ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان از احتمال برخورد طوفان ماده تاریک با زمین خبر می‌دهند

اخترشناسان از نزدیکی یک طوفان ماده تاریک خبر می دهند که در مسیر خود در کهکشان راه شیری با زمین نیز برخورد خواهد داشت. البته نیاز به نگرانی نیست و این طوفان هیچ خسارتی به ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

اخترشناسان از نزدیکی یک طوفان ماده تاریک خبر می دهند که در مسیر خود در کهکشان راه شیری با زمین نیز برخورد خواهد داشت. البته نیاز به نگرانی نیست و این طوفان هیچ خسارتی به بار نخواهد آورد، اما امکان مطالعه بهتر ماده تاریک را فراهم خواهد کرد.

همان طور که احتمالاً می دانید، بر اساس آزمایشات و مدل های پذیرفته شده برای توصیف گیتی، مواد معمولی (از جنس اتم ها) تنها حدود 4 درصد از جرم کیهان را تشکیل می دهند و تقریباً 25 درصد آن نیز از ماده تاریک ساخته شده است. مابقی جرم جهان هستی هم از انرژی تاریک ناشی شده که ماهیت واقعی دو مورد اخیر، همواره در هاله ای از ابهام بوده است.

ماهیت واقعی ماده تاریک هنوز مشخص نشده است

طوفان مورد بحث نیز که قرار است به شناخت بهتر ماده تاریک کمک کند، از رشته ستاره ای «S1» سرچشمه گرفته که در مسیر حرکت خود، با منظومه شمسی برخورد خواهد کرد. لازم به ذکر است که رشته های ستاره ای در واقع باقیمانده برخورد کهکشان های کوچک با کهکشان راه شیری هستند که حالا به صورت رشته های بلندی از ستارگان حول مرکز کهکشان می چرخند.

همچنین جالب است بدانید که منظومه شمسی با سرعت 230 کیلومتر در ثانیه به رشته ستاره ای S1 نزدیک می شود و طوفان ماده تاریک نیز تقریباً با دوبرابر سرعت (500 کیلومتر در ثانیه) در حال نزدیک شدن به ماست.

طوفان ماده تاریک

همان طور که قبلاً اشاره شد، ماهیت واقعی ماده تاریک هنوز مشخص نیست اما دانشمندان تا کنون عوامل مختلفی از جمله ذرات سنگین با برهم کنش ضعیف، ذرات سنگین با برهم کنش گرانشی و اکسیون ها را به عنوان ذرات تشکیل دهنده ماده تاریک مطرح کرده اند.

در این بین ابزارهایی هم برای تشخیص ذرات مورد اشاره توسعه یافته که در سراسر کره زمین نصب شده اند. البته به گفته دانشمندان، تشخیص دهنده های «ذرات سنگین با برهم کنش ضعیف» در طوفان ماده تاریک پیش رو چندان کارآمد نخواهند بود و امید آنها بیشتر به ابزارهای تشخیص اکسیون است.

گفتنی است با توجه به نقش غالب ماده تاریک و انرژی تاریک در گیتی، پی بردن به ماهیت آنها از اهمیت بسیار بالایی برای علم برخوردار است و می تواند دیدگاه ما را نسبت به آنچه جهان هستی می نامیم، تغییر دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • قل مراد
    قل مراد | ۲۴ آبان ۱۳۹۷

    منابع رو هم لطفا اضافه کنید به مطلب. ممنون از زحماتتون

مطالب پیشنهادی