ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کاهش 90 درصدی تعداد شیرها در یک دهه گذشته؛ انقراض نزدیک است؟

بر اساس گزارشاتی که اخیرا منتشر شده، به نظر می‌رسد که شیر بودن در دنیای امروز واقعا کار سختی بوده و نسل این حیوان عظیم‌الجثه در معرض خطر بوده و انسان‌ها بزرگترین خطر برای ادامه ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۴ آذر ۱۳۹۷ | ۱۷:۱۵

بر اساس گزارشاتی که اخیرا منتشر شده، به نظر می‌رسد که شیر بودن در دنیای امروز واقعا کار سختی بوده و نسل این حیوان عظیم‌الجثه در معرض خطر بوده و انسان‌ها بزرگترین خطر برای ادامه حیات شیرها محسوب می‌شوند.

بر اساس آمار مستند، طی قرن گذشته بیشتر از ۱۰۰ هزار شیر در طبیعت زندگی می‌کردند و حال تعداد آن‌ها به رقم نگران کننده ۲۰ هزار قلاده کاهش پیدا کرده. انسان چه برای مواردی همچون مراقبت از خود و چه انجام تجارت‌های غیرقانونی با این گربه‌های وحشی، باعث شده‌ تا نسل آن‌ها با خطری جدی برای ادامه بقا روبرو شود.

هنوز هیچ ساز و کار درستی برای حفاظت از شیرها وجود ندارد و برای نجات این حیوان سریعا باید برنامه‌ریزی‌های از سوی کشورهایی که محل زندگی آن‌ها هستند انجام شود.

شیرها
قرمز: زیستگاه سابق شیرها آبی: زیستگاه فعلی

برای مثال باید دید مردم محلی صحرا و سایر محل‌هایی که شیرها در آن‌ها مشغول زندگی هستند، نسبت به این حیوانات تغییر کند و به جای خطرات آن‌ها برای جان انسان‌ها، به فواید شیرها برای مردم محلی مثل افزایش جمعیت گردشگران پرداخته شود. در حال حاضر بسیاری از افرادی که در مجاورت شیر سانان زندگی می‌کنند، به خاطر ترس از از بین رفتن دام‌ هایشان این حیوانات بخت برگشته را می‌کشند. یکی از دلایل دیگر کم شدن تعداد شیرها هم به کاهش غذای آن‌ها و کوچک‌ تر شدن محل زندگی این گربه‌سان برمی‌گردد.

همان‌طور که در عکس بالا دیدید، در گذشته‌ای نچندان دور شیرها در بیشتر نقاط قاره آفریقا، منطقه خاورمیانه شامل ایران حضور داشتند اما تمام مواردی که پیش از این به آن‌ها پرداختیم باعث شده تا مناطق زندگی آن‌ها بسیار محدود شود.

بر اساس اطلاعات تاریخی آخرین گزارش مربوط به حضور شیر در ایران به مشاهده یک ماده شیر در سال ۱۳۲۰ در شمال دزفول برمی‌گردد که توسط کارگران خط راه آهن خوزستان دیده شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی