ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

اسپانیا به دنبال ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی از سال 2040

کشورهای اروپایی سیاست های سفت و سختی را در قبال خودروهای درون سوز بنزینی و دیزلی در پیش گرفته و قصد دارند در عرض چند دهه آینده فروش چنین مدل هایی را ممنوع کنند. نروژ، ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۵ آبان ۱۳۹۷ | ۱۶:۴۵

کشورهای اروپایی سیاست های سفت و سختی را در قبال خودروهای درون سوز بنزینی و دیزلی در پیش گرفته و قصد دارند در عرض چند دهه آینده فروش چنین مدل هایی را ممنوع کنند. نروژ، فرانسه و انگلیس سه کشور مهم هستند که چشم اندازهایی را در این راستا ترسیم کرده اند.

حال خبر می رسد مقامات اسپانیا نیز به این جمع پیوسته و در نظر دارند فروش خودروهای وابسته به سوخت های فسیلی را ممنوع اعلام کنند.

این تصمیم بخشی از طرح اسپانیایی ها برای کاهش تولید گازهای آلاینده تا سال 2050 محسوب می شود. این طرح که سه شنبه رسانه ای شده، در قالب یک پیش نویس در اختیار وزارت محیط زیست اسپانیا قرار گرفته است.

5e35b753-spain-considering-banning-diesels-2

بر اساس قوانین مرتبط با تغییرات آب و هوایی و بهره برداری از انرژی های نو، ماتادورها به دنبال این هستند که فروش خودروهای وابسته به سوخت های فسیلی را تا سال 2040 ممنوع کنند. جالب اینکه خودروهای هیبریدی نیز مشمول این قوانین می شوند. روشن است که با کنار گذاشته شدن خودروهای درون سوز، عرصه برای مدل های الکتریکی گسترش خواهد یافت.

ماتادورها بهره برداری از انرژی های پاک را نیز در دستور کار قرار داده و خواهان این هستند که تا سال 2050 تمامی برق مورد نیاز خود را از منابع تجدیدپذیر بدست بیاورند. در صورت تحقق این مساله، میزان تولید گازهای گلخانه ای در این کشور در مقایسه با سال 1990 تا 90 درصد کاهش خواهد یافت.

اقدامات اسپانیایی ها در جهت همخوانی با اهداف تعیین شده در معاهده پاریس انجام می شوند. خانم ترسا ریبرا (Teresa Ribera) وزیر محیط زیست اسپانیا در این باره گفته:

پیشنهاد ما بر اینست که در یک دهه آینده میزان گازهای گلخانه ای اسپانیا به اندازه یک سوم رقم کنونی تقلیل پیدا کند. ما این امر را یک هدف بین المللی در نظر گرفته و می خواهیم نشان دهیم که در مقابله با تغییرات آب و هوایی عزمی جدی داریم.

در صورت تصویب این پیش نویس، اسپانیا یارانه های مربوط به سوخت های فسیلی را حذف کرده و به صدور مجوز برای ایجاد زیرساخت های جدید نفتی و بنزینی پایان خواهد داد؛ همچنین تمام عملیات مرتبط با این سوخت ها باید تا سال 2040 خاتمه داده شوند.

ماتادورها می خواهند در عرض 10 سال آینده، هر ساله به اندازه حداقل 3000 مگاوات پنل خورشیدی و توربین های بادی نصب کنند. آنها همچنین قصد دارند با انجام تحقیقاتی راه های قطع وابستگی این کشور به نفت، بنزین و زغال سنگ را بررسی نمایند. به منظور زمینه سازی این اتفاقات سبز، برنامه هایی برای آموزش مجدد کارگران شاغل در صنایع مرتبط با سوخت های فسیلی تدوین خواهد شد.

سیاست های جدید اسپانیا تنها به صنایع و وسایل نقلیه محدود نمی شود. این کشور در نظر دارد خانه های شهروندان را نیز از لحاظ مصرف انرژی بهینه سازی کند. بین سال های 2021 و 2030، هر ساله 100 هزار واحد از منازل اسپانیایی ها که در "گروه های آسیب پذیر" طبقه بندی شده اند، مورد توجه ویژه قرار خواهند گرفت.

از ابتدای سال 2025 نیز تمامی خانه های نوساز باید از لحاظ مصرف انرژی صفر باشند، موضوعی که احتمالا به عدم وابستگی خانه ها به سوخت های فسیلی اشاره دارد. این طرح خانه های دولتی که به شهروندان اجاره داده می شوند را نیز در بر می گیرد.

در زمان فعلی هیچ یک از موارد یاد شده قطعی نیستند. پارلمان اسپانیا باید از طرح پیشنهادی وزارت محیط زیست حمایت نموده و آن را نهایی کند. از آنجایی که حزب حامی آقای پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا، جزو اقلیت پارلمان به شمار می رود، احتمالا فرایندهای مرتبط با نهایی شدن طرح مورد بحث، زمان بر خواهند بود.

علاوه بر این دولت اسپانیا به برنامه انرژی و آب و هوای یکپارچه ملی و استراتژی گازهای آلاینده کم نیاز دارد تا بتواند این طرح را به قانون تبدیل کند. در هر حال برخی منتقدان شانس زیادی را برای تصویب این طرح متصور نیستند.

22f54775-spain-considering-banning-diesels-1

به هر ترتیب برداشتن چنین گامی از سوی اسپانیا، آن هم در زمانی که بسیاری از کشورهای جهان در حال گسترش زیرساخت های مربوط به بهره برداری از سوخت های فسیلی هستند، اقدامی شجاعانه به حساب می آید. چنانچه این اقدام موفقیت آمیز باشد، شاید سایر کشورها نیز به تقلید از اسپانیا رو بیاورند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی