ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پرتاب یک فضاپیما از نگاه یک فضانورد ایستگاه فضایی بین المللی [تماشا کنید]

آژانس فضایی اروپا ویدیو جدیدی را منتشر کرده که پرتاب فضانورد روسی MS-10 cargo را که کمتر از ۱۰ روز پیش به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب شد را نشان می‌دهد. الکساندر گرست که اکنون ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۴ آذر ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

آژانس فضایی اروپا ویدیو جدیدی را منتشر کرده که پرتاب فضانورد روسی MS-10 cargo را که کمتر از ۱۰ روز پیش به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب شد را نشان می‌دهد.

الکساندر گرست که اکنون در ایستگاه فضایی بین المللی به سر می‌برد، تصاویری را از مراحل پرتاب این فضاپیما تهیه کرده که منجر به خلق ویدیو زیر شده‌اند؛ ویدیویی که شباهت زیادی به صحنه‌هایی که در فیلم‌های علمی و تخیلی هالیوودی می‌بینیم دارد.

پرتاب MS-10 cargo بخشی از برنامه رساندن منابع به ایستگاه فضایی بین المللی است. این فضاپیما طی ماموریت خود اقلامی هچمون، سوخت و غذا را به این ایستگاه خواهد رساند. همان‌طو که در ویدیو می‌بینیم این فضاپیما در ابتدا آماده پرتاب شده، سپس از جایگاه خود جدا و سرانجام در ثانیه ۳۶ به سمت فضا پرتاب می‌شود.

برای گذشتن از اتمسفر و رسیدن به ایستگاه بین المللی، راکت باید ۴۰۰ کیلومتر از زمین فاصله گرفته و با سرعت این ایستگاه یعنی ۲۸۸۰۰ کیلومتر بر ساعت هماهنگ شود و تمام این کارها در حالی باید انجام شوند که Ms-10 cargo بیشتر از 2400 کیلوگرم منبع را با خود حمل می‌کند.

تایم لپسی که دیدید حاصل تصاویری هستند که ۸ تا ۱۶ بار تندتر شدند تا پروسه ۱۵ دقیقه‌ای پرتاب را در ۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه نمایش دهند. نوع دوربین هم از همان مدلی است که در ایستگاه بین المللی از آن استفاده می‌شود. این دوربین به فضانوردان اجازه می‌دهد تا اتفاقاتی که در فضا رخ می‌دهد را از نزدیک رصد کنند.

مشاهده فضا از طریق پنجره‌های ایستگاه‌های فضایی بسیار دشوار است زیرا آن‌ها برای مقاومت در مقابل فشار شدید و اختلال حرارت بین فضا و محیط ایستگاه برنامه ریزی شده‌اند. به خاطر همین موضوع است که بزرگترین پنجره‌ای که در فضا وجود دارد از ۳۱ اینچ فراتر نمی‌رود.

در انتها، اگر از این ویدیو خوشتان آمد، بهتر است حتما نگاهی به تصاویری که یک فضانورد ایستگاه فضایی بین المللی از شفق قطبی گرفته داشته باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی