ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با کاهش نور خورشید می توان جلوی گرم شدن زمین را گرفت؟

محققان به دنبال راه حلی اثبات نشده برای مقابله با تغییرات اقلیمی و گرمای زمین هستند که در آن تلاش می‌کنند با پخش کردن ذرات شیمیایی خاص نور دریافتی از خورشید را کاهش دهند. این ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۴ آذر ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۰

محققان به دنبال راه حلی اثبات نشده برای مقابله با تغییرات اقلیمی و گرمای زمین هستند که در آن تلاش می‌کنند با پخش کردن ذرات شیمیایی خاص نور دریافتی از خورشید را کاهش دهند. این تکنیک که از آن تحت عنوان تزریق ذرات هواپخش استراتوسفری یا SAI نام برده می‌شود، می‌تواند سرعت گرمای زمین را به نصف برساند.

این تحقیقات توسط دانشگاه‌های هاروارد و Yale انجام شده و در ژورنال تحقیقات محیط زیست به انتشار رسیده است. در این ایده تلاش می‌شود تا مقدار زیادی از ذرات سولفات را به لایه‌ی پایینی استراتوسفر زمین در فاصله‌ی حدودا ۲۰ کیلومتری پخش کنند.

محققان اعلام کرده‌اند که ذرات سولفات مورد نیاز باید توسط ماشین‌های هوایی که توانایی پرواز در فاصله‌ی بسیار زیادی از سطح زمین را دارند انجام شود. در این گزارش البته اعلام شده که این موضوع در حد فرضیه است و فعلا قابل انجام نیست. چرا که چنین ماشینی هنوز در دسترس نیست. اما محققین می‌گویند تا ۱۵ سال آینده می‌توان به تولید چنین ماشینی نزدیک شد.

هزینه‌ی بهره‌برداری از این سیستم حدود ۳.۵ میلیارد دلار برآورد شده است که هزینه‌ی نگهداری از آن به صورت سالانه ۲.۲۵ میلیارد دلار خواهد بود.

تیم تحقیقات یاد شده البته این موضوع را هم یادآور می‌شود که عملی کردن این سیستم می‌تواند بسیار خطرناک باشد. برای عملی شدن این اتفاق همکاری چندین کشور لازم است. این سیستم ممکن است منجر به بحران‌هایی برای کشاورزی و کاهش دمای شدید در برخی نقاط زمین شود.

این ایده همچنین هیچ صحبتی از امکان افزایش تولید گاز‌های گلخانه‌ای نکرده که یکی از اصلی ترین دلایل گرمای زمین به شمار می‌رود. البته این سیستم برای همه قانع کننده نبوده.

«فیلیپ تالمن» از موسسه فدرال لوزان سویس که یکی از متخصصان امر محیط زیست در بخش تغییرات اقلیمی است اعلام کرده که این سیستم به شدت پر هزینه و از طرفی خطرناک است.

همچنین «دیوید آرچر» از دپارتمان علوم ژئوفیزیک دانشگاه شیکاگو به خبرگزاری‌ها گفته که این روش تنها یک راه حل کوتاه مدت خواهد بود و حتی خود می‌تواند باعث بروز مشکلات دیگری شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی