ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پیام‌ رسان‌ های پرداختی
تکنولوژی

در نشست اپلیکیشن‌های پیام‌رسان‌های پرداختی مطرح شد: رقابت با مدل‌های خارجی می‌توانست باعث پیشرفت شود

فرامرز خالقی، مدیرعامل سابق سداد در نشست پیام‌رسان‌ها و نقش آنها در پرداخت که در نمایشگاه تراکنش ایران برگزار شده بود، ضمن ابراز تاسف از فیلتر تلگرام گفت که اگر وی‌چت و وایبر هنوز در ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۵ آبان ۱۳۹۷ | ۲۰:۱۱

فرامرز خالقی، مدیرعامل سابق سداد در نشست پیام‌رسان‌ها و نقش آنها در پرداخت که در نمایشگاه تراکنش ایران برگزار شده بود، ضمن ابراز تاسف از فیلتر تلگرام گفت که اگر وی‌چت و وایبر هنوز در ایران فعال بودند و در کنار آنها تلگرام نیز حضور داشت، پیام‌رسان‌های داخلی جایی در عرصه نداشتند. در همین نشست «امیر حسین داودیان» نیز ضمن تایید این موضوع تاکید کرد که وجود نبود رقبای خارجی باعث شده که برنامه‌های ایرانی بتوانند خودی نشان دهند و همچنین فعلا بیشتر به مسائل سیاسی نزدیک شده‌اند تا کارکرد و ماهیت حقیقی‌شان یعنی تکنولوژی.

ٓخالقی در این نشست عنوان کرد که باید فهمید مردم چه می‌خواهند تا بتوان به آنها پاسخ داد و درک نکردن درخواست‌های مردم در زمینه‌های اقتصادی و پرداخت و راه خود را پیش گرفتن را اشتباه دانست. او معتقد است که فعالین این حوزه باید بدانند بانکداری به کجا می‌رود تا بتوانند در آن پیشرفت کنند:

«ما در برخی از تکنولوژی‌ها عقب ماندیم و از روی آنها پریدیم، مثلا تلویزیون‌های کابلی آنقدر در ایران نیامد که در حال حاضر در دنیا در حال از بین رفتن است و خود ما هم یکراست وارد حوزه تلویزیون‌های اینترنتی شدیم. سر بانکداری الکترونیک و دیجیتال هم حدودا همچین چیزی در حال رخ دادن است و ما از بانکداری الکترونیک باید گذر کنیم تا به بانکداری دیجیتال برسیم.»

پیام‌رسان‌ های پرداختی

خالقی رقابت سالم با اپلیکیشن‌های خارجی را یکی از موارد قوی‌تر شدن تمامی سامانه‌های آنلاین بومی از جمله پیم رسان‌ها دانست و اذعان داشت که تا چند سال آینده بیش از ۲.۵ میلیارد کاربر پیام‌رسان در دنیا وجود خواهند داشت که باید دید چه چیزی می‌خواهند: «تحقیقات در ایران نشان می‌دهد که کاربران امنیت، سعولت و سرعت را می‌خواهند و باید تمام این موارد برای آنها فراهم شود.»

به گفته خالقی پیام‌رسان‌ها امروزه نقش ROBO را ایفا می‌کنند: Research Online Buy Offline. این بدین معناست که می‌توان با چنین برنامه‌هایی مطالعات قبل از خرید و مشاورات لازم را گرفت و سپس به مغازه رفت و خرید خود را انجام داد.

او در ادامه صحبت‌های خود تاکید داشت ه خدمات P2P (پرداخت فرد به فرد) در حال حاضر با استقبال خوبی مواجه شده و کاربران چنین برنامه‌هایی ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته رشد پیدا کرده‌اند. خالقی باور دارد که این حوزه در دنیا به زودی چرخش مالی ۶ بیلیون دلاری خواهد رسید و این حوزه اقتصادی را بهترین نوع پرداخت در اپلیکیشن‌های پیام رسان معرفی کرد.

«رستم گشتاسبی» مدیرعامل سابق به پراخت ملت نیز اپ‌های پرداختی را به دو دسته اپلیکیشن‌های پرداخت مستقیم و Social‌ تقسیم کرد و مدل دوم را پیام‌رسان‌هایی خواند که قابلیت پرداخت را هم دارند: «شبکه‌ها در بستر خود دایم در حال رد و بدل کردن اطلاعات هستند و برخی از این اطلاعات نیز به بخش مالی برمی‌گردند. روز به روز هم نقش بانک‌ها و  P2Pها پررنگ تر می‌شود و باید آنها را بیشتر دریابیم.»

