ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سیستم ضد گشتاور جدید جان فضانوردان را نجات خواهد داد

برای فضانوردان و چتربازانی که از ارتفاع زیاد سقوط آزاد می کنند، شروع چرخش کنترل نشده اولین گام به سوی مرگ است. به همین خاطر مهندسان کمپانی «Draper» نوعی ابزار ضد گشتاور (نیروی چرخشی) طراحی ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۵ آذر ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

برای فضانوردان و چتربازانی که از ارتفاع زیاد سقوط آزاد می کنند، شروع چرخش کنترل نشده اولین گام به سوی مرگ است. به همین خاطر مهندسان کمپانی «Draper» نوعی ابزار ضد گشتاور (نیروی چرخشی) طراحی کرده اند که به صورت خودکار پایداری را به فضانورد یا چترباز برمی گرداند.

حوزه فعالیت فضانوردان و چتربازان در ارتفاعات بالا و لایه های فوقانی استراتوسفر بسیار به هم نزدیک است و در این ارتفاع باید با شرایط بی وزنی و کمبود اکسیژن دست و پنجه نرم کنند. حتی برخی از چتربازان برای پریدن از هواپیما در ارتفاعات بالا لباس هایی شبیه به لباس فضانوردی به تن می کنند.

برای هر دو گروه نیز ورود به چرخش های کنترل نشده یکی از مهم ترین خطرها محسوب می شود که ممکن است به بیهوشی و حتی مرگ منجر شود؛ چرا که در شرایط مذکور، بدون حضور جاذبه یا مولکول های هوا، هیچ تکیه گاهی برای اصلاح حرکت بدن وجود نخواهد داشت.

گشتاور

در حال حاضر بیش از 3.2 میلیون نفر تنها در آمریکا به چتربازی می پردازند و با آغاز عصر توریسم فضایی، نیاز به سیستمی که بتواند فضانوردان آماتور و چتربازان را در برابر چرخش های غیر قابل کنترل ایمن کند، به شدت احساس می شود.

سیستم Draper با وزنه هایی که امکان حرکت درون لباس را دارند، چرخش های ناخواسته را اصلاح می کند

شرکت Draper نیز با آگاهی از این موضوع، ضمن همکاری با دیوید کلارک طراح لباس های فضانوردی، سیستم یکپارچه ای را در دست توسعه دارد که با استفاده از سنسورهای شتاب سنج، میزان گشتاور وارده را محاسبه کرده و سپس با وزنه هایی که امکان حرکت درون لباس را دارند، چرخش های ناخواسته را اصلاح می کند.

به گفته کوین دودا از کمپانی Draper، نیاز به لباس های فضانوردی با قابلیت اصلاح چرخش های ناگهانی، مدت هاست که توسط شرکت های خصوصی فضایی و حتی ناسا احساس شده و سیستم جدید، پاسخ مناسبی به نیاز مذکور خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • CCR
    CCR | ۶ آذر ۱۳۹۷

    خب تو ایران هم میری نمایندگی سایپا میگی گیربکس ماشین صدا میده میگن خب صدا ضبط رو زیاد کن اونا تو چه فکرین مسیولین ما ......

مطالب پیشنهادی