نابود شد. به همین دلیل اکنون ماژول ایستایی برای سیستم فرود مریخ نورد طراحی شده می‌تواند کارایی آن را آزمایش نماید.

حال کارشناسان با بررسی های متعدد خود متوجه شدند که منطقه Oxia Planum به علت سطح مطلوبش برای فرود، مناسبترین گزینه بود و احتمال برخورد و نابودی مریخ نورد را به شدت پایین می‌آورد. همچنین سنگ‌های فراوان موجود در متریال سطح این منطقه نشان می‌دهد که زمانی در این محل آب جریان داشته و ربات جستجوگر می‌تواند و پس از فرود سریعاً آزمایش‌های خود را شروع کند و دیتای مورد نیاز را مخابره نماید.

اگزومارس با اینکه سال ۲۰۱۶ سطح نشین خود را از دست داد اما موفق شدن اولین قسمت ماموریت خود را با موفقیت به انجام برساند و ماهواره‌ای ارتباطی-تحقیقاتی خود را در مدار مریخ قرار دهد. حال اگر تمامی اتفاقات طبق برنامه جلو رود، مریخ نورد یاد شده می‌تواند سال ۲۰۲۰ میلادی سطح سیاره‌ی سرخ را لمس نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی