ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

پول لوازم یدکی تقلبی و بی‌ کیفیت به مشتری برگردانده می ‎شود

بازار لوازم یدکی خودرو به دلیل تاثیر تحریم ‌های خارجی و مشکلات متعدد داخلی بر صنعت خودرو، دچار آشفتگی فراوانی شده است. بعضی کارشناسان معتقدند تخلفاتی که امروز در این بازار شاهد آن هستیم، ناشی‌ ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۳۰ آبان ۱۳۹۷ | ۱۷:۳۰

بازار لوازم یدکی خودرو به دلیل تاثیر تحریم ‌های خارجی و مشکلات متعدد داخلی بر صنعت خودرو، دچار آشفتگی فراوانی شده است. بعضی کارشناسان معتقدند تخلفاتی که امروز در این بازار شاهد آن هستیم، ناشی‌ از نبود نظارت کافی دستگاه‌ ها در این بخش است. همچنین گفته می‌ شود فروشندگان قطعات، محصولات فرانسوی را که شرکت اصلی آن ‎ها ایران را ترک کرده ‌اند، با قیمت بالا عرضه می‌ کنند و مردم نیز چاره ‌ای جز خرید ندارند.

لوازم یدکی

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران با اعلام اینکه ساماندهی بازار قطعات یدکی خودرو نیازمند نظارت جدی مسوولان و البته عرضه قطعه به بازار است، گفت: برخی نمایندگی‌ ها قطعه ۷۵۰ هزار تومانی تندر۹۰ را یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌ فروشند.
علیرضا نیک آیین با اشاره به اینکه متاسفانه بازار فروش لوازم یدکی خودرو با عدم ‌نظارت دستگاه‌ ها به‌ هم ریخته است، اظهار کرد: متخلفان در بازار تا حد توان قیمت قطعات محصولات رنو را بالا اعلام کرده و مردم هم ناچار به خرید آنها هستند. رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران به کمبود قطعات یدکی خودروهای رنو در سطح بازار اشاره کرد و گفت: علاوه ‌بر تخلفاتی که در سطح بازار انجام می‌ شود برخی از نمایندگی ‌های شرکت‌ های خودروساز هم قطعات خودرو را با قیمت‌ های گران به ‌فروش می‌ رسانند. این در حالی است که آنها باید قطعات را با نرخ مصوب شرکت بفروشند. وی افزود: به‌ عنوان نمونه دیسک صفحه پژو۴۰۵ با قیمت ۵۲۰ هزار تومان توسط ایساکو به نمایندگی ‌ها عرضه می‌ شود؛ اما تعدادی از نمایندگی‌ های متخلف برخلاف قیمت مصوب شرکت این قطعه را با قیمت ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌ رسانند. در بخش خودروهای ال ۹۰ هم دریچه گاز با قیمت ۷۵۰ هزار تومان به نمایندگی‌ ها عرضه می‌ شود؛ اما تعدادی از آنها این قطعه را با قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به مشتریان می‌ فروشند.

لوازم یدکی

در عین حال به دلیل کم شدن قطعات اصلی و بالا بودن قیمت آن‎ ها، نمونه ‌های غیراصلی و بی ‌کیفیت قطعات نیز در بازار به‎ شدت افزایش یافته است که به‌ دلیل قیمت پایین ‌تر، مشتری تمایل به خرید آن‎ ها دارد. با این وجود مهدی کاظمی، سخنگوی اتحادیه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران در گفت و گویى با تکذیب گران‌ فروشی قطعات، درباره شرایط حال حاضر بازار توضیح داد.
شواهد و اظهارات در مورد نحوه فعالیت فروشندگان در بازار حاکی از آن است که لوازم و قطعات یدکی خودرو در بازار در مواردی دو تا سه‌ برابر بیشتر از تعرفه اصلی و قیمت تعیین ‌شده فروخته می‌ شود.
من با قطعیت این مساله را تکذیب می‌ کنم. اگرچه این موضوع به گوش اعضای اتحادیه صنف لوازم یدکی خودرو هم رسیده است. چنین مواردی را بیشتر از قول دوستان و همکاران در اتحادیه تعمیرکاران شنیده‌ ایم اما مورد تاییدمان نیست.
در مورد کیفیت قطعات و لوازم یدکی موجود در بازار نظر شما چیست؟ زیرا گزارش‌ هایی از عرضه فراوان این دسته از قطعات در بازار نیز منتشر می ‌شود.ما منکر وجود کالای بی‌ کیفیت در بازار نیستیم. اما این ‎طور نیست هر قطعه ‌ای که در این بازار به دست مشتری می ‌رسد، بی‌ کیفیت باشد. شخصا میزان کمّی این قطعات در بازار قطعات یدکی خودرو کل کشور را کمتر از 10درصد تخمین می‌ زنم. با این‌ حال سوال ما این است با فرض این ‎که در بازار قطعات بی‌ کیفیت به مشتری فروخته می‌ شود، تعمیرکار خودرو چرا نباید پیش از نصب، متوجه بی‌ کیفیت بودن قطعه شود؟ اگر متوجه این موضوع می ‌شود، چرا آن را روی خودرو نصب می‌ کند. مکانیکی که هر روز پژو 405 تعمیر می ‌کند، باید آن قدر به تعمیر این خودرو و کیفیت قطعات آن مسلط باشد که به محض مشاهده قطعه، اصل یا تقلبی بودن یا بی‌ کیفیت بودن آن را ارزیابی ‌کند.
من نمی‌ پذیرم یک تعمیرکار با تجربه متوجه این مساله نشود. مگر این‎ که مکانیک بی‌ تجربه و تازه ‌کار باشد. بنابراین این‎ جا بخش قابل ‌توجهی از تقصیر متوجه تعمیرکار است که در حق مشتری اجحاف می‌ کند. درحالی‌که انتظار می‌ رود تعمیرکار به مشتری بگوید قطعه‌ ای که خریده است بی‌ کیفیت یا تقلبی است و از او بخواهد قطعه را پس بدهد و به جای آن قطعه دیگری بگیرد.
شما بر مسئولیت و تقصیر تعمیرکار تاکید کردید. آیا فروشنده با تجربه وظیفه ندارد قطعه اصل را از تقلبی و بی‌ کیفیت تشخیص داده و فقط قطعه اصلی را به مشتری بفروشد؟

