ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان قسمتی ناشناخته از مغز انسان را پیدا کردند

سی سال پیش جرج پکسینوس یک دسته سلول غیرمعمول نزدیک ساقه مغز  کشف کرد اما در آن زمان خیلی راجع به این دسته سلول تحقیق نکرد. امسال پکسینوس بار دیگر به این دسته سلول برخورد ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۳ آذر ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۰

سی سال پیش جرج پکسینوس یک دسته سلول غیرمعمول نزدیک ساقه مغز  کشف کرد اما در آن زمان خیلی راجع به این دسته سلول تحقیق نکرد.

امسال پکسینوس بار دیگر به این دسته سلول برخورد کرده و در تحقیقات جدیدش اعلام نمود که این دسته سلول از اهمیت بالایی برخوردارند. در واقع این دسته، قسمتی ناشناخته از مغز انسان را تشکیل می‌دهند که پیش از این کسی موفق نشده آنها را شناسایی کند. در ابتدا تصور می‌شد این عصب ها مسئولیت هماهنگ سازی میان ماهیچه ها را بر عهده دارند و کارهایی مانند گیتار زدن، نوشتن و ورزش را برای انسان ممکن می کنند.

پروفسور پکسینوس که یکی از متخصصین برجسته کارتوگرافی مغز به شمار می‌رود تا به حال موفق شده که نقشه‌های زیادی از ساختار مغز انسان و حیوان تهیه کند. او ۲۸ سال پیش موفق شد اولین اطلس خود را منتشر کند و تا به حال به شناسایی اجزای تشکیل دهنده‌ی مغز پرداخته است.

جراحان اعصاب یا متخصصین حوزه‌های مختلف با مطالعه‌ی همین نقشه‌ها تا به حال موفق شده‌اند که جان بسیاری از انسان‌های کره خاکی را نجات دهند و عارضه‌های گوناگونی را درمان کنند. با این وجود اکنون بخش جدیدی که پشت بخش رستیفرم قرار گرفته Endorestiform nucleus یا هسته‌ اندورستیفرم نامیده ‌شده است .

پروفسور پکسینوس باور دارد که با توجه به تحقیقات صورت گرفته، هسته‌ اندورستیفرم تنها در مغز انسان وجود دارد و چنین قسمتی در جانوارانی همچون میمون‌ها دیده نشده است.

با این وجود هنوز باید در مورد نحوه‌ی عملکرد این دسته عصب تحقیقات زیادی صورت پذیرد تا مشخص شود آیا وجود چنین قسمتی موجب شده که موتور کنترل انسان نسبت به دیگر جانواران قابلیت‌های بیشتری داشته باشد و آدمی بتواند کارهایی نظیر گیتار زدن، نوشتن را بیاموزد؟

البته شناسایی عملکرد نورون‌های ذهن بسیار وظیفه‌ی سختی است و ممکن است سالها به طول انجامد چرا که همواره  تقریباُ ۸۶ میلیارد عصب در مغز انسان فعالیت می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی