ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

برادر دوقلوی خورشید
علمی

خورشید احتمالا یک دوقلوی همسان دارد

خورشیدی که همواره به زمین ما می تابد شاید حالا تنها ترین در منظومه خود باشد اما ۴.۶ میلیارد سال پیش که این ستاره متولد شد فرزند میانی در خانواده ای هزار عضوی بوده. تمامی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰

خورشیدی که همواره به زمین ما می تابد شاید حالا تنها ترین در منظومه خود باشد اما ۴.۶ میلیارد سال پیش که این ستاره متولد شد فرزند میانی در خانواده ای هزار عضوی بوده. تمامی این خواهرها و برادرها به تدریج در سرتاسر کهشکان پخش شده اند و به همین خاطر شناسایی شان کاری بس دشوار است. حالا اما ستاره شناسان پرتغالی نتنها یکی از این ستاره های گم شده بلکه برادر دوقلوی خورشید را هم پیدا کرده اند. برادر دوقلوی خورشید که شباهت زیادی هم به آن دارد می تواند امیدهای تازه برای یافتن زندگی فرازمینی را تقویت کند.

البته اشاره کنیم جستجو برای یافتن برادرهای خورشید چندین دهه است که آغاز شده. در دهه ۱۹۸۰ میلادی البته این فرضیه مطرح شد که خورشید یک برادر دوقلو به نام Nemesis داشته که هر ۲۶ میلیون سال یکبار از منظومه خورشیدی عبور می کرده و توده ای از ستاره های دنباله دار را در مسیر خود جا می گذاشته. این فرضیه در واقع برای توضیح چرخه انقراض های گسترده ای مطرح شد که در نتیجه رویدادهای مختلف رخ دادند.

گرچه بعد از سال ها رصد آسمان هیچ نشانه ای از Nemesis پیدا نشد اما شواهد زیادی در دست است که نشان می دهد خورشید تنها فرزند خانواده خود نبوده. پیدا کردن برادرهای گم شده این ستاره قطعا می تواند چشم انداز خوبی را در رابطه با تولد ستاره ها و همچنین احتمال وجود حیات در دیگر نقاط هستی به دست دهد.

برادر دوقلوی خورشید

به گفتهVardan Adibekyan محقق ارشد این پژوهش از آنجا که هم اکنون اطلاعات زیادی در رابطه با گذشته خورشید در دسترس نیست مطالعه این ستاره ها میتواند ما را در درک موقعیت مان درون کهکشان و شرایط تولد خورشید یاری دهد. جالب است بدانید که پیشتر دانشمندان از وجود دو ماه برای زمین خبر دادند.

برای یافتن برادرهای خورشید در میان انبوه ستاره های موجود در آسمان، محققان به بررسیAMBRE پرداختند که در واقع دیتابیس گسترده ای از هزاران ستاره نزدیک به زمین است. این داده ها حاوی اطلاعاتی در مورد ترکیب شیمیایی و سن این ستاره هاست و تیم دانشمندان میتوانند آنها را با اطلاعات به دست آمده از مسیر حرکتشان که در تحقیقات Gaia اشاره شده مطابقت دهند و نزدیک ترین نمونه به خورشید را از روی همین اطلاعات شناسایی کنند.

از میان ۱۷ هزار ستاره اولیه ای که در AMBRE طبقه بندی شدند تیم دانشمندان ۵۵ موردشان که بیشترین شباهت را به خورشید داشتند (از نظر سطح فلزات) انتخاب کردند و در مرحله بعدی فراوانی شیمیایی برخی عناصر مشخص در آنها را بررسی کردند و لیست خود را به ۱۲ کاندید تقلیل دادند. این فهرست در ادامه به چهار مورد کاهش یافت که بیشترین نزدیکی را از نظر سن به خورشید داشتند و بعد نرخ ایزوتوپ کربن در آنها اندازه گیری شد تا در نهایت یک کاندید باقی بماند.

این ستاره که HD 186302 نام دارد صرفا هم خانواده خورشید نیست بلکه دوقلوی آن است. HD 186302 خصوصا از نظر توده، سن، ترکیب فلزات، مواد شیمیایی و نرخ ایزوتوپ های کربنی کاملا مشابه خورشید است و ۱۸۴ سال نوری از زمین فاصله دارد. البته اشاره کنیم که این ستاره نخسین عضو شناسایی شده از خورشید نیست و پیستر ستاره دیگری به نام HD 162826 این عنوان را از آن خود نموده بود.

در هر حال اگر ستاره تازه کشف شده شباهت زیادی به خورشید داشته باشد این سوال در ذهن شکل می گیرد که آیا حیات در منظومه متعلق به آن شکل گرفته یا خیر؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی