ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حبس واردکنندگان موبایل
تکنولوژی

رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران: حبس واردکنندگان موبایل به ضرر بازار است

«مهدی میرمهدی» رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران از ترخیص نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان کالاهای دیجیتالی از گمرک خبر داد و گفت این کالاها که بیشترشان با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده‌اند از ۱۵ آذرماه ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۸ آبان ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰

«مهدی میرمهدی» رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران از ترخیص نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان کالاهای دیجیتالی از گمرک خبر داد و گفت این کالاها که بیشترشان با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده‌اند از ۱۵ آذرماه جاری ترخیص و به بازار عرضه خواهند شد. او باور دارد که این عرضه انبوه می‌تواند باعث کاهش 40 درصدی نرخ قیمت‌های کالای IT شود. میرمهدی در گفتگو با دیجیاتو اما تاکید دارد که حبس واردکنندگان موبایل می‌تواند همچنان به ضرر بازار تمام شود.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران در حبس ماندن واردکنندگان متخلف موبایل را عامل آسیب‌ زننده به اقتصاد می‌داند چون آنها مجبور خواهند شد کارمندان و پرسنل خود را تعدیل کنند که نتیجه‌ای جز نابودی فضای کار نخواهد داشت:

«من اعتقاد دارم که آنها نباید زندانی باشند بلکه اگر گران فروشی کرده باشند باید جریمه نقدی برای آنها درنظر گرفته شود ضمن آنکه طبق قانون گران‌فروشان و متقلبان در اولین تخلف جریمه خواهند شد و نباید زندانی شوند.»

میرمهدی معتقد است تاثیرات این بازداشت‌ها موجب شده تا واردکنندگان دیگر جرات واردات و کار کردن نداشته باشند. او می‌گوید بیشتر واردکنندگان ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در بانک نگه دارند و از سود آن استفاده کنند اما واردات و ایجاد اشتغال نکنند؛ چون می‌ترسند که برای آنها هم مشکلات مشابهی ایجاد شود.

حبس واردکنندگان موبایل

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران در مورد دلایل توقیف کالاهای دیجیتالی در گمرک هم به دیجیاتو توضیح داد که این کالاها به دلایل زیادی در گمرک دپو شدند که مهم‌ترین دلیل، اختلاف نظر واردکنندگان با قسمت ارزش‌گذاری گمرک بود که موجب شد کالاها حدود ۵ ماه در گمرک دپو شوند:

«در همین رابطه روز گذشته جلسه‌ای با «فرود عسگری» رئیس کل گمرک کشور و اعضای ارزش گمرک برگزار کردیم و به نتایج خوبی رسیدیم. که منجر به تسهیل در ترخیص کالاها و در نتیجه کاهش قیمت کالا در بازار خواهد شد. ارزش کلی این کالاها نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان است که شامل لپ‌تاپ، پی‌سی و تجهیزات کامپیوتری می‌شود.»

به گفته میرمهدی نوسانات ارز هیچ ارتباطی به توقیف کالاها در گمرک نداشته‌است چراکه برخی از این کالاها با ارز نیمایی و بیشتر آنها با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده‌اند. او در مورد اختلاف ارزش‌گذاری توضیح داد:

«واردکننده باید ارزش کالای وارداتی خود را در سامانه ثبت سفارش قید کند. برای مثال واردکننده قیمت یک لپ‌تاپ را هزار دلار اعلام می‌کند اما گمرک در زمان ترخیص کالا را ۵۰۰ دلار ارزش گذاری می‌کند. این تفاوت ۵۰۰ دلاری مشکلات بسیاری برای واردکننده به وجود می‌آورد به عنوان مثال این شائبه را به وجود می‌آورد که واردکننده ۵۰۰ دلار بیشتر دریافت و از کشور خارج کرده‌است، درحالیکه او کالایی با ارزش هزار دلار وارد کرده و این پول را به فروشنده اصلی پرداخت کرده‌است.»

حبس واردکنندگان موبایل

او در مورد راهکارهای اتخاذ شده برای قیمت گذاری درست در گمرک گفت که به عنوان نمونه برند Asus یک توزیع کننده برای کل آسیا دارد که قیمت‌های اجناس آن در تمام آسیا طبق لیست و به یک اندازه است و قرار شد قیمت‌های اصلی کالاها به این شکل مشخص و اعلام شود.

شاید بدانید که حدود یک هفته است که به دلیل تغییر وزیر صنعت، سامانه ثبت سفارش بسته شده و امکان واردات وجود ندارد؛ موضوعی که ادامه آن از نگاه میرمهدی تاثیرات منفی بر بازار خواهد گذاشت:

«بارها اعلام کرده‌ام که تحریم‌های آمریکایی روی کشورمان تاثیری ندارد بلکه خود تحریمی‌هایی که در کشور انجام می‌شود، کشور را نابود خواهد کرد. قاطعانه می‌گویم که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند چون ایرانی‌ها آنقدر زرنگ هستند که کالاهای تحریم شده و ممنوع را به راحتی وارد می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که حتی یک ساعت در واردات کالا اختلالی ایجاد شود. اما خود تحریمی‌ها ضربه بسیار بزرگی به کشور وارد می‌کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • amironline
    amironline | ۲۹ آبان ۱۳۹۷

    ایشون گفتن کالاهای دیجیتال ۴۰ درصد ارزون میشه، ببینیم و تعریف کنیم

  • reza
    reza | ۲۹ آبان ۱۳۹۷

    واقعا؟! و اگر کم نشد چیکار باید بکنیم؟! تا حالا صد بار از این وعده‌ها دادن!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی