ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

HR 8799 c
علمی

کشف آب در اتمسفر یک سیار‌ه‌ نزدیک به زمین

اخترشناسان رصدخانه «کک» هاوایی موفق به رصد آب در سیاره ای نزدیک به زمین شده اند. این سیاره که HR 8799 c نام دارد در فاصله ۱۷۶ سال نوری قرار دارد که بر اساس معیارهای ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۵ آذر ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰

اخترشناسان رصدخانه «کک» هاوایی موفق به رصد آب در سیاره ای نزدیک به زمین شده اند.

این سیاره که HR 8799 c نام دارد در فاصله ۱۷۶ سال نوری قرار دارد که بر اساس معیارهای فضایی نزدیک و در دسترس محسوب می شود.

HR 8799 c سیاره ای با ابعاد عظیم است که ۷ برابر مشتری حجم دارد و هر ۲۰۰ سال یکبار به دور ستاره اش گردش می کند. سیاره مذکور نخستین بار در سال ۲۰۰۸ و حین رصد ستاره ای با عنوان HR 8799 کشف شد. علاوه بر HR 8799 c سیارات دیگری با پسوندهای b,d و e نیز به دور این ستاره گردش می کنند.HR 8799 c

ستاره HR 8799 در صورت فلکی اسب بالدار واقع بوده و ۳۰ میلیون سال قدمت دارد. نکته جالب در مورد آن فقدان فلزات در اتمسفر بالایی این ستاره، جرم ۱٫۵ برابری و در خشندگی ۴٫۹ برابری خورشید است.

کشف آب در اتسمفر سیاره HR 8799 c به لطف دو فناوری تلسکوپ فضایی خاص از رصدخانه کک میسر شده است. یکی از فناوری های اپتیک سازگار یا تطبیقی است که ماتی تصاویر به خاطر جو زمین را کاهش می دهد. مورد دوم نیز طیف سنجی (NIRSPEC) است که برای تعیین مواد شیمایی درون اتمسفر سیاره از نور مادون قرمز بهره می برد.

اهمیت کشف آب در اتسمفر این سیاره به این خاطر است که از پشتیبانی بالقوه حیات خبر می دهد. اغلب سیارات آنقدر سرد یا داغ هستند که امکان وجود آب به صورت مایع در سطح آنها منتفی است و دلیل آن هم به نزدیکی یا دوری بیش از حد از ستاره مرکزی برمی گردد. به همین خاطر اخترشناسان درفاصله ای خاص از هر ستاره به دنبال سیارات زیست پذیر می گردند.

هدف رصدخانه کک شناسایی مواد شیمیایی در اتمسفر سیاراتی است که در فاصله ای قابل قول از خورشید قرار گرفته اند. این مواد شامل ردپای زیست شناسی مواد لازم برای حیات مثل آب، اکسیژن و متان است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی