اظهارات جدید سخنگوی شورای نگهبان درباره تخلفات انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ و ۹۶

اظهارات جدید سخنگوی شورای نگهبان درباره تخلفات انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ و ۹۶

دکتر عباس‌علی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی، چندی قبل در برنامه بدون توقف شبکه ۳ سیما حضور  یافت و به سوالات جوانان شرکت کننده در برنامه که سوالات چالشی متعددی را مطرح میکردند پاسخ داد. مهم‌ترین محور سخنان سخنگوی محترم درباره انتخابات ریاست جمهوری سال های ۸۸ و ۹۶ و هم چنین شیوه احراز صلاحیت نامزد‌ها را در ادامه بخوانید که نکات جالبی دارد.

تقلب در انتخابات سال ۸۸

آیا شورای نگهبان مصلحت سنجی می کند؟

سخنگوی شورای نگهبان: این واژه در شورای نگهبان وجود ندارد. من می‌گویم شورای نگهبان نمی‌ترسد و شجاع است. ما دو بخش از تخلفات را در انتخابات داریم. یک بخش تخلفاتی است که در سرنوشت انتخابات تأثیرگذار است؛ یعنی ممکن است با بازشماری چند صندوق، رأی فرد دیگری بالاتر باشد. این گونه تخلفات را فقط شورای نگهبان می‌تواند بررسی کند؛ یعنی اگر گزارش تخلفات به نحوی باشد که بر سرنوشت انتخابات تأثیرگذار باشد، طبق قانون شورای نگهبان می تواند حتی در روز رأی‌گیری، انتخابات را در آن حوزه متوقف کند.

می تواند دستور بازشماری بدهد و می‌تواند در نهایت آن حوزه یا صندوق را ابطال کند. علاوه بر این‌ها تخلفاتی هست که بر سرنوشت انتخابات تأثیر نمی‌گذارد؛ یعنی ممکن است شما تعدادی رأی خرید و فروش کنید یا تبلیغاتی انجام دهید اما آن تبلیغات یا خرید و فروش رأی در عین حال که جرم است، سرنوشت انتخابات را تغییر ندهد چنین مواری صرفا برای قوه قضاییه ارسال می‌شود.

تشخیص تخلف در شورای نگهبان چگونه انجام می شود؟

قائم مقام دبیر شورای نگهبان: این امر به گزارش‌های نهادهای نظارتی مانند وزارت کشور در درجه اول و در برخی موارد سازمان بازرسی و عمده گزارش‌هایی که از سوی هیأت‌ها و عوامل نظارتی، مردم و نامزدها برای ما ارسال می شود، بستگی دارد. همه گزارش‌ها بررسی می‌شود.

یکی از افراد حاضر در برنامه خطاب به کدخدایی گفت:

آقای جنتی در نامه‌ای نوشتند: سلامت انتخابات را تایید می کنم اما تخلفات بسیاری در این انتخابات شد که متأسفانه این تخلفات از نظر مالی و سیاسی چشمگیر بود و انتظار نداشتیم دستگاه‌های مجری خود تخلف کنند؛ اگر توبه نکنند، این خود حق‌الناس است. در انتخابات ۹۶ به واسطه نفوذ فضای مجازی از ابتدای برگزاری، اخبار منتشر می‌شد و مهم‌ترین مشکل، بحث کمبود تعرفه، ثبت آنلاین تخلفات کدملی و… بود که جبهه مقابل انتظار داشت شورای نگهبان به آن رسیدگی کند. اکنون دو سال گذشته است. در دوره‌های قبل در مجلس شاهد بودیم در صورت تخلف، صندوق ابطال می‌شد. آیا این تخلفات شرایط انتخابات را تغییر نمی‌دهد و در نتیجه تأثیر ندارد؟ این موضوعات برای مردم روشن نشد.

سخنگوی شورای نگهبان: در نامه مربوط به آیت‌الله جنتی، سلامت انتخابات تایید شد؛ یعنی همین نقطه سقل وظایف شورای نگهبان است در تفکیک تخلفاتی که تعیین‌کننده است و تخلفاتی که تعیین‌کننده و موثر در سرنوشت انتخابات نیست. وقتی می‌فرمایند انتخابات تأیید می‌شود، یعنی در مجموع انتخابات سالم است اما تخلفات جزئی داریم.

گزارش‌های زیادی آمد که در روز انتخابات از دفاتر و هیأت‌های نظارت پیگیری می‌کنیم. بسیاری از این موارد فقط گزارش بود. انتخابات یک کنش عظیم انسانی و همراه با شور و احساسات زیادی است و هرکسی به دنبال آن است که بگوید ما برنده شدیم. این موارد را در سال ۸۸  هم داشتیم.

تقلب در انتخابات سال ۸۸
لوگو برنامه بدون توقف شبکه ۳ سیما

بسیاری از این گزارش‌ها در سال ۸۸ هم بود و ما به ضرس قاطع اعلام کردیم که گزارش شده ولی این که آیا گزارش تایید شده و یا تخلف وجود داشته است یا خیر، یک مرحله است و آیا تخلفات به گونه‌ای بوده که بر سرنوشت انتخابات تأثیر بگذارد یک بحث دیگری است. برای مثال کمبود تعرفه در همه ادوار انتخابات بوده است. گزارش این که در برخی صندوق‌ها تعرفه تمام شده و مردم مدتی معطل بودند تا تعرفه برسد، طبیعی است. در سال ۸۸ شکایت از کمبود تعرفه در شعب اخذ رأی را داشتیم.

منظور از واژه چشمگیر در نامه آیت الله جنتی چه بود؟

 سخنگوی شورای نگهبان: در فصای مجازی که بیشتر در دسترس مردم بود، برای نمونه گزارشی آمد که ۱۲ میلیون تعرفه بدون مهر در صندوق‌ها بود و همین دوستان مراجعه می‌کردند. در کانال‌های پیام‌رسان هم این‌طور گفته می‌شد که البته بیش از دو یا سه مورد نبود. ما خواستیم آدرس این ۱۲ میلیون را به ما بدهند

اما نتوانستند. در انتخاباتی که بیش از ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر شرکت می‌کنند، معمولا ۱۰ تا ۱۲ هزار تعرفه بدون مهر داریم که مقدار معمول است و در زمان شمارش، از اعداد تعرفه‌ها کسر می‌شود و هیچ تأثیری در سرنوشت انتخابات ندارد. قبلا هم همین وضعیت بود. برای مثال یکی از ادعاهایی که در سال ۸۸ مطرح بود، این بود که تعرفه‌ها با یک خودکار یک‌رنگ نوشته شده بود.

گفتیم اشکالی ندارد، بازشماری می‌کنیم و در هر استانی که شما می‌گویید، صندوق را باز می‌کنیم تا ببینیم چنین چیزی هست یا نه. البته نیامدند. ما پذیرفتیم؛ مشروط بر این که بعد از بازشماری با همین ترتیبی که می‌گویید و با حضور نمایندگان شما، نتیجه را بپذیرید. دو روز معطل کردند و تعهد خود را نپذیرفتند و حاضر نشدند آن را مکتوب کنند. بنابراین ما همان بازشماری تصادفی را در مقابل دوربین‌ها انجام دادیم.

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره ادعای تقلب در انتخابات سال ۸۸

شب آخری که قرار بود پس از پنج روز اضافه که مقام معظم رهبری به ما اجازه داده بودند که برای بررسی شکایت‌ها داشته باشیم، آقای دکتر علی آقامحمدی آمدند و گفتند که آقای  میر حسین موسوی گفتند اگر آن چند مورد را انجام دهید، ما حاضریم نتایج انتخابات را بپذیریم. من آنجا گفتم این زمان‌بر است و خیلی طولانی می‌شود.

روند انتخابات مخصوصا در بازشماری بسیار زمان‌بر است. با این حال گفتیم می‌پذیریم؛ مشروط بر این که شما هم تعهد دهید نتیجه انتخابات بعد از این بازشماری را هرچه شد، بپذیرید. رفتند خبر بیاورند و گفتند آقای موسوی ارجاع کردند به آقای محتشمی‌پور و آقای لاری. آقای آقامحمدی، آقای ابوترابی، آقای لاری و آقای محتشمی‌پور تا چهار صبح به نتیجه نرسیدند.

دوباره جلسه‌ای از ۱۰ صبح تا یک بعدازظهر گذاشتند و گفتند نپذیرفتند و ما آن بازشماری را انجام دادیم و اعلام کردیم. گزارش‌ها معمولا در حوزه‌های مختلف زیاد است. تأکید بر این مطلب از آن جهت بود که اگر موثر بر سرنوشت انتخابات باشد، شورای نگهبان باید وارد شود که ممکن است ابطال کل انتخابات را به همراه داشته باشد.

در اینجا چون تخلف صورت گرفته بود اما به گونه‌ای نبود که بر سرنوشت انتخابات تأثیر بگذارد، بنابراین شورای نگهبان نمی‌توانست ابطال کند. شورای نگهبان یک وظیفه داشت که این موضوع را به قوه قضاییه گزارش دهد و این کار انجام شد و قوه قضاییه هر از گاهی گزارش می‌کند و یک سیر عادی نیست که بگوییم سریعا رسیدگی می‌کند. برخی از متهمان تبرئه شدند، برخی محکوم شدند و هنوز این پرونده‌ها در قوه قضاییه وجود دارد؛ بخشی رسیدگی شده و بخشی در حال رسیدگی است. خواهشم این است که توجه داشته باشید الزاماً همه گزارش‌های مورد ادعا، تخلف نیست و ثانیا اگر تخلف باشد، موثر بر سرنوشت انتخابات نبوده است.

میرحسین موسوی و کروبی درباره تقلب در انتخابات سال ۸۸ بر چه موضوعاتی تاکید داشتند؟

سخنگوی شورای نگهبان: در واقع به عنوان این که تخلف جدیدی باشد یا ما در انتخابات نداشته باشیم، نبود بلکه تخلفاتی بود که همیشه در انتخابات بوده است. عناوین شکایات سال ۸۸، شکایت از کمبود تعرفه، جلوگیری از حضور نماینده نامزدها، دخالت اعضای شعب اخذ رأی در رأی افراد، عدم ممهور بودن شناسنامه و… بود؛ شکایاتی که هر چهار نامزد داشتند و گزارش‌هایی بود که برای ما ارسال شد.

بسیاری از آنها صحت ندارد و در اوج احساسات بیان شده است. برخی هم صحت دارد که برخورد می‌کنیم و آنهایی که جرم و تخلف قضایی است، گزارشش برای قوه قضاییه ارسال می‌شود. در انتخابات اخیر، بیش از ۷۰۰ پرونده در قوه قضاییه در مورد تخلفات انتخابات تشکیل شد. تعداد پرونده‌های سال ۸۸ را یادم نیست ولی از همین‌ها بیش از ۶۰ کیفرخواست صادر شده و تعدادی تبرئه شدند و تعدادی در حال رسیدگی است. تمامی گزارش‌های اعلام شده شامل کمتر از دو درصد آرا است.

 آیا تشکیل پرونده تخلفات برای ۱۷ استاندار صحت دارد؟

سخنگوی شورای نگهبان: تعداد را نمی‌دانم اما بله، تعدادی استاندار، تعدادی فرماندار و مدیران کل بودند که برای قوه قضاییه ارسال شده ولی باید دید این شکایت در سرنوشت انتخابات تأثیر دارد یا نه. سال ۸۸ اعلام کردند دولت افزایش حقوق بازنشستگان یا چیزی شبیه به این داشت که در این دوره هم داشتیم و از وزیر مربوطه سوال کردیم چرا بیست‌وهفتم، حقوق و معوقات کارکنان مربوط به وزارتخانه را پرداخت کردید؟ شائبه خرید رأی است. گفتند پول آن زمان به دست ما رسید و پرداخت کردیم. ما چه باید بگوییم؟ انتخابات ۸۸ این را خیلی بزرگ کردند.

ساز و کار انتخابات ما مشکل دارد. به وزیر مربوط بگویی چرا پول را نمی‌دهی، می‌گوید سه ماه است که معوقات را ندادم، الان پول به دستم رسیده و ناچارم بپردازم. توجیه قابل قبولی است ولی از جهت دیگر تبلیغ می شود برای دولت و وزارتخانه. بین این دوراهی چه باید کرد؟ عرض من این است در سال ۸۸ هم این نمونه‌ها بود و خیلی بزرگ شده بود. پس باید این را درست کنیم.

حرف ما این است که گزارش مستند باشد. در همین قانون انتخابات گفته شده گزارش ها باید متقن باشد. اگر نباشد، می‌توانید علیه فردی که گزارش داده، به اتهام افترا شکایت کنید. این که در خانه بنشینم و بگویم اینجا سیب‌زمینی دادند و آنجا تخم‌مرغ دادند و فلان‌جا نان سنگک که گزارش نیست بلکه باید مستند به شواهد و دلایل باشد که غالباً آنها را در روز انتخابات بررسی می‌کنیم. اعلام صحت انتخابات همین است؛ یعنی پس از اقدامات وزارت کشور، هیأت‌های اجرایی، نتایج را اعلام کردند و شکایت‌ها بررسی شود و سپس شورای نگهبان بررسی می‌کند که آیا انتخابات صحیح بوده یا نه.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۵ نظر

ورود

  • سهیل آذر ۳, ۱۳۹۷

    بعد از سال ۸۸ ایران دیگه ایران قبلی نشد
    کلا چند نسل از این اشتباه بعضی ها ضرر کردند

  • علی آذر ۳, ۱۳۹۷

    آره عناصر یهودی بهایی و صهیونیستی ضربه مهلکی زدند وگرنه احمدی نژاد داشت ایران رو به اوج قدرتش در گذشته میرسوند?

  • مجید آذر ۴, ۱۳۹۷

    داماد لرستان؟!

  • سام آذر ۴, ۱۳۹۷

    عجب چالشی! یک سری جوان دستچین شده با سوالات هماهنگ شده!

  • حسین آذر ۴, ۱۳۹۷

    موسوی هم یکی مثل احمدی نژاد و روحانی و خاتمی
    اگر دلشون به حال مملکت می‌سوخت وضع مملکت این نبود و به اینجا نمیرسید