ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حذف پول نقد از سوئد
تکنولوژی

حذف تقریبا کامل پول نقد از اقتصاد سوئد

پرداخت از طریق کارت های اعتباری و تلفن های همراه یا صرفا خرید اقلام مختلف به صورت آنلاین در وهله نخست به خاطر راحتی شان محبوبیت یافتند اما آنطور که نیویورک تایمز گزارش داده است ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۵ آذر ۱۳۹۷ | ۱۶:۱۵

پرداخت از طریق کارت های اعتباری و تلفن های همراه یا صرفا خرید اقلام مختلف به صورت آنلاین در وهله نخست به خاطر راحتی شان محبوبیت یافتند اما آنطور که نیویورک تایمز گزارش داده است به خاطر رواج یافتن این روش ها، پول نقد در سوئد بسیار کمیاب شده و دریافت آن از مشتریان هزینه های سنگینی را بر دوش فروشگاه داران تحمیل می کند.

در همین رابطه بعد از آنکه مشخص شد تنها یک درصد از  خریدها در این کشور از طریق پول نقد انجام می شود و کارکنان فروشگاه ها فقط ۱۵ درصد از زمانشان را صرف شمارش و مرتب کردن پول های نقد دریافتی می کنند یکی از فروشگاه های ایکیا تصمیم گرفت که به صورت موقت از دریافت هرگونه پول نقد خودداری کند. بعد از اجرای این طرح، مشخص شد که تنها ۰.۱۲ درصد از مشتریان ایکیا قادر به خرید از آن نبودند که این افراد نیز غالبا قصد خرید از کافه ایکیا را داشتند.

پاتریک بورستین مدیر ارشد یکی از این فروشگاه ها در این رابطه گفت:

ما به مشتریانمان گفتیم اگر فقط یک هات داگ ۵۰ سنتی می خواهید مهمان ما باشید اما دفعه بعدی حتما کارت اعتباری تان را به همراه بیاورید. مجانی دادن غذاهای ارزان بیشتر به نفعمان است تا دریافت پول نقد. ما در واقع منابع زیادی را صرف درصد اندکی از مشتریانمان می کنیم که به خدمات مان نیاز دارند.

با این حال اما این اقدام سوئد به مذاق همه هم خوش نیامد. برای مثال سازمان ملی بازنشستگان سوئد اعتراض خود را تسلیم ایکیا کرده و مدعی شده که این اقدام نوعی بی احترامی نسبت به بازنشستگانی بوده که عادت داشتند هزینه غذای خود را در کافه ایکیا با پول نقد پرداخت نمایند. و با درنظر داشتن این مساله که از هر ده سوئدی یک نفر نمی تواند از سیستم های پرداخت دیجیتال استفاده نماید دولت این کشور با دقت تمام اعتراضات در این رابطه را بررسی نمود.

حذف پول نقد از سوئد

متس دیلن رئیس کمیته بررسی در پارلمان سوئد در اینباره گفت:

ما لازم داریم کمی درنگ کنیم و ببینیم آیا این تصمیم خوب است یا بد و نباید صرفا تماشاگر باشیم. اگر پول نقد از گردش اقتصادی حذف شود این تغییری بزرگ خواهد بود و پیامدهای بزرگی برای جامعه و اقتصاد کشور دارد.

در طول سالیان گذشته دولت سوئد علیرغم ترویج طرح کنار گذاشتن پول نقد، از بانک ها و خرده فروشی های بزرگ خود درخواست کرده که همچنان به دریافت پول نقد ادامه دهند. بانک مرکزی سوئد به نام Riksbank از تمامی بانک های این کشور خواسته که تا حد امکان از پول نقد سوئد پشتیبانی نمایند با این حال اما بانک های سوئدی با این طرح مقابله می کنند و تلاش دارند که پول نقد را به کل از اقتصاد کشورشان حذف نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Mohammad Reza
    Mohammad Reza | ۵ آذر ۱۳۹۷

    نمی دونم چی بگم.از یه لحاظ هایی فرصته اما بسیار هم می تونه خطرناک باشه.قدرت بسیار زیادی به بانک ها و در نهایت حکومت ها اضافه میشه که ممکنه در آخر به ضرر مردم باشه

    • آریا
      آریا | ۵ آذر ۱۳۹۷

      باید دید در کجا این اتفاق میافته. قدرت گرفتن حکومتهایی مثل سوئد مشکلی برای مردم ایجاد نمیکنه. چون حکومت در واقع خود مردمند. ولی جایی مثل خاورمیانه برعکسه

      • Mohammad Reza
        Mohammad Reza | ۵ آذر ۱۳۹۷

        در هر صورت قدرت زیاد ممکنه فساد ایجاد کنه و درسته سوئد سیستم بسیار بهتر از خیلی جاهای دنیاست ولی این کار شروع کننده ی یک رونده که میتونه خیلی زود به کشور های "اشتباهی" هم وارد بشه و بدبختمون کنه

مطالب پیشنهادی