«میثم صالحی» مدیرعامل سابق پیام رسان سروش نیز در این نشست چهار رکن را برای پیام‌رسان‌هایی که قصد موفقیت در بازار آینده را دارند متصور شد و آنها را چنین بیان کرد: «حوزه پیمنت و پرداخت را پوشش دهند چرا که در آینده کسب‌وکارها نقش پررنگی خواهند داشت، سیستم احراز هویت خود را قوی و تقویت نمایند، استریمینگ داشته باشند و از همه‌ مهم‌تر روی رکن اصلی و رسالت اصلی خودشان یعنی قابلیت پیام‌رسان خلاقیت به خرج دهند. همچنین دو حوزه VR و AR که نسبتا در این مقوله جدید هستند را نباید فراموش کرد. »

او معتقد است که در ایران هم پیام‌رسان‌ها به سمت موضوعات پرداخت رفتند و برای نمونه اپلیکیشن سروش را مثال می‌زند ولی باور دارد که سایه‌های سیاسی و اجتماعی روی این پیام‌رسان‌ها مانع پیشرفت آنها در حوزه‌های مختلف شده است.

پیام‌رسان‌ های پرداختی

«محمد صمدی» مدیرعامل سابق شرکت توسعه نوآوری شهر هم از قابلیت پرداخت نادیدنی نام آورد که با اپیلیشکن‌های پیام رسان با قابلیت پرداخت، شدنی هستند و بهترین نقطه نطفه‌گذاری برای رسیدن به این امر را پیام‌رسان‌ها دانست. او به چین اشاره می‌کند و صحبت‌های خودش را چنین ادامه می‌دهد: «تا قبل از فراگیر شدن وی‌چت، چین بیشترین چرخش نقدینگی فیزیکی را نسبت به جمعیت خود در دنیا داشت و بعد از جا انداختن وی‌چت و سیاست‌های درست دولت در قبال این پیام‌رسان، حالا توانسته این موضوع را عملا حذف کند و پرداخت نامرئی را مستقیما وارد زندگی شهروندانش کند.»

او باور دارد که کار کردن در حوزه اپلیکیشن‌های پیام رسان مثل راه رفتن روی لبه تیغ است و مثال قابلیت Match Making را می‌آورد که به علت تداخل با فرهنگ و سیاست‌های ایرانی در کشور قابل اجرا نیست ولی گاهی بیشترین نقش را در توسعه یک پیام‌رسان در دنیا دارد: «همچنین محدودیت‌های دیگر داخلی مثل الزام فعالیت در شبکه شتاب وجود دارد که اپ‌های پیام‌رسان پرداختی را محدود می‌کند. در حال حاضر پیام رسان و شبکه اجتماعی موفقی در داخل کشور وجود ندارد از این رو بانک ها نیز به خاطر محدودیت استفاده از شبکه های اجتماعی و پیام رسان های خارجی قادر به استفاده از این فناوری ها در ارائه محصولات خود نیستند.»

«امیر حسین داودیان»معاون شرکت پرداخت الکترونیک سداد نیز با اشاره به عدم فعالیت شرکت‌های خارجی در کشور، این امر را زمینه رشد مدل‌های بومی دانست و ضمن انتقاد نسبت به این مساله اظهار داشت که اگر رقبای خارجی بودند، رقابت بهتر و قوی‌تری را شاهد بودیم:

«افرادی که در حوزه پیام رسان های موبایلی فعالیت دارند باید از خلاقیت و توانمندی‌های خودشان استفاده کنند وگرنه کپی‌ کردن و تقلید کردن از برنامه‌های خارجی راهی به جا نمی‌برد. آنها باید از ضعف ها و نقاط قوت خود مطلع شوند و درصدد رفع ضعف ها برآیند.»

پیام‌رسان‌ های پرداختی

داودیان با اشاره به تفاوت‌های حاکم در نظام بانکداری پرداخت ایران و خارج اذعان داشت که در خارج کشور، فعالان حوزه بانکی با مدیریت صحیح یک ترند را به وجود می‌آورند اما در ایران ما روی ترندهای خلق شده حرکت می‌کنیم و آینده را بر اساس آنها تنظیم می‌کنیم، نه بر اساس ترندهایی که می‌توانیم تولید کنیم:

«اپ‌های پراخت هم چنین مسیری را طی می‌کنند و البته کمی تا قسمتی بهتر. در بحث پیام‌رسان‌ها درآمد مالی زیادی وجود ندارد مگر اینکه حوزه پرداخت به آن وارد شود و چه بهتر که در این حوزه خودمان شروع به تولید ترند کنیم نه آنکه بر اساس الگوهای جهانی پیش آمده حرکت کنیم.»

او فین‌تک‌ها را بهترین بازیگران این عرصه در حال حاضر دانست و باور دارد که نقص‌های سیستم در بانکداری و پرداخت توسط آن یافت شده و در حال رفع شدن هست: «اپیلیشکن‌ها در حال حاضر تبدیل به غول‌های بزرگی در دنیا شدند و می‌توان به آنها به چشم غول‌های اقتصادی و سیاسی هم نگریست.»

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • herogame
    herogame | ۲۶ آبان ۱۳۹۷

    تناقض و پارادوکس موج میزنه!

مطالب پیشنهادی