ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آمریکا حالا دارنده دو ابرکامپیوتر برتر دنیاست

طبق یک رده بندی دوسالانه، حالا دو ابر کامپیوتر آمریکایی به نام های سامیت و سیرا که از تکنولوژی IBM بهره می گیرند صدرنشین جدول قدرتمندترین ابرکامپیوترهای دنیا هستند. البته اشاره کنیم که در ماه ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰

طبق یک رده بندی دوسالانه، حالا دو ابر کامپیوتر آمریکایی به نام های سامیت و سیرا که از تکنولوژی IBM بهره می گیرند صدرنشین جدول قدرتمندترین ابرکامپیوترهای دنیا هستند. البته اشاره کنیم که در ماه ژوئن سامیت با انجام تست ریاضی LINPACK با سرعت ۱۲۲.۳ پتافلاپ بر ثانیه توانست نامش را به عنوان سریع ترین کامپیوتر دنیا ثبت کند. (هر پتافلاپ برابر با عدد یک با ۱۸ صفر به توان ۲ است). از آن زمان تا کنون این کامپیوتر به روز رسانی های متعددی را دریافت کرده و حالا می تواند تست یاد شده را با سرعت ۱۴۳.۵ پتافلاپ بر ثانیه انجام دهد و به همین خاطر صدر نشین جدول ۵۰۰ گانه قدرتمندترین ابرکامپیوترهای دنیا شده است.

بعد از سامیت (با ۲.۴ میلیون هسته پردازشی) سیرا با در اختیار داشتن ۱.۶ میلیون هسته پردازشی جایگاه دوم جدول جهانی را کسب کرده است. به غیر از این مساله هر دو ابرکامپیوتر مورد اشاره اسپک یا مشخصات سخت افزاری مشابه به هم دارند که عبارتند از: پردازنده های IBM Power9 با چیپ های شتاب دهنده Nvidia Tesla V100. با این حال اما سیرا علیرغم داشتن هسته های پردازشی کمتر توانست رقیب چینی خود به نام Sunway TaihuLight را که اخیرا به روز رسانی هایی را دریافت کرده و توان محاسباتی اش از ۷۱.۶ پتافلاپ به ۹۴.۶ پتافلاپ رسیده به کناری بزند.

گفتنی است دولت آمریکا اخیرا سرمایه گذاری های هنگفتی را روی ابرکامپیوترهای خود انجام داده؛ این کشور در سال ۲۰۱۷ مبلغ ۲۵۸ میلیون دلار صرف توسعه ابرکامپیوتر شرکت هایی نظیر IBM، Cray، AMD، اینتل و انویدیا کرد. اما در مورد کاربردهای قدرتمندترین ابرکامپیوترهای دنیا هم باید بگوییم که در حوزه هایی نظیر پیش بینی آب و هوا، تشخیص راه های درمان سرطان، تحقیق در زمینه همجوشی هسته ای و مواردی از این دست کاربرد دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۷ آبان ۱۳۹۷

    MAGA#

  • ilyma13
    ilyma13 | ۲۷ آبان ۱۳۹۷

    امریکا صاحب چی نیست؟...

مطالب پیشنهادی