ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استارلینک
علمی

شبیه سازی کامپیوتری از طرح استارلینک ایلان ماسک [تماشا کنید]

در میان صدها ایده جالب ایلان ماسک پروژه استارلینک شاید یکی از جالب ترینشان باشد که البته بارها و بارها به تعویق افتاده. قرار است که به لطف این پروژه شبکه ای متشکل از هزاران ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

در میان صدها ایده جالب ایلان ماسک پروژه استارلینک شاید یکی از جالب ترینشان باشد که البته بارها و بارها به تعویق افتاده. قرار است که به لطف این پروژه شبکه ای متشکل از هزاران ماهواره (که طبق پیش بینی ماسک تا میانه های سال ۲۰۲۰ وارد مدار زمین می شوند) بخش عمده زیرساخت لازم برای حمل ترافیک اینترنت جهانی را تامین نمایند. اما اگر می خواهید بدانید این برنامه تا چه اندازه عملیاتی است و قرار است چگونه اجرایی شود از شما دعوت میکنیم ادامه این مطلب را تا انتها بخوانید.

مارک هندلی پروفسور سیستم های شبکه ای دپارتمان علوم رایانه کالج سلطنتی لندن اخیرا با استفاده از یک موتور گیم سه بعدی نوعی شبیه ساز دقیق از پروژه استارلینک تهیه کرده تا دیگران را بیشتر با زوایای مختلف این طرح آشنا نماید.

خودش در اینباره می گوید:

من قبلا هم شبیه ساز شبکه ساخته ام اما معمولا با استفاده از موتور گیم اقدام به این کار نمی کردم. اما در این مورد خاص تصویرسازی از مجموعه ماهواره های مد نظر ماسک (برای آنکه درک بهتری از ماجرا داشته باشیم) اهمیت بالایی داشت. امکان مشاهده یک رویداد درک بهتری از آن را برایتان رقم خواهد زد. با در نظر داشتن جزئیات پایین این شبیه سازی ها، مشکل عمده معمولا هندسه سه بعدی است که خوشبختانه یک موتور بازی به بهترین نحو می تواند این مشکل را حل کند.

هندلی می گوید زمانی که در مورد امیدهای ماسک برای پروژه استارلینک شنیده به شدت تحت تاثیر آن قرار گرفته هرچند که سوالات بی پاسخ متعددی نیز در ذهنش شکل گرفته اند. برای مثال نمی دانسته که آیا واقعا می شود هزاران ماهواره در مدار پایینی زمین را به یک شبکه متصل کرد به نحوی که مسیر طی شده توسط آنها به اندازه کافی مستقیم باشد (هرچند که در وهله نخست باید این ماهواره ها ۱۱۰۰ کیلومتر به سمت بالا حرکت کنند). او همچنین پرسش هایی در مورد ظرفیت شبکه داشت به خصوص بعد از مقایسه آن با تکنولوژی های متعارف دیگر نظیر فیبر نوری.

نظر هندلی در مورد عملیاتی بودن طرح ماسک چیست؟

خودش در اینباره می گوید: بله فکر می کنم که این ایده کاملا عملیاتی است. البته که این کار دشواری هایی دارد اما اسپیس ایکس تمام تلاش خود را می کند تا همزمان در حوزه های مختلف تکنولوژی پیشرفت نماید. استفاده آنها از اتصال های بیسیم مرحله ای برای ارسال پرتوهای کوچک به ماهواره ها یا دریافت شان، قطعا پیشرفت های قابل توجهی را در صنعت ایجاد خواهد کرد. این البته یک تکنولوژی شناخته شده است اما کاری که اسپیس ایکس انجام می دهد واقعا چالش برانگیز است. استفاده از لینک های لیزری میان ماهواره ها تکنولوژی نسبتا ناشناخته ایست. بله سازمان فضایی اروپا پیشتر عملیاتی بودن آن را نشان داده بود اما اسپیس ایکس نیازمند آن است که اهداف بیشتری را در مدار دنبال کند (هزاران ماهواره) و نرخ داده بیشتری را در این شبکه منتقل نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۲۳ آبان ۱۳۹۷

    هر موقع دیجیاتو خبر از پروژه استارلینک میگذاره هیجان زده میشم خیلی منتظرم تا عملیاتی بشه

  • هادی
    هادی | ۲۳ آبان ۱۳۹۷

    چه پروژه جاه طلبانه ای،وقتی کابل فیبر نوری هست چه به این کارای پر خرج.
    به نظرم بهتر این برنامرو تلفیقی کنه با فیبر نوری اینطوری کمترم لازمه ماهواره بفرسته هوا و دور زمینو شلوغ کنه،بعضی وقت ها از تلفیق و ترکیب خیلی چیز های بهتری بیرون میاد،مثلاً مثل کیک که ترکیب شیرو گندُمو خامه اُو شِکرو شُکلاتو،وای نگو رفتم کیک بخورم!

  • herogame
    herogame | ۲۳ آبان ۱۳۹۷

    وااو ?

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۲۳ آبان ۱۳۹۷

    «اما در این مورد خاص تصویرسازی از حرکت صورت فلکی (برای آنکه درک بهتری از ماجرا داشته باشیم) اهمیت بالایی داشت»
    الان اینجا کانستلیشن فکر نکنم صورت فلکی معنی بده،بلکه منظورش مجموعه ای از اون ماهواره هاست ک با خط به هم وصل شدن و در فیلم هم مشخصه.اصلا صورت فلکی ذکر نشده بود.

مطالب پیشنهادی