ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا پیشرفت تکنولوژی منجر به نابودی بشریت خواهد شد؟

تکنولوژی خدمات زیادی به بشریت کرده اما بدون شک پیشرفت آن باعث نگرانی‌هایی هم هست و حتی می‌تواند منجر به نابودی بشریت شود. مقاله‌ای جدید به ارتباط بین پیشرفت تکنولوژی و نابودی انسان‌ها پرداخته است. ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۴ آذر ۱۳۹۷ | ۲۳:۵۹

تکنولوژی خدمات زیادی به بشریت کرده اما بدون شک پیشرفت آن باعث نگرانی‌هایی هم هست و حتی می‌تواند منجر به نابودی بشریت شود. مقاله‌ای جدید به ارتباط بین پیشرفت تکنولوژی و نابودی انسان‌ها پرداخته است.

در این مقاله که با عنوان «فرضیه‌ی جهان آسیب پذیر» منتشر شده روی خطرات احتمالی که ممکن است تکنولوژی بشریت را با آن مواجه کند در ابعادی گسترده صحبت کرده است.

در حالی که بشر همین حالا هم فناوری‌هایی را تولید و استفاده کرده که تاثیرات بسیار مخربی در دنیا داشته -مثل سلاح‌های هسته‌ای- اما دلیل عدم استفاده‌ی مداوم از این فناوری‌های مخرب، هزینه‌های بالا و نایاب کمیاب بودن مواد اولیه‌ی آن‌هاست. این مقاله اشاره می‌کند که عدم نابودی انسان‌ها از خوش شانسی بشریت است.

در این مقاله «جان بوستروم» توضیح می‌دهد که هنوز انسان به تکنولوژی مورد نیاز برای نابودی بشریت دست نیافته است. به عبارتی دیگر تکنولوژی که ما را به قول بوستروم وارد «جهان آسیب پذیر» نماید.

بنابر عقیده‌ی رئیس موسسه آینده‌ی بشریت، انسان‌ها تا به امروز به فناوری‌هایی دست یافته‌اند که برای جوامع مفید بوده. او این فناوری‌های مفید را بیرون کشیدن توپ‌های سفید از یک گلدان خیالی می‌داند و فناوری‌هایی مثل سلاح هسته‌ای را توپ خاکستری نامیده است.

اما همچنین بر این باور است که درون این گلدان، توپ سیاه هم وجود دارد. توپ سیاه همان تکنولوژی خواهد بود که ما را به نابودی نزدیک می‌نماید. وی بر این عقیده است که دلیل پیدا نکردن توپ سیاه به این خاطر نیست که ما در پیشرفت تکنولوژی محتاطانه عمل کرده‌ایم، بلکه به این خاطر است که خوش شانس بوده‌ایم که توپ‌های خارج شده از این گلدان سیاه نبودند.

«بوستروم» بر این عقیده است که یک توپ سیاه می‌تواند فناوری خاصی باشد که طی آن می‌توان انرژی بسیار شدیدی را آزاد کرد. این موضوع می‌تواند یک هک بیولوژیکی باشد که یک فرد بتواند باعث ایجاد یک بیماری بزرگ در دنیا شود.

بوستروم برای توضیح بیشتر به سراغ مثال‌های تاریخی می‌رود و در این بین به تولید بمب اتم اشاره می‌کند. او بر این عقیده است که تنها دلیل عدم استفاده‌ی بیش از حد از بمب اتم، هزینه‌ی زیاد و کمیاب بودن مواد اولیه برای ساخت آن است.

کافیست بشریت به تکنولوژی دست پیدا کند که بتوان به سادگی از آن برای تولید فناوری‌های ضد انسانی استفاده کرد. آنگاه توپ‌های سیاه به سرعت از کوزه خارج خواهند شد.

این مقاله بر این عقیده است که در حال حاضر فاصله‌ی زیادی با این شرایط داریم، اما هدف اصلی آن این است که به دشوار بودن مدیریت تکنولوژی در صورتی که توپ سیاه از کوزه‌ی شانس بیرون بیاید اشاره کند.

اما سوال اساسی اینجاست که باید چه کار کنیم تا جلوی رسیدن به این شرایط را بگیریم. بوستروم در این مقاله می‌گوید راه حل اینجاست که با مدیریت قوی و اعمال نظارت شدید بر حکومت‌های دنیا جلوی دستیابی به توپ سیاه را بگیریم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • LOGANLEGEND
    LOGANLEGEND | ۵ آذر ۱۳۹۷

    اره اما نه الان و طول خواهد کشید

  • opda511
    opda511 | ۵ آذر ۱۳۹۷

    بنظرم تنها چیزی که انسانها و کره زمین را نجات میده کشف حیات و موجوداتی دیگر مثل انسان در کراتی دیگر است البته با فاصله ای که نه کاملا غیرقابل دسترس باشن و نه اینقد نزدیک که هر روز زمین را بمباران کنند یا ما انها را بمباران کنیم مثلا 5 تا بیست سال طول بکشه تا بهم برسن . چون در این حالت هست که انسانها از درگیری با هم و نسل کشی خود شاید دست بکشن و همه با هم متحد بشن و حداقل جنگی در کره زمین نباشد . در ضمن از لحاظ قدرت برابری هم اونها با انسانها در یک سطح باشن... خخخ

  • poison1364
    poison1364 | ۵ آذر ۱۳۹۷

    تکنولوژی اگه در راستای انجام پذیری مفید و صحیح کارها توسط مدیریت خود بشر باشه و صرفا باعث بشه حتی برای زور زدن به فکر پناه ببریم و نه برای فکر کردن به زور هیچ ضرری نخواهد داشت، اما اگه تکنولوژی شخصیت وجودی مارو از بین‌ببره که همون تفکر و خلاقیته پس مطمئنا به راحتی خود مارو هم نابود میکنه! واگرنه تکنولوژی های فضایی، سبز، هوشمند، ابزار جنگی، دیجیتال، صنعتی،... همه فقط نام و دسته بندیه و نتیجه خدمتش بسته به هدف کاراییشونه.

    • asghar
      asghar | ۵ آذر ۱۳۹۷

      خخخخخخخ

مطالب پیشنهادی