50 درصد کل تعداد فروشندگان صنف لوازم یدکی تهران اضافه هستند. درحال‌ حاضر در شهر تهران حدود 10هزار واحد فروش قطعات یدکی خودرو وجود دارد و این رقم غیر از 3 هزار واحد فروش لوازم‌ یدکی شهر ری، اسلامشهر و شمیرانات است. به این ترتیب نزدیک به 13هزار واحد فروش لوازم و قطعات یدکی خودرو در استان تهران وجود دارد که به نظر من وجود حدود 8 هزار واحد از این تعداد بی‌ فایده است.
آیا این تعداد واحد فروش قطعات و لوازم یدکی که عمدتا عضو اتحادیه نیز هستند، بدون جواز و مجوز مشغول به فعالیت شده ‌اند؟
خیر. اما ما نمی ‌توانیم به شخصی که قصد دارد فروشگاه لوازم یدکی خودرو باز کند، بگوییم که جواز نمی‌ دهیم. این موضوع مورد تایید هیات وزیران و اتاق اصناف است. چرا که به این ترتیب با گشایش هر مغازه، حداقل 3 شغل جدید ایجاد می‌ شود. البته این مانع گسترش بیکاری است. اما ضرر این روند را مردم بیشتر متحمل می‌ شوند. این در حالی است که در گذشته مبنای سیاست اتحادیه این بود متقاضیانی که قصد باز کردن مغازه فروش لوازم یدکی خودرو را داشتند، باید حداقل شش‌ سال در این حوزه به عنوان شاگرد کار کرده باشند و با معرفی ‌نامه معتبر برای این مساله اقدام می‌ کرد. به این ترتیب شاید 5 درصد از کل واحدهای فروش ایجاد شده دارای تجربه قبلی و سابقه طولانی فعالیت در این بخش را داشته باشند. ضمن این‎ که تاکید ما این است مردم از فروشگاه ‌های اینترنتی لوازم یدکی خودرو خرید نکنند چرا که ما در اتحادیه هر روز با شکایت‌ هایی که از این فروشگاه‌ های آنلاین می‌ شود، مواجه می‌ شویم.

اما به ‌نظر می‌ رسد ایجاد کسب‌ و کار اینترنتی و آنلاین در این بخش توجیه منطقی دارد. مثلا برخی قطعه ‌سازان که محصولات خود را با برندهای معتبر و شناخته ‌شده تولید می‌ کنند، پس از این‎ که در بازار شاهد افزایش نمونه ‌های تقلبی محصولات مشابه در بسته ‌بندی برند خود بودند، به ‌منظور کنترل این موضوع برای حذف واسطه و عرضه‌ مستقیم محصول اقدام به ایجاد سایت یا اپلیکیشن کرده‌ اند. مردم چرا نباید به این بخش‌ ها اعتماد کنند؟
در این زمینه باید اطلاع‌ رسانی صحیح صورت گیرد. من معتقدم مصرف ‌کنندگان باید از خریداری قطعات و لوازم یدکی خودرو از سایت‌ های اینترنتی به شدت اجتناب کنند. چرا که این سایت‌ ها معمولا جا و مکان، فروشگاه، جواز کسب و تجربه فعالیت در این حوزه را ندارند.
اما این دلیل قانع کننده نیست. چرا که در مدل خرید از مغازه و واحدهای موجود در بازار نیز، وقتی قطعه غیراصل باشد یا از کیفیت مناسب برخوردار نباشد، معمولا فروشنده این موضوع را نمی‌ پذیرد و حاضر به تعویض یا پس گرفتن قطعه نمی ‌شود.
من در این رابطه تاکید می‌ کنم اتحادیه صنف لوازم یدکی خودرو آمادگی دارد اگر مشتریان بعد از خرید متوجه گران بودن، بی‌ کیفیت بودن یا غیراصل بودن قطعه‌ ای شدند، به اتحادیه مراجعه کنند. ما در این شرایط یا قطعه را تعویض می‌ کنیم یا پول را به مشتری عودت می‌ دهیم. البته مردم امروز این موضوع را می‌ دانند. بر این اساس در حال ‌حاضر روزانه در اتحادیه حداقل 10 پرونده در این زمینه مورد بررسی قرار می‌ گیرد. در شرایطی که تا مدتی قبل همه پرونده‌ ها و شکایات از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت یا سازمان تعزیرات به اتحادیه می‌ آمد اما امروز این فرایند مستقیم و توسط خود مشتری در اتحادیه حل و فصل می‌ شود.
آیا نظارت مستقیم بر عملکرد بازار توسط اتحادیه انجام می ‌شود؟
بله. اما این اتحادیه با تعداد محدود بازرس نمی‌ تواند 10هزار واحد را بازرسی کند. همچنین باتوجه به تنوع و تعداد قطعات در هر مغازه، امکان نظارت و ارزیابی کیفیت و اصل بودن همه این لوازم یدکی نیز وجود ندارد. به همین دلیل هر مشتری که شکایت داشته باشد، اتحادیه فورا به آن رسیدگی می‌ کند.

تعداد دقیق بازرسان اتحادیه چند نفر است؟
در حال‎ حاضر سه بازرس در اتحادیه فعال هستند که مناطق هر کدام را به شرق، غرب، شمال و جنوب شهر تهران تقسیم کرده ‌ایم. البته تاکید می‌ کنم این بازرسان برای نظارت بر قطعات نمی ‌روند، بلکه بر برچسب داشتن کالا در مغازه، جواز کسب، چیدمان و ظاهر واحد فروش و... نظارت می ‌کنند. بازرسی به معنایی که می‌ گویید، زمانی انجام می‌ شود که از واحد فروش به اتحادیه شکایت شود.
به این ترتیب نحوه مواجهه اتحادیه با فروشنده خاطی فقط در حد عذرخواهی از مشتری خلاصه می‌ شود؟
غیر از عذرخواهی، فروشنده موظف است قطعه را پس بگیرد و پول خریدار را هم عودت بدهد. همچنین از صاحب واحد فروش تعهد گرفته می‌ شود. چنان‎ چه شکایت دیگری از این مغازه به اتحادیه انجام شود، حتما به مراجع قانونی مراجعه می‌ کنیم و برای بستن فروشگاه به مدت مشخص، اقدام می‌ کنیم. این روند باعث می ‌شود فروشنده تخلف را تکرار نکند. البته تاثیر این فرایند نیز در عملکرد اعضای صنف مشاهده شده است.
با توجه به شرایط ایجادشده در صنعت خودرو و قطعه ‌سازی، شاید حدی از افزایش قیمت قطعات دور از انتظار نباشد. اما چه معیار و حدی برای این افزایش قیمت وجود دارد؟
درحال‎ حاضر قیمت دیسک و صفحه والئو اصل که برای خودروهای سمند، 405، پژو پارس، 680 هزارتومان است. افرادی که درباره قیمت قطعات در بازار صحبت می‌ کنند، می‌ دانند که این قیمت برای این قطعه و این برند چندان بالا نیست. اما به‌ هرحال نمی‌ توان افزایش قیمت لوازم یدکی را انکار کرد. نخستین علت گرانی قطعه این است که در بازار کمبود جدی وجود دارد.
علت دوم به نرخ ارز مربوط است. اگر قیمت ارز به گذشته برگردد و اجازه ترخیص از گمرک هم داده شود، من تضمین می‌ کنم قیمت قطعات و لوازم یدکی به آنچه در اسفند سال گذشته بود، بازمی‌ گردد. از طرفی، تخلفاتی در قیمت‌ گذاری و فروش لوازم یدکی خودرو ازسوی نمایندگی ‌های رسمی خدمات پس از فروش گزارش می‌ شود. در این زمینه با تاکید می‌ گویم این نمایندگی‌ ها عضو اتحادیه ما نیستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی