ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل دیگر 1 تریلیون دلار نمی ارزد؛ سقوط ارزش سهام اپل به 839 میلیارد دلار

اواسط تابستان بود که اپل رسیدن به ارزش 1 تریلیون دلار را جشن گرفت و به نخستین شرکت آمریکایی سهامی عام تبدیل شد که ارزش آن از مرز تریلیون دلار گذشته است. اما طی چند ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲ آذر ۱۳۹۷ | ۱۸:۴۵

اواسط تابستان بود که اپل رسیدن به ارزش 1 تریلیون دلار را جشن گرفت و به نخستین شرکت آمریکایی سهامی عام تبدیل شد که ارزش آن از مرز تریلیون دلار گذشته است. اما طی چند هفته اخیر و پیرو برخی اتفاقات در بازار سهام، ارزش کمپانی اپل بیش از 220 میلیارد دلار کاهش یافت و به رقم 839 میلیارد دلار رسید.

البته کاهش ارزش مورد بحث منعکس کننده عملکرد مالی شرکت نیست و اتفاقاً اپل در این زمینه فوق العاده ظاهر شده. اما دلایلی وجود دارد که ارزش هر سهم اپل از 233.47 دلار به ازای هر سهم در اوج، حالا به کمتر از 177 دلار (در زمان نگارش مطلب) سقوط کرده است.

اپل دیگر آمار فروش آیفون و آیپد را منتشر نمی کند

نخست، اظهارات اخیر اپل درباره عدم انتشار آمار فروش محصولاتی مانند آیفون و آیپد بوده که در چند ماه گذشته افت داشته اند. البته کمپانی ساکن کوپرتینو ادعا می کند که آمار مورد اشاره نشان دهنده عملکرد واقعی آنها نبوده و اپل با افزایش حاشیه سود حاصل از فروش محصولات و همچنین ارائه سرویس ها، عملکرد مالی خود را بهبود داده و بر همین مبنا نیز باید مورد قضاوت قرار گیرد؛ تصمیمی که ظاهراً با مزاج بازار سازگار نبوده است.

دوم کاهش پیش بینی فروش توسط تأمین کنندگان اصلی اپل که به گفته وال استریت ژورنال، از کاهش سفارشات کمپانی برای سه مدل آیفون جدید خبر داده اند. این موضوع نیز با انتشار گزارشات اخیر فاکسکان و پگاترون تقویت شده است.

سوم، نگرانی بازار از تصمیمات دونالد ترامپ در زمینه جنگ تجاری با چین و تاثیرات آن بر زنجیره تأمین اپل (که بسیاری از تأمین کنندگان محصولات آن چینی هستند) که ممکن است شرکت آمریکایی را دچار مشکلات جدی کند.

تریلیون دلار

در نهایت چهارم، ورود کل بازار سهام به یک دوره اصلاحات پس از 10 سال رشد فزاینده بوده که در این بین شرکت های حوزه فناوری همان طور که در زمان رشد پیشگام بودند، در زمان افت نیز اولین هایی هستند که ضربه خواهند خورد. لازم به ذکر است که شرکت های تکنولوژیک در مجموع بیش از هزار میلیارد دلار (یک تریلیون دلار) از ارزش خود را از دست داده اند.

گفتنی است برای سهامدارانی که از مدت ها پیش در اپل سهم داشته اند، شرایط آنچنان هم بد نشده و ارزش کنونی 176.78 دلاری هر سهم آنان، در مقابل رقم 175 دلاری ابتدای سال رشد هم داشته است.

ارزش هر سهم اپل همچنین در پایین ترین حد خود طی 52 هفته اخیر 150 دلار بوده و ده سال پیش هم اگر جزو افراد باهوش فعال در بورس آمریکا بودید، می توانستید هر سهم اپل را با کمتر از 5 دلار خریداری کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • opda511
    opda511 | ۲ آذر ۱۳۹۷

    چقد به تیم کوک گفتم شرکتو منتقل کن ایران گوش نکرد ، اگه پارسال اقدام کرده بود با این تورم امسال تو ایران الان شرکتش ۵ تریلیون دلاری بود یعنی ماهی یک تریلیون ارزشش بالا میرفت خخخخ

مطالب پیشنهادی