ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اسکنر اکسپلورر
علمی

اسکنر کامل بدن با تصاویر سه بعدی معرفی شد

محققان و پزشکان برای تشخیص و درمان بهتر انواع بیماری ها به صورت پیوسته در حال تست فناوری های جدید هستند. یکی از این فناوری ها که جدیدا از آن رونمایی شده اسکنر اکسپلورر است ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰

محققان و پزشکان برای تشخیص و درمان بهتر انواع بیماری ها به صورت پیوسته در حال تست فناوری های جدید هستند. یکی از این فناوری ها که جدیدا از آن رونمایی شده اسکنر اکسپلورر است که برای نخستین بار در دنیای پزشکی قابلیت ثبت تصویر سه بعدی کامل از تمام بدن طی یک اسکن فوری را دارد.

این اسکنر توسط محققان دانشگاه «یو سی دیویس» آمریکا و با همکاری متخصصان چینی توسعه یافته است. «سیمون چری» و «رمزی بداوی»، در دانشگاه مذکور این سیستم را ابداع و طراحی کرده اند و تولید آن توسط موسسه United Imaging Healthcare در شانگهای صورت گرفته است. این محققان مدعی‌اند که تصاویر تولید شده در این دستگاه امکان مشاهده جزییاتی را در بدن می دهد که در اسکنرهای PET معمولی اصلا ثبت نمی شوند.اسکنر اکسپلورراکسپلورر روش های برش‌ نگاری با گسیل پوزیترون (PET) و برش نگاری رایانه‌ای یا سی تی را ترکیب کرده و بدین طریق تشعشعات را بهتر از هر اسکنر دیگری مدیریت کرده و جزییات آن را ارائه می کند. با استفاده از این روش سرعت اسکن نسبت به مدل های PET معمولی ۴۰ برابر بیشتر  بوده و درعین حال میزان ارتشاعات آن ده ها برابر کمتر است.

تولید اسکن تشخیصی از کل بدن در این دستگاه تنها ۲۰ تا ۳۰ طول می کشد. یکی از قابلیت های جذاب اسکنر اکسپلورر رهگیری یک داروی خاص حین حرکت در بدن است. بهبود تجویز دارو و نظارت بر روند پیشرفت بیماری نیز از دیگر ویژگی های شاخص آن است.

توسعه اکسپلورر به واسطه کمک هزینه ۱.۵ میلیون دلاری «مرکز سرطان ملی» در ۲۰۱۱ و کمک هزینه ۱۵.۵ میلیون دلاری «موسسه ملی سلامت» در ۲۰۱۵ میسر شده است. این دستگاه پیش از راهیابی به مراکز تشخیصی و درمان باید تحت آزمایشات بیشتری قرار بگیرد اما محققان به استفاده از آن در آینده نزدیک خوشبین هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی