ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کاوشگر فرصت احتمالا برای همیشه از کار افتاده است

روز گذشته یکی از آنتن‌های فضایی ناسا سیگنالی را دریافت کرد که امیدها را برای سرپا بودن مریخ نورد فرصت زنده می‌کرد. این کاوشگر چندی پیش در یک طوفان گرد و غبار گرفتار شد و ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۲۵ آبان ۱۳۹۷ | ۲۳:۵۹

روز گذشته یکی از آنتن‌های فضایی ناسا سیگنالی را دریافت کرد که امیدها را برای سرپا بودن مریخ نورد فرصت زنده می‌کرد.

این کاوشگر چندی پیش در یک طوفان گرد و غبار گرفتار شد و همین قضیه اجازه نداد پنل‌های فرصت نور خورشید لازم برای شارژ باتری را دریافت کند. از آن زمان، ناسا تلاش‌های زیادی را برای ارتباط با او انجام داده که همگی آن‌ها ناموفق بوده‌اند.

به تازگی اکانت توییتری که اطلاعات مربوط به کاوش‌های فضایی را مخابره می‌کند توییتی در مورد احتمال بازگشت دوباره فرصت منتشر کرده. در آن زمان هنوز مشخص نبود که دیتا دریافتی چه اطلاعاتی را درون خود جای داده است.

مریخ نورد فرصت

البته یکی از مسئولان ارشد پرواز‌های فضایی ناسا اعلام کرده که این سیگنال دریافتی احتمالا مربوط به فضاپیما و کاوشگرهای دیگری بوده و ربطی به فرصت ندارد. مدتی بعد از گفته‌ها او، ناسا هم به صورت رسمی تایید کرد که سینگال دریافت شده به مریخ نورد فرصت ربط ندارد.

مریخ نورد محبوب ناسا ۲۰ خردادماه به خاطر توفان‌های شدید مریخ به سکوت رفت و ناسا پیش از این امیدوار بود که با پایان یافتن این توفان‌ها، فرصت دوباره به کار خود ادامه دهد.هنوز مشخص نیست که آیا این کاوشگر دوباره قادر به فعالیت خواهد بود یا نه ولی از آنجایی که احتمالاً باتری های آن به اندازه ای تخلیه شده اند که موجب کاهش ظرفیت دائمی‌شان شده، احتمالاً او دیگر مانند گذشته قادر به اکتشاف نیست.

مریخ نورد فرصت در سال 2004 برای ۹۰ روز مریخ پیمایی آن هم فقط به اندازه ۶۰۰ متر طراحی شده بود اما توانست مدت زمان بسیار بیشتری به ماموریت خود ادامه دهد. این کاوشگر رکورد جهانی مسیر طی شده در خارج از زمین که پیش از این متعلق به ماه‌نورد لونوخد 2 شوروی بود را هم شکست. یکی از کشف‌های بزرگ این کاوشگر به تایید حضور آب در مریخ باستان برمی‌گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی