ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

آیا پابجی مرده است؟

عرصه هنر و به خصوص هالیوود در طول تاریخ ستاره‌های زیادی را به خود دیده‌ است که به سرعت افول کرده‌اند. آرتیست‌های جذاب و هنرمندی که ناگهان تبدیل به ستاره‌هایی پر نور و درخشان شدند، ...

محمد امین بهتوئی
نوشته شده توسط محمد امین بهتوئی | ۲۶ آبان ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

عرصه هنر و به خصوص هالیوود در طول تاریخ ستاره‌های زیادی را به خود دیده‌ است که به سرعت افول کرده‌اند. آرتیست‌های جذاب و هنرمندی که ناگهان تبدیل به ستاره‌هایی پر نور و درخشان شدند، اما طاقت نیاوردند و سوختند و سقوط کردند. زمان درخشش این ستاره‌ها، زمان درآمدزایی و سرمایه‌گذاری و تعریف و تمجید بود و زمان سقوطشان مملو از توهین و تحقیر و بی‌توجهی‌ها. پابجی (PUBG) ستاره صنعت بازی‌سازی بود، ستاره‌ای که این روزها رو به خاموشیست.

سوال اصلی اینجاست، چه شد که برنده جایزه برترین بخش چند نفره از TGA 2017 نتوانست صدر نشینی و موفقیت خود را ادامه دهد و پسرفت کرد؟ در این مقاله به بررسی تمام دلایل و عواملی می‌پردازیم که موجب شدند Player’sUnknown Battlegrounds یا به اختصار پابجی از عرش به فرش سقوط کرده و حال و روز خوبی نداشته باشد.

پابجی

سال 2017 برای صنعت بازی‌سازی سالی عجیب و غیرمنتظره بود. درحالیکه بازی‌های بزرگ و پرهزینه مانند COD World War II یا استاروارز بتل‌فرانت 2 به شدت توسط کاربران کوبیده‌ می‌شدند و خبری از یک انتشار بزرگ و موفق نبود، عرضه دو بازی از دو استودیو نه چندان مشهور ورق را برگرداند و تمام معادلات را به هم زد.

پابجی توسط Bluehole و فورتنایت توسط اپیک‌گیمز با سبک بتل رویال منتشر شدند و همچون یک سونامی سهمگین صنعت بازی‌سازی را فرا گرفتند. طولی نکشید تا رکوردها شکسته شدند و تیتر اول تمام مجلات و وبسایت‌های مرتبط با تکنولوژی مملو از مطالبی درخصوص این سبک تازه بال و پر گرفته و موفقیت دور از انتظار آن شد.

درهمین هیاهو بود که منتشر شدن خبری کوتاه شوک بزرگی را به تمام کاربران وارد کرد. برندن گرین، کارگردان خلاق پابجی در حساب توییتر خود اعلام کرد که این بازی با ثبت رکورد 1,342,857 بازیکن آنلاین بطور همزمان رکورد پیشین 1,295,114 نفری Dota 2 را شکسته است. رکوردی که تنها هشت روز پس از رسیدن به یک میلیون بازیکن همزمان شکسته شد، یعنی 35 درصد افزایش کاربر در عرض هشت روز!

موفقیت باورنکردنی پابجی در جذب کاربران و افزایش روزانه تعداد کاربرانی که به طور همزمان در حال تجربه بازی بودند توقف ناپذیر بود. طولی نکشید تا یکی از بزرگ‌ترین رکوردهای تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی توسط پابجی ثبت شود.

آمار و ارقام پابجی که نشان دهنده افت چشمگیر بازی در چند ماه اخیر است

شروع سال 2018 با ثبت رکورد 3,236,027 کاربر آنلاین بصورت همزمان و همچنین میانگین بازیکن 1,584,886 نفری برای پابجی همراه بود. رکوردی که قطعا سالیان سال در دستان این بازی خواهد بود و شکسته شدن آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

همین نقطه، یعنی ژانویه 2018 تبدیل به نقطه شکست پابجی شد. گلوله شلیک شده از اسلحه بلوهول به بالاترین ارتفاع ممکن رسید و چرخید و رو به پایین حرکت کرد. پابجی همانطور که به سرعت بالا رفته بود، به سرعت سقوط کرد و طی یک ماه 193,871 بازیکن را از دست داد تا روند کاهش بازیکنانی که به صورت همزمان پابجی را تجربه می‌کردند و میانگین بازیکنان ماهانه آن استارت بخورد.

طبق آمار رسمی منتشر شده توسط استیم، طی 30 روز گذشته بالاترین تعداد کاربرانی که به طور همزمان در حال تجربه پابجی بوده‌اند 965,507 نفر بوده است، یعنی بیش از دو میلیون نفر کمتر نسبت به 9 ماه گذشته.

شاید با خودتان بگویید هنوز هم آمار و ارقام پابجی قابل توجه است و کمتر بازیی این روزها تا این اندازه توسط کاربران مختلف تجربه می‌شود. اما مشکل اینجاست میزان نارضایتی و انتقادات کاربران از پابجی طی روزها و ماه‌های گذشته آنقدر زیاد بوده است تا شکی برایمان باقی نماند که مسیر پیش روی پابجی چیزی جز سقوط نیست و به زودی این آمار و ارقام باز هم کاهش چشمگیری پیدا خواهند کرد.

اکثر نقدهای اخیر کاربران از پابجی بشدت منفی بوده است

اما مشکل اصلی از کجا شروع شد؟ کدام گام بلوهول اشتباه بود که موجب شد ستاره درخشانش ناگهان سقوط کند؟ بیایید از ابتدا تا کنون تمام مشکلات و حواشی که پابجی با آنان روبه‌رو بود را بررسی کنیم تا متوجه حال وخیم این بازی شویم.

مارچ 2017 برای اولین بار پابجی تحت نسخه Early Access یا نسخه‌ای که هنوز مراحل ساخت آن تکمیل نشده است با قیمت 30 دلار به بازار عرضه شد. 6 ماه بعد یعنی سپتامبر 2017 ورژن 1.0 پابجی به صورت رسمی برای کامپیوترهای شخصی منتشر شد و بازی با افزایش قیمتی کوچک و با 40 دلار روی فروشگاه استیم قرار گرفت.

درواقع اولین اشتباه بلوهول همینجا بود، پابجی کیلومترها تا خارج از شدن از Early Access فاصله داشت و مشکلات و ایرادات فنی آن بیشتر از حدی بود که آماده ارائه نسخه رسمی باشد. حتی الان که نزدیک دو سال از عرضه پابجی گذشته باز هم این ایرادات فنی برطرف نشده‌اند و کاربران به شدت از این وضع ناراضی هستند.

اگر یک کامپیوتر با سخت افزاری به روز و قدرتمند دارید طبیعتا با مشکلات زیادی مواجه نخواهید شد. اما کاربرانی که سیستمی متوسط دارند با بیشترین مشکلات پرفورمنس روبه‌رو می‌شوند و به سختی می‌توانند از بازی با کیفیتی مناسب لذت ببرند.

درست است که بازی‌های روز دنیا برای تجربه مناسب نیاز به سخت افزاری قدرتمند دارند و نمی‌توان انتظار داشت این بازی‌ها همچنان روی سیستم‌های قدیمی یا متوسط با نهایت کیفیت اجرا شوند. اما پابجی به هیچ عنوان قابل قیاس با چنین بازی‌هایی نیست.

پابجی در قبال آنچه از کاربران طلب می‌کند، محتوای قابل قبولی ارائه نمی‌دهد. تکسچرها و طراحی گرافیکی بازی در حد متوسط است و حتی با بالاترین تنظیمات، باز هم به نسبت بازی‌های واقع گرایانه دیگر حرف زیادی برای گفتن ندارد. درصورت اوپتیمایز بودن بازی، کاربران می‌توانستند به سادگی روی یک کامپیوتر متوسط با کیفیتی مناسب و فریم‌ریت قابل قبول پابجی را تجربه کنند، اما این مسئله رویایی بیش نیست.

تمامی بازی‌های مولتی‌پلیر و آنلاین برای تهییج کاربران و ارائه آماری درست از عملکرد آنان دارای سیستم رنک‌ بندی، نوار رسیدن به اهداف یا جوایز متنوع و مختلف هستند. اما پابجی بر اساس عملکرد شما به پرداخت مقداری BP (ارز دیجیتالی بازی) کفایت می‌کند و درنهایت شما با استفاده از این ارز می‌توانید صندوقچه‌هایی را خریداری کنید که باز کردن برخی از آنان نیازمند خرید کلید با ارز واقعیست.

هیچ نوار رسیدن به اهدافی وجود ندارد و حتی قسمت آمار و ارقام بازی که نشان دهنده تعداد پیروزی‌ها، تعداد کاربرانی که کشته‌اید و... است با هر بروزرسانی خالی می‌شود! این بدین معناست که زحمات چند ماهه شما برای کسب آمار و ارقام قابل توجه در بازی تنها با منتشر شدن یک بروزرسانی از بین می‌رود و دوباره از صفر شروع خواهید کرد.

یک سال و نیم پس از عرضه بازی سرانجام بلوهول تصمیم به درج سیستم رنک بندی براساس مهارت کاربران تقریبا مشابه سیستمی که در کانتر شاهد هستیم گرفته است. درواقع می‌توان این بروزرسانی را مثال کامل نوش دارو پس از مرگ سهراب تلقی کرد.

سیستمی که می‌بایست از ابتدا در بازی قرار می‌گرفت تا موجب شود بازیکنان هم سطح با یکدیگر بازی کنند یا کاربران برای رسیدن به سطح بالاتر و بازی کردن در شرایطی حرفه‌ای‌تر تلاش کنند خیلی دیر به بازی اضافه شد. شاید زمانی که دیگر وجود آن برای کسی اهمیت نداشته باشد.

به شخصه پس از 340 ساعت وقت گذرانی در پابجی، بجز یک سناریو تکراری که براساس سبک بتل رویال روایت می‌شود چیز دیگری تجربه نکردم. مهم نیست چند ساعت و با چند نفر یا با چه شرایط و سیاستی بازی را تجربه می‌کنید، هر بار با یک سناریو تکراری شامل پریدن از هواپیما، مجهز شدن به سلاح و زره و کشتن دیگران و تلاش برای بقا مواجه هستید.

تغییرات در پابجی با کندترین سرعت ممکن رخ می‌دهند. هفت ماه پس از انتشار بازی، دومین نقشه با نام Miramar به بازی افزوده شد. برخلاف محیط‌های شلوغ و بافت‌های شهری متعدد Erangel (اولین نقشه بازی) و همچنین وجود پوشش‌های گیاهی متنوع، میرامار بیابانی بی‌آب و علف با فضاهای مسطح زیاد و محیط‌های شهری کم بود که از همان ابتدا دردسرهای زیادی را به همراه داشت.

صرف نظر از طراحی ضعیف میرامار، ایرادات فنی این نقشه موجب شدند تا کاربران زیادی به امید شروع در Erangel بازی را ترک و آن را دوباره شروع کنند. باگ‌های عجیب، نقص سیستم پراکندگی لوت و دراپ، مشکلات پرفورمنس و فریم ریت در برخی نقاط خاص بازی، دیر لود شدن تکسچرها در محیط‌های شهری و... تنها بخشی از مشکلاتی بودند که کاربران حین تجربه میرامار با آن دست و پنجه نرم می‌کردند.

با انتشار میرامار نه تنها کار برای بلوهول تمام نشد، بلکه تازه شروع شد. ارائه بروز رسانی‌های هفتگی و بازسازی دوباره نقشه و اضافه کردن لوکیشن‌های مختلف درکنار بهبود پرفورمنس و رفع باگ‌های میرامار تا مدت‌ها برنامه پیش روی بلوهول بود.

پس از رسیدن به یک سطح قابل قبول، کار روی نقشه‌ای با مقیاس کوچک‌تر اما پیرو طراحی Erangel در دستور کار بلوهول قرار گرفت. سرانجام 9 ماه پس از انتشار میرامار و با کش و قوس‌های فراوان، Sanhok به بازی اضافه شد تا تجربه‌ای پرسرعت‌تر از پابجی را برای کاربران به ارمغان بیاورد.

درواقع هدف از بیان این قسمت توجه به اختلاف زمانی سنگین میان ارائه محتوای جدید توسط بلوهول در پابجی است تا متوجه شوید کاربران چه مدت را صرف یک تجربه تکراری کرده‌اند.

البته اضافه کردن نقشه‌های جدید تنها استراتژی بلوهول برای ایجاد محتوای جدید در پابجی نبوده است. ارائه چالش‌ها یا مسابقات هفتگی به همراه اضافه شدن مُدهای مختلف به سرورهای غیراصلی بازی از دیگر تمهیدات این استودیو بود که چندان موفقیت آمیز نبودند.

حتی چالش‌های هفتگی پابجی باز هم سناریوی تکراری این بازی را با ظاهری متفاوت روایت می‌کنند. پرش از هواپیما و کشتن دیگر بازیکنان اما این بار با محدودیت در استفاده از تجهیزات و اسلحه‌های موجود. حتی سیستم جوایز متنوعی نیز برای این بخش درنظر گرفته نشده و درنهایت با پیروزی در این چالش‌ها چیزی که به دست می‌آورید بسیار بی‌ارزش‌تر از جوایز حالت استاندارد پابجی است.

اضافه کردن نقشه جدید و چالش‌های هفتگی یا ماهانه تنها تدابیر بلوهول برای ایجاد تحول در محتوای پابجی نبود. به مناسبت عرضه نقشه سوم بازی یعنی Sanhok بلوهول تصمیم گرفت تا با تقلید از فورتنایت و سیستم Battle Pass این بازی نوعی چالش جدید و مرحله‌ای را در پابجی ایجاد کند که نتیجه آن فاجعه‌ای بیش نبود.

نمایی از سیستم بتل پس بازی و آیتم هایی که در هر لول به شما اهدا می‌شد

بیایید ابتدا سیستم بتل‌پس فورتنایت را بررسی کنیم. شما بازی را بصورت رایگان دریافت می‌کنید. به صورت دلخواه می‌توانید بتل‌پس را با ارز داخل بازی یا با قیمت 10 دلار خریداری کنید. چالش‌های اضافه شده به بازی شامل 100 مرحله می‌شود که طی 10 هفته می‌بایست آنان را طی کرده و هر مرحله به شما آیتمی کازمتیک و جذاب می‌دهد و می‌توانید آنان را به صورت دائمی نگه‌داری کرده و استفاده کنید.

شما پابجی را با قیمت 40 دلار خریداری می‌کنید. بتل‌پس بازی 10 دلار قیمت داشت و راهی جهت خرید آن با ارز داخل بازی وجود نداشت. این بتل‌پس شامل 30 مرحله می‌شد که طی 30 روز می‌بایست آن را تکمیل می‌کردید. هر مرحله از این چالش به شما آیتمی کازمتیک می‌داد که برخی از آنان را طی مدت زمان خاصی می‌توانستید استفاده کنید و سپس از شما پس گرفته می‌شد!

سیاست جاه‌طلبانه یا به عبارتی طماعانه بلوهول در طراحی این بتل‌پس به سرعت با انتقاد و بازخورد منفی کاربران همراه شد و موجی از نارضایتی‌ها را روانه این استودیو و سازندگان بازی کرد. بلوهول حتی در تقلید و پیاده سازی سیستم بتل‌پس موفق نبود و با برخی سیاست‌های اشتباه ایده خود را به تباهی کشاند.

کاش مشکلات پابجی ختم به همین‌ جا می‌شد، اما مشکل بزرگ دیگری از ابتدا همراه پابجی بود که کاربران زیادی را آزار داد. طبیعیست که تمام بازی‌های ویدیویی و مخصوصا بخش مولتی‌پلیر بسیاری از این بازی‌ها با حضور هکرها روبه‌رو هستند و این مسئله متاسفانه امری عادی محسوب می‌شود.

اما وضعیت پابجی بسیار پیچیده‌تر بود. فروش بدافزارها یا نرم افزارهای هک پابجی در فروشگاه‌های اینترنتی چینی و قیمت پایین آنان موجب شد تا بسیاری از کاربران در این منطقه به سراغ استفاده از آنان بروند و تجربه بازی را به کام دیگر بازیکنان تلخ کنند.

کاربران از همان ابتدا کمپینی را با عنوان RegionLock یا جدا کردن سرورهای کاربران چینی شروع کردند، اما از آنجایی که پابجی با همکاری یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های تکنولوژی چین یعنی Tencent مدیریت می‌شود انجام این کار برای بلوهول غیرممکن بود.

راه حل بلوهول برای مبارزه با هکرها چه بود؟ اضافه کردن سیستم آنتی‌چیت برای شناسایی و متوقف کردن هکرها اولین راهکار ارائه شده بود. راهکاری که منتهی به بلاک شدن بسیاری از هکرها شد اما درنهایت دور زده شد و هکرها راه جدیدی برای ورود به بازی پیدا کردند.

ارائه بروز رسانی‌های متعدد برای بهبود سیستم آنتی‌چیت بازی تنها استراتژی بلوهول برای مبارزه با هکرها بود. با وجود اینکه بسیاری از کاربران ادعا می‌کنند هیچوقت با هکرها مواجه نشده‌اند، بنظر می‌رسد این مشکل بیشتر در سرور آسیای بازی وجود دارد. اما قابلیت تغییر سرور در بازی به بازیکنان این اجازه را می‌دهد تا در سرورهای نقاط مختلف جهان بازی کنند و همین مسئله موجب پراکندگی هکرها در تمام سرورها شد.

سرانجام بلوهول مدتی قبل تصمیم گرفت RegionLock نه به شکل زندانی کردن کاربران چینی بلکه به شکل انتخاب خودکار ریجن و برداشتن قابلیت انتخاب سرور را در بازی پیاده سازی کند. نتیجه این کار چه بود؟ پیاده سازی اشتباه و پر از ایراد سیستم انتخاب خودکار ریجن همچون تبری تیز و بُرنده بر تنه پابجی فرود آمد و کاربران زیادی را از آن فراری داد.

اولین مشکل ایجاد شده این است که شما و دوستانتان از دو کشور مختلف دیگر نمی‌توانید با یکدیگر بازی کنید، چرا که بازی برحسب موقعیت شما یک سرور مختلف را به هرکدامتان توصیه می‌کند و عملا حضور در یک سرور امکان پذیر نیست.

این تصویر به خوبی مشکل Desync بازی را توضیح می‌دهد

متاسفانه سیستم انتخاب خودکار سرور به درستی موقعیت کاربران را تشخیص نمی‌دهد و آنان را به اشتباه در سرورهای اشتباه می‌اندازد. همین مسئله موجب می‌شود تا علاوه بر بالا رفتن پینگ و لگ‌های شدید که عملا تجربه بازی را غیرممکن می‌کنند فاجعه‌ای به نام Desync رخ دهد.

در پابجی Desync به این شکل عمل می‌کند که هیت‌باکس سرور کمی از هیت‌باکس کاربر عقب‌تر است. این اختلاف زمانی بین هماهنگی دو هیت‌باکس موجب می‌شود در حین درگیری با دیگر بازیکنان اگر پشت یک درخت یا دیوار پناه گرفتید، باز هم امکان مرگتان وجود داشته باشد چرا که همچنان گلوله دشمنان به شما اصابت می‌کند.

DR DisRespect یکی از بزرگ‌ترین استریمرهای پابجی طی چند ویدیو به وجود Desync در بازی اشاره کرد و آن را به همراه تدابیر اشتباه بلوهول عامل مرگ پابجی دانست. Shroud، نفر اول تورنومنت جهانی پابجی و یکی دیگر از مشهورترین استریمرهای بازی پس از مشکلات بازی اعلام کرد که دیگر سراغ بازی نخواهد رفت تا زمانیکه بلوهول به تعهدات خود درخصوص کمپین FixPubg# عمل کند.

کمپین FixPubg# چه بود؟ بلوهول برای دخیل کردن کاربران در پروسه رفع مشکلات پابجی کمپینی را به راه انداخت تا کاربران با ارائه پیشنهادات و گزارشات از مشکلات بازی به بالا رفتن سرعت تغییرات کمک کنند. متاسفانه نتیجه کار کاملا معکوس بود و ارائه هر بروز رسانی مانند سیستم انتخاب خودکار ریجن که بالاتر به آن پرداختیم به جای برطرف کردن مشکلات بازی، ده‌ها مشکل جدید به آن افزودند!

بیس و بدنه پابجی با هزاران مشکل مختلف درگیر است و در این میان بلوهول برای رسیدن به سود بیشتر بجای اینکه تمام تمرکز خود را روی بهبود شرایط بازی بگذارد، تصمیم به انتشار پابجی روی پلتفرم‌های دیگر گرفته است.

نمایی از نسخه موبایل پابجی که تجربه ای بهتر از بازی را برای شما به ارمغان می‌آورد

پورت بازی روی ایکس باکس وان هم چنگی به دل نمی‌زند و تمام باگ‌ها و ایرادات فنی و عدم وجود محتوای مناسب در این نسخه نیز حضور دارند. اما از آنجایی که کمپانی Tencent خود وظیفه انتشار نسخه موبایل پابجی را به عهده گرفته بود مشاهده می‌کنیم که PUBG Mobile بشدت متفاوت است و هیچ کدام از ایرادات مطرح شده در آن وجود ندارد.

بازی کاملا اوپتیمایز شده و به خوبی روی تلفن‌های هوشمند میان رده با تنظیمات پایین اجرا می‌شود. هکری در کار نیست و کاربران با خیال راحت بازی می‌کنند. لول‌بندی، ماموریت‌های هفتگی یا ماهانه، جوایز روزانه، صندوقچه‌هایی که بدون نیاز به خرید کلید باز می‌شوند، آیتم‌هایی که می‌توانید جایزه بگیرید و سپس از آن استفاده کنید و... همه از جمله ویژگی‌های مثبت نسخه موبایل پابجی هستند. و درنهایت مهم‌ترین نکته اینکه پابجی روی تلفن‌های هوشمند رایگان است.

شاید با خواندن این مقاله با خودتان بگویید وجود این حجم از مشکلات و اشتباهات در یک بازی غیرممکن است. کوچک‌ترین مشکلات در یک بازی ختم به ایجاد هیاهو در فضای اینترنت می‌شوند و درنهایت به بازی و سازندگان آن لطمه وارد می‌کنند، اما چطور با پابجی اینگونه رفتار نشد؟

پابجی خوش شانس بود. ارائه تجربه‌ای واقع‌گرایانه از بتل‌رویال، چیزی که همچنان مشابه آن دیده نشده است و موفقیت در جلب توجه گیمرهای هاردکور از جمله عواملی بودند که پابجی را در این مدت سرپا نگه داشتند.

بسیاری از کاربران جزئیات بالای پابجی در وجود تجهیزات، گیم‌پلی سخت و درگیرانه، فیزیک واقع‌گرایانه سلاح‌ها و... را می‌پسندند و برای تجربه آن جایگزینی پیدا نکرده‌اند. همین مسئله موجب می‌شود تا با وجود مشکلات فراوان باز هم پابجی آخرین سنگر دوست‌داران یک بتل‌رویال واقع گرایانه باشد.

تاکنون بزرگ‌ترین رقیب پابجی فورتنایت بوده است که این دو بازی با وجود اختلافات فراوان در طراحی و فیزیک و... به سادگی در کنار یکدگیر فعالیت کردند و هریک کاربران خاص خود را داشتند. اما داستان از این نقطه به بعد کمی برای پابجی متفاوت‌تر خواهد شد.

اوج گرفتن فورتنایت در کنار عرضه بلک اپس 4 که این روزها تبدیل به محبوب‌ترین بازی در توییچ شده است خطراتی هستند که شدیدا پابجی را تهدید می‌کنند. حال تصور کنید که عرضه بتلفیلد5 هم پیش روی ماست و عملا وجود سه رقیب قدرتمند در مقابل پابجی که به زحمت سر پا ایستاده است سکانسی قابل پیش‌بینی را در ذهن تمام کاربران ترسیم می‌کند.

پابجی نمرده ، بلکه به دست بلوهول زنده به گور شده. هر سیاست اشتباه، هر بروزرسانی غیرموفق، هر تعلل در ارائه محتوایی جدید و هر بار نادیده گرفتن خواسته کاربران مشتی خاک بود که بر تابوت پابجی ریخته شد.

آیا روزی پابجی می‌تواند از گور خود بیرون بیاید، رقبای خود را کنار بزند و باز هم به صدر جدول محبوب‌ترین بازی‌‌های ویدیویی برگردد؟ نظرات خود را در این خصوص با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • Kamyar Naima
    Kamyar Naima | ۱۴ مرداد ۱۳۹۸

    من یک ساله بازی میکنم بازیو ولی متاسفانه همچنان وحشتناک ترین لگ هارو میبینم که موقع درگیری با دشمن همیشه میمیرم
    چیزی که پابجی هنوز توش موفق نشده بهینه کردن بازی برای هر دستگاهیه درسته گرافیک هارو دسته بندی کرده ولی رو همون گرافیک هم لگ زیاد میزنه بنظرم برای عرضه پابجی باید بیشتر روش کار میکردن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی