ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

راهکار مورچه ها برای جلوگیری از انتقال بیماری؛ دوری از جامعه در آخرین روز زندگی

بر اساس گزارشی تازه، مورچه های کارگر مبتلا شدن همکارانشان به یک قارچ کشنده را متوجه می‌شوند. تشخیص این این قارچ توسط مورچه‌های کارگر باعث خواهد شد تا آن‌ها از مهم‌ترین عضو کلونی یعنی ملکه ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۵ آذر ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

بر اساس گزارشی تازه، مورچه های کارگر مبتلا شدن همکارانشان به یک قارچ کشنده را متوجه می‌شوند.

تشخیص این این قارچ توسط مورچه‌های کارگر باعث خواهد شد تا آن‌ها از مهم‌ترین عضو کلونی یعنی ملکه در مقابل این بیماری مراقبت کنند. دانشمندان دانشگاه لوزان سوییس این رفتار را در مورچه‌های مناطقی همچون آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا و حتی آسیا مشاهده کرده‌اند.

به طور کلی مورچه‌های باغچه به دو دسته کارگر و پرستار تقسیم می‌شوند. مورچه‌های کارگر مسئول جمع‌آوری غذا در بیرون کلونی هستند و پرستاران هم به وضعیت غذا و کارهای داخل کلونی رسیدگی می‌کنند. آن‌هایی که در بیرون کلونی مشغول به کار هستند بیشتر از بقیه دچار این بیماری می‌شوند. آن‌ها تعامل کمتری با مورچه‌های داخل کلونی دارند.

مورچه

نکته جالب در مورد مورچه‌هایی که به قارچ کشنده دچار می‌شوند این است که آن‌ها در روز آخر عمر خود سعی می‌کنند زمان بیشتری را خارج از کلونی سپری کرده و از همکاران خود دور بمانند. به احتمال زیاد هدف اصلی این کار حفاظت از ملکه و در نتیجه بقای کلونی است.

این رفتار جالب در مورچه در حالی مشاهده شده که به هیچ عنوان نمی‌توان از یک انسان درخواست کرد که هنگام مریضی از دیگر افراد جامعه دوری کند تا بیماری به سایر افراد منتقل نشود.

دنیای مورچه‌ها پر از شگفتی‌های عجیب و غریب است. سال گذشته، انگلی کشف شد که مورچه‌های کارگر را به زامبی تبدیل می‌کند. ابتدا به سر مورچه وارد می شود و طی 10 روز در آن رشد می کند. سپس به شکل زائده ای ساقه مانند از سر بیرون می زند و حرکات سر، قفسه سینه، شکم و پاها را بدون نیاز به کنترل مغز، تحت اختیار خود می‌گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی