ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سرعت وای فای
تکنولوژی

آیا تنها در ایران میانگین سرعت وای فای از موبایل کمتر است؟

این فرضیه که یک وای فای مطلوب از نظر سرعت شبکه های سلولی را مغلوب خواهد کرد وسوسه کننده به نظر می رسد اما این مساله در بسیاری کشورها صحت ندارد. OpenSignal اخیرا مطالعه ای ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۵ آذر ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۰

این فرضیه که یک وای فای مطلوب از نظر سرعت شبکه های سلولی را مغلوب خواهد کرد وسوسه کننده به نظر می رسد اما این مساله در بسیاری کشورها صحت ندارد.

OpenSignal اخیرا مطالعه ای را برای مقایسه سرعت این فناوری ها صورت داده و بر اساس آن در ۳۳ کشور واقع در آفریقا، اروپا، آمریکای لاتین و خاورمیانه میانگین سرعت وای فای از شبکه های موبایل کمتر است.

سرعت وای فای
سرعت دانلود موبایل (نارنجی)، سرعت دانلود وای فای (آبی)

نکته جالب چشمگیر بودن تفاوت سرعت بین این دو گزینه است، برای مثال در کشورهایی نظیر ایران، استرالیا، اتریش، عمان و جمهوری چک نرخ انتقال داده در شبکه های موبایل به صورت میانگین چندین مگابیت در ثانیه از وای فای سریعتر است.

در نمودار فوق میانگین سرعت دانلود با اینترنت وای فای در ایران ۵.۱ مگابیت در ثانیه و سرعت دانلود شبکه موبایل ۱۳.۴ مگابیت در ثانیه است و با توجه به اختلاف ۸.۳ مگابیتی میان این دو گزینه ایران در رده هشتم لیست قرار گرفته است.

کشورهای بسیار دیگری وجود دارد که در آنها شبکه سلولی در برابر سرعت وای فای حرفی برای گفتن ندارد. این موارد اغلب مستلزم زیرساخت و پهنای باند خانگی پیشرفته است که در هنک کنگ، کره جنوبی و ایالات متحده به چشم می خورد. با این حال LTE گاهی در سرعت دانلود نیز برتری قبال توجهی دارد و در کشوری مثل لبنان سرعت دانلود داده ها تا ۲۵ مگابیت بر ثانیه از وای فای سریع تر است.

سرعت وای فای
تفاوت سرعت دانلود lte با وای فای (مگابیت در ثانیه)

نتایج این مطالعه باعث شده که OpenSignal به کاربران و شرکت های تولید کننده تجهیزات مخابراتی توصیه کند در پیش فرض های خود مبنی بر اینکه همیشه وای فای گزینه بهتری است، تجدید نظر کنند. شاید این فکر در ابتدای عصر اسمارت فون ها صدق می کرد اما LTE این بازی را عوض کرد. علاوه بر این وای فای هم مشکلات خاصی مثل شلوغی بیش از حد شبکه دارد.

از سوی دیگر با معرفی نسل پنجم شبکه های سلولی و سرعت گیگابیتی آن، توان آنها به وای فای خواهد چربید. هرچند وای فای مزایای خاص خود را برای شبکه های محلی و مکان های با نرخ انتقال محدود دارد اما در آینده شاهد افزایش کاربرانی خواهیم بود که به شبکه های سلولی روی می آورند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • بهرام
    بهرام | ۶ آذر ۱۳۹۷

    من دوستم توی شیکاگو زندگی میکنه و سرعت نت موبایلش نسبت به وای فای حرفی برا گفتن نداره
    یادمه یه بار رفته بود کتابخونه شهر و تست سرعت گرفت حدود یک گیگ رفت اما میگفت سرعت نت موبایلمون خیلی خیلی کمه
    البته اون خیلی کم از مال ما بیشتر بود

  • M.freakinggeek
    M.freakinggeek | ۵ آذر ۱۳۹۷

    نبود سواد اینجا ها خودش نشون میده وقتی مقایسه خیلی ساده برای نوع توزیع اینترنت و پراکندگیش ربط داده میشه به کلی چیز بی معنا و از پایه غلط اول این که وای فای نوع اتصال هستش یعنی میتونه ای دی اس ال یا وی دی اس ال یا وایمکس یا حتی خود اینترنت موبایلی باشه و سرعت مشخص نداره چون بستگی داره از چه نوعی باشه وگر نه ای دی اس ال به صورت عادی تا 25 مگابیت میتونه ارائه بشه تو هر جای دنیا باشه تکنولوژیش این اجازه بهش نمیده بیشتر باشه یا مثلا وی دی اس ال به صورت عادی تا 52 مگابیت میتونه باشه این مقایسه اصلا ربطی به نوشته نویسنده نداره که نشون میده ذره ای اطلاع نداره وگر نه اگه کسی از طریق مودم سیم کارتی با وای فای هم وصل بشه اپن سیگنال به خاطر نوع اتصال اونو جز اتصال وای فای حساب میکنه پس در واقع وای فای نماینده یک نوع خاص نیست که از روی بی اطلاعی گفته میشه "فرضیه که یک وای فای مطلوب از نظر سرعت شبکه های سلولی را مغلوب خواهد کرد وسوسه کننده به نظر می رسد اما این مساله در بسیاری کشورها صحت ندارد." اصلا ربطی به کشور هم نداره همونطور که گفتم بستگی به نوع اتصالی که پشت وای فای هست متغیر هستش امروزه هم اینترنت موبایل و نوع های خاص اینترنت کابلی بالاترین سرعت ها رو میتونن ارائه بدن یعنی از هر بعد این متن باطله

    • آریا
      آریا | ۶ آذر ۱۳۹۷

      منظور اینترنت ثابت بود. این سرعت ها فقط از فیبرنوری برمیاد

      • M.freakinggeek
        M.freakinggeek | ۶ آذر ۱۳۹۷

        بله درسته، برای همین گفتم کلا از پایه مقایسه اشتباهی هستش چون وای فای نشون دهنده اینترنت ثابت نیست میتونه هر نوع از سرویس ها باشه در مورد سرعت هم تنها تکنولوژی های پر سرعت نوع های مختلف اینترنت کابلی (که بر پایه فیبر نوری) و اینترنت نسل 4 و 5 موبایلی که هر دو تا بشدت سرعت بالا ارائه میدن هر کدوم مزایا و معایب خودشون دارن ولی در کل باز ممکنه عضو وای فای باشن چون وای فای نوع اتصال هست فقط و کل متن و مقایسه اشتباهه

  • Saeed Nouroozi
    Saeed Nouroozi | ۵ آذر ۱۳۹۷

    یه مشت اشغال ریختن مملکتو اداره میکنن، ۸ ۹ ساله اومدیم تو این خونمون تا همین یکی دو سال پیش که هیچ نت adsl نمیشد برا خونه گرفت الانم فقط مخابرات میشه، اقا ما بخوایم اینترنت شرکتی استفاده کنیم کیو باید ببینیم

مطالب پیشنهادی